1 | Dersin Adı: | TARİHİ ÇEVRE KORUMAYA GİRİŞ |
2 | Dersin Kodu: | MIM2038 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 4 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | - |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Araş.Gör.Dr. ELİF ACAR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | - |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | elifab@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu dersin amaçları mimarlık öğrencilerinin lisans eğitiminin ilk yıllarında kültürel miras ve tarihi çevre kavramları ile tanıştırmak, tarihi çevre analiz etmek, analiz sonuçlarını yorumlamak ve değerlendirmektir. Ayrıca, öğrencilerin bu derste edindikleri tarihi çevreyi araştırma ve anlama kazanımlarını diğer derslerinde kullanmalarının sağlanması amaçlanmaktadır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Mimarlık lisans eğitiminde mimari koruma ve kültürel miras ile ilgili dersler üçüncü sınıf programında yer almaktadır. Oysaki, mimarlık öğrencileri mimari tasarım derslerinde birinci sınıftan itibaren mevcut çevrelerde ve genellikle tarihi çevre içinde tasarım yapmaktadır. Kültürel miras ve tarihi çevre koruma alanına kavramsal bir giriş niteliğinde olan bu ders, mimarlık öğrencilerinin bu konularda genel bir fikir sahibi olmalarını ve bu dersin yöntemlerini diğer derslerinde de kullanmalarını sağlayacaktır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Tanışma, ders içeriği ve programı hakkında bilgilendirme | |
2 | Kültürel miras koruma ile ilgili kavramlar | |
3 | Tarihi çevrenin ögeleri | |
4 | Dünyadan tarihi çevre örnekleri | |
5 | Türkiye’den tarihi çevre örnekleri | |
6 | UNESCO Dünya Mirası Listesi’nde tarihi çevre örnekleri | |
7 | Tarihi çevre analiz yöntemleri ve değerlendirme çalışmaları | |
8 | Alan Çalışması (teknik gezi) | |
9 | Okuma Ödevi ve Tartışma | |
10 | Seminer ve Tartışma | |
11 | Öğrenci Sunumları ve Tartışma | |
12 | Öğrenci Sunumları ve Tartışma | |
13 | Öğrenci Sunumları ve Tartışma | |
14 | Genel Değerlendirme ve Tartışma |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Ahunbay, Z. (2011). Tarihi çevre koruma ve restorasyon (6. baskı). Yapı-Endüstri Merkezi (YEM) Yayınları. Akbayar, N. (2001). Osmanlı yer adları sözlüğü. Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Aktüre, S. (2008). Büyük İmparatorluklar Döneminde Anadolu Kentleri-İÖ.6.Yüzyıldan 14.Yüzyıl Sonuna Kadar. Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Binan, C. (1999). Mimari koruma alanında Venedik Tüzüğü’nden günümüze düşünsel gelişmenin uluslararası evrim süreci. Yıldız Teknik Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Merkezi Yayını, Üniversite Yayın No: YTÜ.MF.YK-99.0489, Mimarlık Fakültesi Yayın No: MF.MİM.99.003. Dinçer, İ. (2013). Kentleri dönüştürürken korumayı ve yenilemeyi birlikte düşünmek: “tarihi kentsel peyzaj” kavramının sunduğu olanaklar. ICONARP-International Journal of Architecture and Planning, 1(1): 22-40. Gabriel, A. (2008). Bir Türk Başkenti Bursa. (Haz. Neslihan Er, Hamit Er, Aykut Kazancıgil), Osmangazi Belediyesi Yayınları. Güler, K. 2016. Türkiye’de nüfusunu yitiren kırsal yerleşimlerin korunması için bir yöntem önerisi: Ödemiş-Lübbey köyü örneği [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi. Güler, K. (2019). Kırsal Peyzajları Hatırla(t)mak: 2019 Yılı ICOMOS Anıtlar ve Sitler Günü Türkiye Etkinlikler. Mimarlık (408): 16-18. ICOMOS. (2011). The Valletta principles for the safeguarding and management of historic cities, towns and urban areas [Tarihi kent ve kentsel alanların korunması ve yönetimi için Valetta ilkeleri]. http://www.icomos.org.tr/?Sayfa=Icomostuzukleri&dil=tr ICOMOS Avustralya. (2013). The Australia ICOMOS charter for the conservation of places of cultural significance-The Burra charter [Yerlerin kültürel önemi için ICOMOS Avustralya tüzüğü-Burra tüzüğü]. https://www.icomos.org/en/resources/charters-and-texts ICOMOS Türkiye (2013). ICOMOS Türkiye mimari mirası koruma bildirgesi 2013. http://www.icomos.org.tr/?Sayfa=Icomostuzukleri&dil=tr Şahin Güçhan, N., Kurul, E. (2009). A History of the Development of Conservation Measures in Turkey: From the mid 19th Century until 2004. METU Journal of Faculty of Architecture, 26 (2): 19-44. Texier, C. (2002). Küçük Asya Coğrafyası, Tarihi ve Arkeolojisi Cilt I (Çev. Ali Suat), Enformasyon ve Dokümantasyon Hizmetleri Vakfı. UNESCO. (1972). Convention concerning the protection of the world cultural and natural heritage [Dünya kültürel ve doğal mirasının korunmasına dair sözleşme]. https://whc.unesco.org/en/conventiontext/ Yıldırım, F. (2013). 14. yüzyıldan Cumhuriyet dönemine kadar yabancı seyyahların gözünden Bursa ilindeki mimari eserler [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 20 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 4 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ders kapsamında yapılan sunumlar, okumalar, araştırmalar, öğrenci sunumları ara sınav ve final sınavında değerlendirilmektedir. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 2 | 9 | 18 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |