1 | Dersin Adı: | PERSPEKTİF |
2 | Dersin Kodu: | RES1108 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | - |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Araş.Gör.Dr. TUĞBA ŞENYAVAŞ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Araş.Gör.Dr.Tuğba GÜRKAN ŞENYAVAŞ |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı +90 (224) 2942571 tgurkan@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere üç boyutlu nesneleri iki boyutlu bir yüzey üzerinde doğru ve gerçekçi bir şekilde çizme yeteneği kazandırmak ve gözlem, çizim, problem çözme ve yaratıcılık becerilerini geliştirmelerinde öğrencilere yardımcı olmaktır. Ayrıca, farklı perspektif tekniklerini ve resim sanatındaki kullanımlarını öğretmek dersin amaçlarından biridir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Resmin temel ilkelerinden biri olan perspektif, iki boyutlu yüzeyde üç boyut algısı yaratmayı sağlayan bir çizim tekniğidir. Görsel sanatlar eğitimcisi adaylarının resimde perspektif kullanımını bilmeleri, yüzey üzerinde gerçeğe uygun bir temsil yaratmanın gerekliliklerindendir. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Tanışma, ders araç, gereç ve malzemelerinin tanıtılması. Perspektifin bir olgu ve kavram olarak tanımlanması. | |
2 | Algı nedir? Çevremizi nasıl algılarız? Perspektif ve algı ilişkisi. Perspektif nedir? Temel kavramları nelerdir? Perspektifin türleri ve resim sanatındaki yeri nedir? vb. sorulara yönelik konu anlatımı. | |
3 | Tek kaçışlı perspektif nedir ve nasıl uygulanır? Gösterip yaptırma yöntemiyle temel çizim uygulaması. Resimsel uygulama (oda çizimi) ödevi verilmesi. | |
4 | Resimsel uygulamalara bakılması, dönütlerle eksik ve hataları kısımların düzeltilmesi. | |
5 | Çift kaçışlı perspektif nedir ve nasıl uygulanır? Gösterip yaptırma yöntemiyle temel çizim uygulaması. Resimsel uygulama (dış mekan çizimi) ödevi verilmesi. | |
6 | Resimsel uygulamalara bakılması, dönütlerle eksik ve hatalı kısımların düzeltilmesi. | |
7 | Eşit aralıklı dikey ve yatay elemanların perspektif çizimi anlatımı ve uygulaması. | |
8 | Üç kaçışlı perspektif nedir ve nasıl uygulanır? Gösterip yaptırma yöntemiyle temel çizim uygulaması. Resimsel uygulama (dış mekan çizimi) ödevi verilmesi. | |
9 | Resimsel uygulamalara bakılması, dönütlerle eksik ve hatalı kısımların düzeltilmesi. | |
10 | Üç farklı açıdan (göz hizası altında, göz hizasında ve göz hizasının üzerinde) obje perspektifi çizimi. | |
11 | Perspektifin tarihi, ortaya çıkışı, doğu ve batı sanatında uygulama farklılıkları vb. konularında konu anlatımı. | |
12 | Hava perspektifi uygulamalı çalışması. | |
13 | Figür-mekan ilişkisi ve figür perspektifi uygulamalı çalışması | |
14 | Figür-mekan ilişkisi ve figür perspektifi uygulamalı çalışmasına devam edilmesi. Dönem çalışmalarının gözden geçirilmesi, genel ders değerlendirmesi. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Belting, H. (2015). Floransa ve Bağdat, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Brown, D. (2007). Draw Perspective, A&C Black Publishers, London. Civardi, G. (2018), Perspektifi Anlamak, Beta Kitap, İstanbul. Hotan, H. (1993). Mimari Perspektif ve Gölge. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları: İstanbul. Florenski, P. (2000), Tersten Perspektif, Metis Yayıncılık, İstanbul. Metzger, Phil. (2012). Perspektif Sanatı, Hayalperest Yayınevi, İstanbul. Panofsky, E. (2013). Perspektif: Simgesel Bir Biçim, Metis Yayıncılık, İstanbul. Südor, G. (2000). Aynanın Gerçeği. Cumhuriyet Kitap Kulübü: İstanbul. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Dönem içinde, ara sınava ve sonrasında final sınavına kadar gerçekleştirilen tüm çizim çalışmaları, sınav günlerinde dosyalanarak teslim edilmektedir. Bu çizimlerin yanı sıra, dersin teorik boyutuna yönelik olarak çoktan seçmeli test uygulanmaktadır. | |
Açıklama | Dönem içinde gerçekleştirilen çizimler, ağırlık oranlarına göre puanlama kriterleri belirlenerek notlandırılmakta ve tüm çizimlerin toplamı sınav notunun % 75'ini oluşturmaktadır. Çoktan seçmeli test sınavı, sınav notunun % 25'ini oluşturmakta ve çizim notlarıyla birlikte toplamı sonucunda öğrencinin sınav notu ortaya çıkmaktadır. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 5 | 50 |
Ödevler | 0 | 10 | 10 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 6 | 6 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |