1 | Dersin Adı: | AKTİF ÇAMUR SİSTEMLERİNDE BİLGİSAYAR DESTEKLİ MODEL YAKLAŞIMLARI |
2 | Dersin Kodu: | CEV6227 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. AHMET UYGUR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | (ahmetuygur@uludag.edu.tr, 0 224 294 21 12, Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Çevre Mühendisliği Bölümü, 16 059 Görükle/Bursa) |
18 | Dersin Web Adresi: | https://sites.google.com/site/docdrahmetuygur/ |
19 | Dersin Amacı | Bu ders kapsamında aşağıda bahsedilen konular hakkında temel, kapsamlı ve bilimsel bilgiler verilerek doktora öğrencilerinin aktif çamur sistemlerinde bilgisayar destekli model yaklaşımları temel prensipleri, uygulamaları organik kirleticilerin farklı formları için modeller kullanılarak çözüm yoluna gidebilir. Aktif çamur sistemlerinin çözümüne yönelik matematiksel denklem eşitliklerinin çıkarılması ve problemlerin sistematik şekilde çözülmesine yönelik mühendislik yaklaşımlarının geliştirilmesi bu dersin başlıca amaçlarındandır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Biyolojik arıtma ile organik madde, azot ve fosfor gidermek için çoğu aktif çamur modelleri kullanmasını öğrenir, prosesle ilgili tasarım, işletme ve kontrolü için matematiksel ve simülasyon becerilerini kullanabilir. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Model nedir? Matematiksel Modelleme, Simülasyon | Uygulama örnekler |
2 | Amprifik, Kararalı Hal ve Dinamik Modelleme | Uygulama örnekler |
3 | Biyolojik Atıksu Arıtımı, Prensipleri, Temelleri ve Tasarımı, Aktif Çamur Model Matris Formatının Oluşturulması | Uygulama örnekler |
4 | Aktif Çamur Teorisine Giriş, Prosesin Tanıtılması, Modellemede Atıksu Karakterizasyon Metodları | Uygulama örnekler |
5 | Aktif Çamur Sistemlerinin Modellenmesi, Prosesler/Bileşenler, Spesifik biyokimyasal prosesleri modelleme | Uygulama örnekler |
6 | EXCEL Kullanılarak organik maddelerin thKOİ, VSS, aerobik/anaerobik oksidasyon reaksiyonlarının, kinetik ve stokiyometrik eşitliklerin Çıkarılması | Uygulama örnekler |
7 | Biyolojik Nutrient Giderim Prosesleri, Kısa Sınav | Uygulama örnekler |
8 | Karbon, Nitrifikasyon/Denitrifikasyon ve Fosfor Giderimi İçin Mekanizmaların Açıklanması | Uygulama örnekler |
9 | Biyolojik Nutrient Gideriminin Modellenmesi | Uygulama örnekler |
10 | Ara Sınav | Uygulama örnekler |
11 | Excel Çalışma Sayfası Yardımıyla Aktif Çamur Prosesinin Modellenmesi, ASM 1Simülasyon Modeli | Uygulama örnekler |
12 | MATLAB, OCTAVE Kullanılarak Basit Karbon Giderim Modeli, N/DN/EBPR modeli | Uygulama örnekler |
13 | ASIM Ticari Paket Program Yardımıyla ASM1, ASM2, ASM2d, ve ASM3 Modelleri | Uygulama örnekler |
14 | Pratik Model Uygulamaları (BIOWIN, GPS-X, STOAT, WEST, SIMBA, AQUASIM, SASSPRO, SSSP, LYNX, vb.) |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Wastewater Treatment Biological and Chemical Processes, Mogens Henze & Eric Arvin, Springer, 2011 Wastewater Engineering Treatment and Reuse, George Tchobanoglous, Franklin L. Burton, H. David Stensel, California, 2003 An Introduction to Process Modeling for Designers, WEF No.31, 2009 Modelling of Activated Sludge Systems, Derin Orhon, Nazik Artan, Technomic Pub. Industrial Wastewater Treatment by Activated Sludge Derin Orhon, Fatos Germirli Babuna and Özlem Karahan Mathematical Modelling and Computer Simulation of Activated Sludge Systems, Jacek Makinia, IWA, 2010 Wastewater Treatment Systems, Modelling, Diagnosis and Control, Gustaf Olson, Bob Newell, Methods for Wastewater Characterization in Activated Sludge Modeling, Henryk Melcer et al.,2003, IWA, WEF. Activated Sludge Models ASM1, ASM2, ASM2d, ASM3, Mogenz Henz, Willi Gujer,Tahashi Mino,Mark van Loosdrecht, IWA, 2000. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 15 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ARA SINAV, KISA SINAV, FİNAL SINAVI | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Ödevler | 1 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 2 | 2 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 186 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |