Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TÜRKÇE ÖĞRETİM PROGRAMLARI
1 Dersin Adı: TÜRKÇE ÖĞRETİM PROGRAMLARI
2 Dersin Kodu: TUR2204
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Gökhan Arı
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: gokhanari@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Türkçe öğretim programlarıyla ilgili yeterli bilgi sahibi olmak ve programların gelişimini değerlendirmek. Güncel öğretim programının uygulanışı hakkında bilgi ve deneyim sahibi olmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bu derste öğrenciler, güncel Türkçe dersi öğretim programına göre ders planı yaparak ders işleme sürecini kavrar.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğretim programıyla ilgili temel kavramları bilir.;
2 Türkçe dersi öğretim programlarının tarihsel gelişimini kavrar.;
3 Güncel Türkçe dersi öğretim programının genel amaçlarını ve öğrenme kazanımlarını kavrar.;
4 Etkinliklerin kazanım karşılıklarını analiz eder.;
5 Öğretim programındaki kazanımlara uygun ders planı hazırlar.;
6 Türkçe öğretmenlik yeterlikleri ve öğretim programı arasındaki bağlantıları değerlendirir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Öğretim programıyla ilgili temel kavramlar
2 Ana dili öğretim programlarının tarihsel gelişimi (II. Meşrutiyet-1968)
3 Türkçe dersi öğretim programlarının tarihsel gelişimi (1981-2019)
4 Güncel Türkçe dersi öğretim programının yaklaşımı ve içerik açıklamaları, Türkçe dersinin genel amaçları
5 Güncel Türkçe dersi öğretim programı: Dinleme/izleme kazanımları
6 Güncel Türkçe dersi öğretim programı: Konuşma kazanımları
7 Güncel Türkçe dersi öğretim programı: Okuma (akıcı okuma-söz varlığı) kazanımları
8 Güncel Türkçe dersi öğretim programı: Okuma (anlama) kazanımları
9 Güncel Türkçe dersi öğretim programı: Yazma kazanımları
10 Kazanımların Türkçe ders kitaplarına yansıması ve ölçme değerlendirme yaklaşımları
11 Öğretim programının 1-4. Sınıflar ile Türk dili ve edebiyatı dersi öğretim programlarıyla bağlantıları
12 Ders planlama: Öğrenme alanlarına ilişkin stratejiler ve materyaller
13 Öğretmenlik mesleği yeterlikleri ve Türkçe öğretmenliği yeterlikleri
14 Program, plan, yeterlik ve genel değerlendirme
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Arı, G. (2016). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı sözlü iletişim öğrenme alanındaki kazanımlara eleştirel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 6 (2), 235-253.
Arı, G. (2017). Okuma becerisi kazanımlarının bilişsel kategorilere göre sınıflandırılması. R. Gürses (Ed.) Ana Dili
Olarak Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Toplantısı Bildirileri (Sivas, 30-31 Ekim 2014) (ss.35-52). Ankara: TDK.
Arı, G. (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki (ortaokul) okuma kazanımlarının değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 685-703.
Arı, G. ve Keskin, H. K. (2016). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı okuma öğrenme alanındaki
kazanımlarla ilgili eleştirel bir değerlendirme. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 144-169.
Arı, G. (2019). Türkçe öğretiminin tarihçesi ve Türkçe öğretim programları. Fulya Topçuoğlu Ünal, (Ed.), Türkçe Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları (ss, 42-74). Ankara: Nobel.
Doğanay, A. ve Sarı, M. (2006). Öğretim amaçlarının belirlenmesi, ifade edilmesi ve uygun içeriğin seçilmesi. A.
Doğanay ve E. Karip (Ed.) Öğretimde planlama ve değerlendirme (ss. 31-76). Ankara: Pegem Akademi.
Millî Eğitim Bakanlığı (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim.
Millî Eğitim Bakanlığı (2015). İlköğretim Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim
Millî Eğitim Bakanlığı (2019). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve
8. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim.
Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (2014). Eğitim programı temeller, ilkeler, sorunlar. (çev. ed. A. Arı). Konya: Eğitim.
Temizyürek, F. ve Balcı, A. (2006). Cumhuriyet dönemi ilköğretim okulları Türkçe programları. Ankara: Nobel.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Tanımlayıcı ve biçimlendirici değerlendirme yaklaşımlardan yararlanılır.
Açıklama Ara sınav ve yarıyıl sonu sınavında puanlama anahtarı kullanılır.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 10 20
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 4 4
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 10 10
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü / 30 saat 3
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 1 1 4 2 4 3 1 1 1 3 1 2 1 3 1 2
OK2 1 1 2 2 1 2 1 1 2 1 2 2 1 1 1 1
OK3 1 1 4 3 4 3 1 2 1 2 1 3 2 1 1 4
OK4 1 1 4 4 3 3 1 1 1 1 1 2 1 2 1 4
OK5 1 1 4 3 4 4 3 2 2 2 1 3 4 3 2 3
OK6 1 1 4 1 1 2 2 2 2 4 1 2 2 4 3 3
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr