Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
DİJİTAL MEDYA VE TOPLUM
1 Dersin Adı: DİJİTAL MEDYA VE TOPLUM
2 Dersin Kodu: SOS5119
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. OZAN AŞIK
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Dr. Öğretim Üyesi M. Ozan Aşık
Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü
ozanasik@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi: http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Ders/Index/1230807
19 Dersin Amacı Bu derste çeşitli dijital kültür örneklerine, dijital medyanın birey-toplum ilişkisine etkisine, dijital teknolojilerin hem toplumsal pratikleri nasıl dönüştürdüğü hem de insanların bu teknolojileri nasıl kullandığına, dijital teknolojilerin medyanın gündelik hayatımızdaki rolünü nasıl değiştirdiğine bakılacaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bu dersi alan öğrenci dijital çağda medyanın sosyal ilişkilerdeki rolünü analiz etmeyi öğrenir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Çağımızda hem bireysel hem de toplumsal hayatlarımızın dijitalleşme ve internet ile birlikte her an nasıl karmaşık ve yaygın bir medya kültürü tarafından şekillendiğini ve dolayımlandığını anlamak;
2 Medya, teknoloji ve toplum arasındaki karmaşık ilişkiyi tanımlamak;
3 Dijital medyanın siyasetten ekonomiye, eğitimden sağlığa, aileden gündelik hayata toplumun ve kültürün her alanına nasıl nüfuz ettiğini kavramak;
4 Dijital medyanın insanlara nasıl çok çeşitli fırsatlar sunduğu gibi kalıplaşmış düşünce ve yaşam tarzlarımıza ciddi meydan okuduğunu keşfetmek;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dersin Tanıtımı ve Giriş
2 Dijital Medya Sosyolojisi
3 Ağ Toplumu
4 Dijital Siyaset
5 Büyük Veri, Gözetleme ve Kapitalizm I
6 Büyük Veri, Gözetleme ve Kapitalizm II
7 Dijital Benlik
8 Benliğin Sunumu
9 Toplumsal Cinsiyet, Dijital Cinsellik
10 Platformlar
11 Dijital Emek
12 Dijital Sosyolojik Araştırma I
13 Dijital Sosyolojik Araştırma II
14 “Post-Truth Era”?
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Hepp, Andreas (2022). “Agency, Social Relations, and Order: Media Sociology’s Shift into the Digital.” Communications.
Castells, Manuel (2008). Ağ Toplumunun Yükselişi, Cilt 1, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları
Lupton, Deborah (2015) Digital Sociology. London; New York: Routledge
Gürel, Emet & Nazlı, Azra (2019). “Dijital Aktivizm: Change.org Kampanyaları Üzerine Bir Analiz.” Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(4): 187-206.
Zuboff, Shoshana (2019). “Surveillance Capitalism and the Challenge of Collective Action.” New Labor Forum, 28(1): 10-29.
Civan, Rukiye Kemiksiz (2022). “Büyük Veri Çağında Kişisel Veri Güvenliği Üzerine Bir Alan Araştırması: Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenlerin Güvenlik Algıları.” Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 9(1): 64-91.
Lokke, Eirik (2018). Mahremiyet: Dijital Toplumda Özel Hayat. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları
Couldry, Nick & Mejias, Ulises (2018) “Data Colonialism: Rethinking Big Data’s Relation to the Contemporary Subject.” Television & New Media, 20(4): 336-349.
Kavut, Sevgi (2020) “Kimliğin Dönüşümü: Dijital Kimlikler.” Selçuk İletişim Dergisi, 13(2): 987-1008.
Hogan, Bernie (2010). “The Presentation of Self in the Age of Social Media.” Bulletin of Science, Technology & Society, 30(6): 377-386.
Ünlü, Derya Gül, Kuş, Oğuz, Göksu, Oğuz (2020). ““Videolarda Gerçek Hayattaki Gibi Değilim, Rol Yapmaktayım”: TikTok Kullanıcılarının Benlik Performansları Üzerine Bir İnceleme.” Intermedia International e-Journal, 7(12): 115-128.
Yıldız, Filiz & Özarslan, Zeynep (2022). “Kadınların Deneyimlerinden Dijital Flört Şiddetine Bakmak.” Etkileşim, 9: 72-101.
Pruchniewska, Urszula (2020). ““I Like That It’s My Choice a Couple Different Times”:
Gender, Affordances, and User Experience on Bumble Dating.” International Journal of Communication, 14: 2422–2439.
Sarı, Ümit & Sancaklı, Petek (2020). “Küyerelleşmenin Dijital Platformların İçerik Tanıtımına Etkisi: Netflix Örneği.” Erciyes İletişim Dergisi, 7(1): 243-260.
Poell, Thomas, Nieborg, David, Duffy, Brooke Erin (2022). Platforms and Cultural Production. Cambridge; Medford: Polity
Kocabay, Nihal Şener (2015). “İzleyici Emtiasının Dönüşümü: Sosyal Ağlarda Sömürü ve Kullanıcı Emeği.” İçinde: İletişim Çalışmaları (ed. Aydın Ziya Özgür & Aytekin İşman). Sakarya: Sakarya Üniversitesi (ss. 405-415).
Fuchs, Christian (2013). “Class and Exploitation on the Internet.” İçinde: Digital Labor (ed. Trebor Scholz). New York; London: Routledge (ss. 265-281).
Saka, Erkan (2021) “Dijital Etnografi Literatürüne Bir Bakış.” Strata, 8: 71-83.
Selwyn, Neil (2019). What is Digital Sociology? Cambridge; Medford: Polity
Tatlıoğlu, Sevra Su & Güllüpınar, Fuat (2021) “Dijitalleşen Dünyada Etnografi Yapmak:
Dijital Etnografinin İmkânları ve Sınırları Üzerine.” Strata, 8: 85-107.
Wardle, Claire & Derakhshan, Hossein (2017) “Information Disorder: Toward an Interdisciplinary Framework for Research and Policy Making.” Council of Europe report DGI(2017)09. Strasbourg Cedex
Büyükafşar, Mehmet (2022). “Sağlık Mezenformasyonu: Çevrimiçi Kanallardan Yayılan Yanlış Bilgi Salgını.” Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 17(57): 73-101.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları yazılı sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 19 19
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 19 19
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 30 saat 5
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 3 4 4 3 3 4 5 4 3 4 5
OK2 5 3 4 4 5 3 4 4 4 3 3 3
OK3 3 5 4 3 5 5 5 3 4 4 4 3
OK4 4 4 4 4 5 5 3 5 3 3 4 4
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr