Türkçe English Rapor to Course Content
COURSE SYLLABUS
TURKISH TEACHING PROGRAMMES
1 Course Title: TURKISH TEACHING PROGRAMMES
2 Course Code: TUR2204
3 Type of Course: Compulsory
4 Level of Course: First Cycle
5 Year of Study: 2
6 Semester: 4
7 ECTS Credits Allocated: 3
8 Theoretical (hour/week): 2
9 Practice (hour/week) : 0
10 Laboratory (hour/week) : 0
11 Prerequisites: None
12 Recommended optional programme components: None
13 Language: Turkish
14 Mode of Delivery: Face to face
15 Course Coordinator: Prof. Dr. Gökhan Arı
16 Course Lecturers:
17 Contactinformation of the Course Coordinator: gokhanari@uludag.edu.tr
18 Website:
19 Objective of the Course: To have sufficient information about Turkish teaching programs and to evaluate the development of the programs. To have knowledge and experience about the implementation of the current curriculum.
20 Contribution of the Course to Professional Development In this course, students comprehend the process of teaching by making a lesson plan according to the current Turkish lesson curriculum.
21 Learning Outcomes:
1 Knows the basic concepts of the curriculum.;
2 Comprehends the historical development of Turkish course teaching programs;
3 Comprehends the general objectives and learning outcomes of the current Turkish lesson curriculum.;
4 Analyzes the rewards of the activities.;
5 Prepares a lesson plan in accordance with the achievements in the curriculum.;
6 Evaluates the connections between Turkish teaching qualifications and the curriculum.;
22 Course Content:
Week Theoretical Practical
1 Basic concepts of the Curriculum
2 Historical development of mother tongue teaching programs (II. Meşrutiyet-1968)
3 Historical development of Turkish course curriculum (1981-2019)
4 The approach and content explanations of the current Turkish lesson curriculum, the general objectives of the Turkish lesson
5 Current Turkish lesson curriculum: Listening/watching outcomes
6 Current Turkish lesson curriculum: Speaking outcomes
7 Current Turkish lesson curriculum: Reading (fluent reading-vocabulary) outcomes
8 Current Turkish lesson curriculum: Reading (understanding) outcomes
9 Current Turkish lesson curriculum: Writing outcomes
10 Reflection of outcomes in Turkish textbooks and assessment and evaluation approaches
11 1-4 of the curriculum. Connections with classes and Turkish language and literature course curricula
12 Lesson planning: Strategies and materials related to learning areas
13 Teaching profession competencies and Turkish teaching competencies
14 Program, plan, qualification and overall assessment
23 Textbooks, References and/or Other Materials: rı, G. (2016). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı sözlü iletişim öğrenme alanındaki kazanımlara eleştirel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 6 (2), 235-253.
Arı, G. (2017). Okuma becerisi kazanımlarının bilişsel kategorilere göre sınıflandırılması. R. Gürses (Ed.) Ana Dili
Olarak Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Toplantısı Bildirileri (Sivas, 30-31 Ekim 2014) (ss.35-52). Ankara: TDK.
Arı, G. (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki (ortaokul) okuma kazanımlarının değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 685-703.
Arı, G. ve Keskin, H. K. (2016). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı okuma öğrenme alanındaki
kazanımlarla ilgili eleştirel bir değerlendirme. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 144-169.
Arı, G. (2019). Türkçe öğretiminin tarihçesi ve Türkçe öğretim programları. Fulya Topçuoğlu Ünal, (Ed.), Türkçe Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları (ss, 42-74). Ankara: Nobel.
Doğanay, A. ve Sarı, M. (2006). Öğretim amaçlarının belirlenmesi, ifade edilmesi ve uygun içeriğin seçilmesi. A.
Doğanay ve E. Karip (Ed.) Öğretimde planlama ve değerlendirme (ss. 31-76). Ankara: Pegem Akademi.
Millî Eğitim Bakanlığı (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim.
Millî Eğitim Bakanlığı (2015). İlköğretim Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim
Millî Eğitim Bakanlığı (2019). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve
8. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim.
Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (2014). Eğitim programı temeller, ilkeler, sorunlar. (çev. ed. A. Arı). Konya: Eğitim.
Temizyürek, F. ve Balcı, A. (2006). Cumhuriyet dönemi ilköğretim okulları Türkçe programları. Ankara: Nobel.
24 Assesment
TERM LEARNING ACTIVITIES NUMBER PERCENT
Midterm Exam 1 40
Quiz 0 0
Homeworks, Performances 0 0
Final Exam 1 60
Total 2 100
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade 40
Contribution of Final Exam to Success Grade 60
Total 100
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course Descriptive and formative assessment approaches are used.
Information Scoring key is used in midterm and final exams.
25 ECTS / WORK LOAD TABLE
Activites NUMBER TIME [Hour] Total WorkLoad [Hour]
Theoretical 14 2 28
Practicals/Labs 0 0 0
Self Study and Preparation 14 2 28
Homeworks, Performances 0 10 20
Projects 0 0 0
Field Studies 0 0 0
Midtermexams 1 4 4
Others 0 0 0
Final Exams 1 10 10
Total WorkLoad 94
Total workload/ 30 hr 3
ECTS Credit of the Course 3
26 CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS
PQ1 PQ2 PQ3 PQ4 PQ5 PQ6 PQ7 PQ8 PQ9 PQ10 PQ11 PQ12 PQ13 PQ14 PQ15 PQ16
LO1 1 1 4 2 4 3 1 1 1 3 1 2 1 3 1 2
LO2 1 1 2 2 1 2 1 1 2 1 2 2 1 1 1 1
LO3 1 1 4 3 4 3 1 2 1 2 1 3 2 1 1 4
LO4 1 1 4 4 3 3 1 1 1 1 1 2 1 2 1 4
LO5 1 1 4 3 4 4 3 2 2 2 1 3 4 3 2 3
LO6 1 1 4 1 1 2 2 2 2 4 1 2 2 4 3 3
LO: Learning Objectives PQ: Program Qualifications
Contribution Level: 1 Very Low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
Bologna Communication
E-Mail : bologna@uludag.edu.tr
Design and Coding
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr