1 | Dersin Adı: | TÜRKÇE ÖĞRETİM PROGRAMLARI |
2 | Dersin Kodu: | TUR2204 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 4 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Gökhan Arı |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | gokhanari@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Türkçe öğretim programlarıyla ilgili yeterli bilgi sahibi olmak ve programların gelişimini değerlendirmek. Güncel öğretim programının uygulanışı hakkında bilgi ve deneyim sahibi olmak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Bu derste öğrenciler, güncel Türkçe dersi öğretim programına göre ders planı yaparak ders işleme sürecini kavrar. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Öğretim programıyla ilgili temel kavramlar | |
2 | Ana dili öğretim programlarının tarihsel gelişimi (II. Meşrutiyet-1968) | |
3 | Türkçe dersi öğretim programlarının tarihsel gelişimi (1981-2019) | |
4 | Güncel Türkçe dersi öğretim programının yaklaşımı ve içerik açıklamaları, Türkçe dersinin genel amaçları | |
5 | Güncel Türkçe dersi öğretim programı: Dinleme/izleme kazanımları | |
6 | Güncel Türkçe dersi öğretim programı: Konuşma kazanımları | |
7 | Güncel Türkçe dersi öğretim programı: Okuma (akıcı okuma-söz varlığı) kazanımları | |
8 | Güncel Türkçe dersi öğretim programı: Okuma (anlama) kazanımları | |
9 | Güncel Türkçe dersi öğretim programı: Yazma kazanımları | |
10 | Kazanımların Türkçe ders kitaplarına yansıması ve ölçme değerlendirme yaklaşımları | |
11 | Öğretim programının 1-4. Sınıflar ile Türk dili ve edebiyatı dersi öğretim programlarıyla bağlantıları | |
12 | Ders planlama: Öğrenme alanlarına ilişkin stratejiler ve materyaller | |
13 | Öğretmenlik mesleği yeterlikleri ve Türkçe öğretmenliği yeterlikleri | |
14 | Program, plan, yeterlik ve genel değerlendirme |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Arı, G. (2016). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı sözlü iletişim öğrenme alanındaki kazanımlara eleştirel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 6 (2), 235-253. Arı, G. (2017). Okuma becerisi kazanımlarının bilişsel kategorilere göre sınıflandırılması. R. Gürses (Ed.) Ana Dili Olarak Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Toplantısı Bildirileri (Sivas, 30-31 Ekim 2014) (ss.35-52). Ankara: TDK. Arı, G. (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki (ortaokul) okuma kazanımlarının değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 685-703. Arı, G. ve Keskin, H. K. (2016). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı okuma öğrenme alanındaki kazanımlarla ilgili eleştirel bir değerlendirme. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 144-169. Arı, G. (2019). Türkçe öğretiminin tarihçesi ve Türkçe öğretim programları. Fulya Topçuoğlu Ünal, (Ed.), Türkçe Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları (ss, 42-74). Ankara: Nobel. Doğanay, A. ve Sarı, M. (2006). Öğretim amaçlarının belirlenmesi, ifade edilmesi ve uygun içeriğin seçilmesi. A. Doğanay ve E. Karip (Ed.) Öğretimde planlama ve değerlendirme (ss. 31-76). Ankara: Pegem Akademi. Millî Eğitim Bakanlığı (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim. Millî Eğitim Bakanlığı (2015). İlköğretim Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Millî Eğitim Bakanlığı (2019). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim. Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (2014). Eğitim programı temeller, ilkeler, sorunlar. (çev. ed. A. Arı). Konya: Eğitim. Temizyürek, F. ve Balcı, A. (2006). Cumhuriyet dönemi ilköğretim okulları Türkçe programları. Ankara: Nobel. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Tanımlayıcı ve biçimlendirici değerlendirme yaklaşımlardan yararlanılır. | |
Açıklama | Ara sınav ve yarıyıl sonu sınavında puanlama anahtarı kullanılır. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 0 | 10 | 20 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 4 | 4 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 94 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |