1 | Dersin Adı: | HEMŞİRELİKTE SORUN ÇÖZME YÖNTEMLERİ |
2 | Dersin Kodu: | HEM4010 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 8 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. HAVA GÖKDERE ÇINAR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Dr.Öğr.Üyesi Hava Gökdere Çinar |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr.Öğr.Üyesi Hava Gökdere Çinar e-posta:havagokdere@uludag.edu.tr tlf: 02242942459 Bursa Uludağ Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Bursa. e-mail: havagokdere@uludag.edu.tr Phone number: 02242942459 Uludag University School of Health/ Bursa. |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Hemşirelik bölümü öğrencilerinin mesleğe ilişkin problemleri önceliklendirme, kökenine inme, tekrarlanan problemleri uygun tekniklerle çözümleme, farklı ve değişken alternatifler arasında en doğru ve en etkin seçimi yapma, bilgi toplama ve herkesin görüşünü dikkate ve değerlendirmeye alma, eleştirel düşünme, etkili karar alma ve kararlarını uygulamaya koyabilmeleri için gereken bilgi, becerileri ve tutumları kazandırmaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Etkili sorun çözme, karar verme ve eleştirel düşünme becerisine sahip olmak hemşirelerin hasta bakım sistemini iyileştirmesini, olumlu hasta ve kurumsal sonuçlara ulaşılmasını sağlayabilecektir. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Sorun çözme ve bilimsel sorun çözme süreci | |
2 | Karar verme, karar türleri ve karar verme süreci | |
3 | Sorun çözme ve karar verme yöntemleri- beyin fırtınası, çoklu oylama, delphi yöntemi | |
4 | Sorun çözme ve karar verme yöntemleri-Nominal grup yöntemi, balık kılçığı yöntemi, pareto analizi, karar ağacı, gordon yöntemi | |
5 | Sorun çözme ve karar verme yöntemleri- Histogram, çetele tablosu, iş akış şeması/diyagramı, kontrol çizelgesi, grafikleri, 5N1K | |
6 | Nöro linguistik programlama ile sorun çözme | |
7 | Problem çözme egzersizleri ve senaryo çalışmaları-1 | |
8 | Problem çözme egzersizleri ve senaryo çalışmaları-2 | |
9 | Karar verme egzersizleri ve senaryo çalışmaları-1 | |
10 | Karar verme egzersizleri ve senaryo çalışmaları-2 | |
11 | Etik karar verme (Hemşirelikte Etik İlkeler ve Kodlar, Hemşirelikte Etik Karar Verme Süreci) | |
12 | Etik Karar verme egzersiz ve senaryo çalışmaları | |
13 | Eleştirel düşünme ile ilgili temel kavramları | |
14 | Hemşirelikte eleştirel düşünme egzersiz ve senaryo çalışmalar |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
*Baykal & E. E. Türkmen (Eds.) (2022) Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi. İstanbul: Akademi Basın. *Abaan S., Duygulu S. (2016) Sorun Çözme ve Karar Verme Kaynakların Yönetimi. Uyer G., Kocaman G. (Ed.) Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı içinde s. (137-164) Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. *Yorgancılar, F. E. & Özlük, B. (2022). Hemşirelik Hizmetlerinde Yönetsel Sorun Çözme ve Karar Verme Üzerine Bir Derleme . Genel Sağlık Bilimleri Dergisi , 4 (1) , 68-80 . *Kocoglu D., Duygulu S., Abaan E.S., Akin B. (2016) Problem Solving Training for First Line Nurse Managers. International Journal of Caring Sciences, 9(3), p. 955-965. *Kotera, Y., & Van Gordon, W. (2019). Japanese managers' experiences of neuro-linguistic programming: A qualitative investigation. The Journal of Mental Health Training, Education and Practice, 14(3), 174– 185. *Gökdere Çinar, H., & Baykal, Ü.(2022). Determining the effect of neuro-linguisticprogramming techniques on the conflict management andinterpersonal problem-solving skills of nurse managers: Amixed methods study.Journal of Nursing Management,30(1),104–134. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 10 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Performansa dayalı ölçümler; Çoklu yöntemlerle ölçüm, açık ve belirgin ölçütler kullanma | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ödevler | 1 | 28 | 28 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 40 | 40 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |