Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ŞİA KELAM DÜŞÜNCESİ
1 Dersin Adı: ŞİA KELAM DÜŞÜNCESİ
2 Dersin Kodu: TIB6144
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. CAĞFER KARADAŞ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof.Dr. Orhan Şener Koloğlu,
Prof.Dr. Ulvi Murat Kılavuz,
Dr. Öğr. Gör. Muhammet Koçak
Dr. Öğr. Üyes Kevser Demir Bektaş
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. CAĞFER KARADAŞ
caferkaradas@hotmail.com
0224 243 10 66-60281, BUÜ. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Tarihsel anlamda Şia, İslâm dini içerisinde Ehl-i Sünnet’in en büyük muhalifini oluşturur. Şia siyâsî anamda muhalefetini düşünsel anlamda da desteklemek için kendine özgü fikirler oluşturmaya gayret etmiştir. Şia’nın bu anlamda önemli bir yönünü ise kelâmî düşüncesi oluşturur. Şia’nın kelâmî düşüncesini anlamak İslâm düşüncesinin bütününü kavramaya yönelik önemli bir adımdır. Bu sebeple bu dersin konulması gerekir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Dersin içeriği öğrencilerin bilim insanı olarak yetişmelerine katkı sağlamaya yöneliktir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İslam Düşüncesi içinde Şia kelamını tanır.;
2 Şianın diğer kelam mezhepleriyle karşılaştırmasını yapabilir.;
3 Şia kelam anlayışını metinler üzerinden inceleyebilir.;
4 Şiilerin uluhiyet anlayışını analiz edebilir.;
5 Şia'nın nübüvvet anlayışını karşılaştırmalı olarak inceleyebilir.;
6 Şiilerin yeniden diriliş ve ahiret inancını tanır.;
7 Şiilerin kendilerine özel imamet/hilafet anlayışlarını inceler.;
8 Şiilerin imamet hakkında karşılaştırmalı sunum yapabilir.;
9 Şiiler ile Mu'tezile'nin ayrıştığı ve birleştiği hususları anlar.;
10 Şia düşüncesinin gelişimi hususunda etkinliklere katılabilir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Şia Kelâmının Temelleri
2 Şia Kelâmında Geleneksel Düşünce: Şeyh Sadûk
3 Şia Kelâmında On İki İmamın Rolü
4 Şia ile Mutezile Arasında İlk Etkileşimler: Kasım er-Ressi
5 Mutezilî Kelâmın Özümsenme Süreci
6 Şerif el-Murtaza, İbn Metteveyh ve Basra Kelâmı
7 Şeyh Müfid ve Bağdat Kelâmı
8 Şia Kelâmında Felsefî Etkinin Başlaması
9 Nasirüddin et-Tûsi ve Allâme Hillî
10 Şia Kelâmında Ayırt Edici Motifler: İsmet ve Kerâmet
11 Şiî Kelâm Eserleri
12 Caferî Kelâmının Özellikleri
13 Şia Kelâmında Siyaset Düşüncesi
14 Modern Şia’nın Kelâm Düşüncesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Tarihte ve Günümüzde Şiilik Sempozyumu
Mehmet Ümit, Kâsım er-Ressi ve Zeydiyye-Mutezile Etkileşimi
Martin Mcdermott, The Theology of al-Shaikh al-Mufid
Sabine Schmidtke, The Theology of Allama al-Hilli
Hüseyin Atay, Ehl-i Sünnet ve Şia
Osman Aydınlı, Mutezili İmamet Düşüncesinde Farklılaşma Süreci
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Klasik Sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 30 30
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 30 30
Toplam İş Yükü 186
Toplam İş Yükü / 30 saat 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 0 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 3 0 3 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 2
OK5 0 4 0 0 0 0 0 2 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2
OK9 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr