Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
PERSPEKTİF
1 Dersin Adı: PERSPEKTİF
2 Dersin Kodu: RES1108
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Araş.Gör.Dr. TUĞBA ŞENYAVAŞ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Araş.Gör.Dr.Tuğba GÜRKAN ŞENYAVAŞ
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü
Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı
+90 (224) 2942571
tgurkan@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dersin amacı, öğrencilere üç boyutlu nesneleri iki boyutlu bir yüzey üzerinde doğru ve gerçekçi bir şekilde çizme yeteneği kazandırmak ve gözlem, çizim, problem çözme ve yaratıcılık becerilerini geliştirmelerinde öğrencilere yardımcı olmaktır. Ayrıca, farklı perspektif tekniklerini ve resim sanatındaki kullanımlarını öğretmek dersin amaçlarından biridir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Resmin temel ilkelerinden biri olan perspektif, iki boyutlu yüzeyde üç boyut algısı yaratmayı sağlayan bir çizim tekniğidir. Görsel sanatlar eğitimcisi adaylarının resimde perspektif kullanımını bilmeleri, yüzey üzerinde gerçeğe uygun bir temsil yaratmanın gerekliliklerindendir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Perspektif olgusunu kavram olarak açıklayabilme;
2 Perspektifin tarihsel gelişimi hakkında bilgi verebilme;
3 Perspektif yoluyla, üç boyutlu algıladığı dünyayı iki boyutlu yüzeye gerçekçi bir şekilde aktarabilme.;
4 Perspektifle ilgili çizim, yöntem ve teknikleri kurallarına uygun olarak uygulayabilme;
5 Ders araç-gereç ve malzemelerini, yöntem ve kurallarına uygun bir şekilde kullanabilme;
6 Tek, çift ve üç kaçışlı perspektif çizim tekniklerini çizimlerinde uygulayabilme.;
7 Figür-mekan ilişkisini, çizimlerinde perspektif kurallarına uygun bir şekilde kurabilme;
8 Hava perspektifi, rakursi, obje perspektifi, eşit aralıklı yatay ve dikey elemanların perspektifsel çizimi gibi çeşitli uygulamaları çizimlerinde yapabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Tanışma, ders araç, gereç ve malzemelerinin tanıtılması. Perspektifin bir olgu ve kavram olarak tanımlanması.
2 Algı nedir? Çevremizi nasıl algılarız? Perspektif ve algı ilişkisi. Perspektif nedir? Temel kavramları nelerdir? Perspektifin türleri ve resim sanatındaki yeri nedir? vb. sorulara yönelik konu anlatımı.
3 Tek kaçışlı perspektif nedir ve nasıl uygulanır? Gösterip yaptırma yöntemiyle temel çizim uygulaması. Resimsel uygulama (oda çizimi) ödevi verilmesi.
4 Resimsel uygulamalara bakılması, dönütlerle eksik ve hataları kısımların düzeltilmesi.
5 Çift kaçışlı perspektif nedir ve nasıl uygulanır? Gösterip yaptırma yöntemiyle temel çizim uygulaması. Resimsel uygulama (dış mekan çizimi) ödevi verilmesi.
6 Resimsel uygulamalara bakılması, dönütlerle eksik ve hatalı kısımların düzeltilmesi.
7 Eşit aralıklı dikey ve yatay elemanların perspektif çizimi anlatımı ve uygulaması.
8 Üç kaçışlı perspektif nedir ve nasıl uygulanır? Gösterip yaptırma yöntemiyle temel çizim uygulaması. Resimsel uygulama (dış mekan çizimi) ödevi verilmesi.
9 Resimsel uygulamalara bakılması, dönütlerle eksik ve hatalı kısımların düzeltilmesi.
10 Üç farklı açıdan (göz hizası altında, göz hizasında ve göz hizasının üzerinde) obje perspektifi çizimi.
11 Perspektifin tarihi, ortaya çıkışı, doğu ve batı sanatında uygulama farklılıkları vb. konularında konu anlatımı.
12 Hava perspektifi uygulamalı çalışması.
13 Figür-mekan ilişkisi ve figür perspektifi uygulamalı çalışması
14 Figür-mekan ilişkisi ve figür perspektifi uygulamalı çalışmasına devam edilmesi. Dönem çalışmalarının gözden geçirilmesi, genel ders değerlendirmesi.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Belting, H. (2015). Floransa ve Bağdat, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
Brown, D. (2007). Draw Perspective, A&C Black Publishers, London.
Civardi, G. (2018), Perspektifi Anlamak, Beta Kitap, İstanbul.
Hotan, H. (1993). Mimari Perspektif ve Gölge. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları: İstanbul.
Florenski, P. (2000), Tersten Perspektif, Metis Yayıncılık, İstanbul.
Metzger, Phil. (2012). Perspektif Sanatı, Hayalperest Yayınevi, İstanbul.
Panofsky, E. (2013). Perspektif: Simgesel Bir Biçim, Metis Yayıncılık, İstanbul.
Südor, G. (2000). Aynanın Gerçeği. Cumhuriyet Kitap Kulübü: İstanbul.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Dönem içinde, ara sınava ve sonrasında final sınavına kadar gerçekleştirilen tüm çizim çalışmaları, sınav günlerinde dosyalanarak teslim edilmektedir. Bu çizimlerin yanı sıra, dersin teorik boyutuna yönelik olarak çoktan seçmeli test uygulanmaktadır.
Açıklama Dönem içinde gerçekleştirilen çizimler, ağırlık oranlarına göre puanlama kriterleri belirlenerek notlandırılmakta ve tüm çizimlerin toplamı sınav notunun % 75'ini oluşturmaktadır. Çoktan seçmeli test sınavı, sınav notunun % 25'ini oluşturmakta ve çizim notlarıyla birlikte toplamı sonucunda öğrencinin sınav notu ortaya çıkmaktadır.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 10 5 50
Ödevler 0 10 10
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 6 6
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 12 12
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 3 3 2 4 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK2 1 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK3 3 2 2 3 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK4 3 2 3 2 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK5 4 2 3 2 4 1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK6 1 2 3 3 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK7 2 3 3 2 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK8 2 3 5 3 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr