1 | Dersin Adı: | DİJİTAL MEDYA VE TOPLUM |
2 | Dersin Kodu: | SOS5119 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. OZAN AŞIK |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Öğretim Üyesi M. Ozan Aşık Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü ozanasik@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Ders/Index/1230807 |
19 | Dersin Amacı | Bu derste çeşitli dijital kültür örneklerine, dijital medyanın birey-toplum ilişkisine etkisine, dijital teknolojilerin hem toplumsal pratikleri nasıl dönüştürdüğü hem de insanların bu teknolojileri nasıl kullandığına, dijital teknolojilerin medyanın gündelik hayatımızdaki rolünü nasıl değiştirdiğine bakılacaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Bu dersi alan öğrenci dijital çağda medyanın sosyal ilişkilerdeki rolünü analiz etmeyi öğrenir. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Dersin Tanıtımı ve Giriş | |
2 | Dijital Medya Sosyolojisi | |
3 | Ağ Toplumu | |
4 | Dijital Siyaset | |
5 | Büyük Veri, Gözetleme ve Kapitalizm I | |
6 | Büyük Veri, Gözetleme ve Kapitalizm II | |
7 | Dijital Benlik | |
8 | Benliğin Sunumu | |
9 | Toplumsal Cinsiyet, Dijital Cinsellik | |
10 | Platformlar | |
11 | Dijital Emek | |
12 | Dijital Sosyolojik Araştırma I | |
13 | Dijital Sosyolojik Araştırma II | |
14 | “Post-Truth Era”? |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Hepp, Andreas (2022). “Agency, Social Relations, and Order: Media Sociology’s Shift into the Digital.” Communications. Castells, Manuel (2008). Ağ Toplumunun Yükselişi, Cilt 1, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları Lupton, Deborah (2015) Digital Sociology. London; New York: Routledge Gürel, Emet & Nazlı, Azra (2019). “Dijital Aktivizm: Change.org Kampanyaları Üzerine Bir Analiz.” Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(4): 187-206. Zuboff, Shoshana (2019). “Surveillance Capitalism and the Challenge of Collective Action.” New Labor Forum, 28(1): 10-29. Civan, Rukiye Kemiksiz (2022). “Büyük Veri Çağında Kişisel Veri Güvenliği Üzerine Bir Alan Araştırması: Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenlerin Güvenlik Algıları.” Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 9(1): 64-91. Lokke, Eirik (2018). Mahremiyet: Dijital Toplumda Özel Hayat. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları Couldry, Nick & Mejias, Ulises (2018) “Data Colonialism: Rethinking Big Data’s Relation to the Contemporary Subject.” Television & New Media, 20(4): 336-349. Kavut, Sevgi (2020) “Kimliğin Dönüşümü: Dijital Kimlikler.” Selçuk İletişim Dergisi, 13(2): 987-1008. Hogan, Bernie (2010). “The Presentation of Self in the Age of Social Media.” Bulletin of Science, Technology & Society, 30(6): 377-386. Ünlü, Derya Gül, Kuş, Oğuz, Göksu, Oğuz (2020). ““Videolarda Gerçek Hayattaki Gibi Değilim, Rol Yapmaktayım”: TikTok Kullanıcılarının Benlik Performansları Üzerine Bir İnceleme.” Intermedia International e-Journal, 7(12): 115-128. Yıldız, Filiz & Özarslan, Zeynep (2022). “Kadınların Deneyimlerinden Dijital Flört Şiddetine Bakmak.” Etkileşim, 9: 72-101. Pruchniewska, Urszula (2020). ““I Like That It’s My Choice a Couple Different Times”: Gender, Affordances, and User Experience on Bumble Dating.” International Journal of Communication, 14: 2422–2439. Sarı, Ümit & Sancaklı, Petek (2020). “Küyerelleşmenin Dijital Platformların İçerik Tanıtımına Etkisi: Netflix Örneği.” Erciyes İletişim Dergisi, 7(1): 243-260. Poell, Thomas, Nieborg, David, Duffy, Brooke Erin (2022). Platforms and Cultural Production. Cambridge; Medford: Polity Kocabay, Nihal Şener (2015). “İzleyici Emtiasının Dönüşümü: Sosyal Ağlarda Sömürü ve Kullanıcı Emeği.” İçinde: İletişim Çalışmaları (ed. Aydın Ziya Özgür & Aytekin İşman). Sakarya: Sakarya Üniversitesi (ss. 405-415). Fuchs, Christian (2013). “Class and Exploitation on the Internet.” İçinde: Digital Labor (ed. Trebor Scholz). New York; London: Routledge (ss. 265-281). Saka, Erkan (2021) “Dijital Etnografi Literatürüne Bir Bakış.” Strata, 8: 71-83. Selwyn, Neil (2019). What is Digital Sociology? Cambridge; Medford: Polity Tatlıoğlu, Sevra Su & Güllüpınar, Fuat (2021) “Dijitalleşen Dünyada Etnografi Yapmak: Dijital Etnografinin İmkânları ve Sınırları Üzerine.” Strata, 8: 85-107. Wardle, Claire & Derakhshan, Hossein (2017) “Information Disorder: Toward an Interdisciplinary Framework for Research and Policy Making.” Council of Europe report DGI(2017)09. Strasbourg Cedex Büyükafşar, Mehmet (2022). “Sağlık Mezenformasyonu: Çevrimiçi Kanallardan Yayılan Yanlış Bilgi Salgını.” Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 17(57): 73-101. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | yazılı sınav | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 19 | 19 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 19 | 19 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |