Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ÇAĞDAŞ İSLAMİ AKIMLAR
1 Dersin Adı: ÇAĞDAŞ İSLAMİ AKIMLAR
2 Dersin Kodu: İLA3393
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 8
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ASİYE TIĞLI
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Dr. Öğr. Üyesi Asiye Tığlı
asiyetigli@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dersi alan öğrenci, dönem sonunda Çağdaş İslami Akımlar hakkında edindiği bilgillerle, sahip olduğu inancı ve yaşadığı dünyayı daha iyi tanıma imkanına sahip olacaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Akademik gelişime katkı
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenci Çağdaş İslami Akımları öğrenmekle yaşadığı dünyayı daha iyi tanıma fırsatı elde edecektir.;
2 Çağdaş Dini Akımlar'ı kendini inancıyla mukayese edebilme ve empati yeteneğini geliştime ;
3 Alanla ilgili akademik meselelere aşina olma ve onları araştırmalarında kullanabilme yetisi elde etme.;
4 Başta İngilizce, Arapça ve Farsça olmak üzere yabancı dillerde de modern İslam'ın teolojik metinlerinden yararlanma ve bu alanındaki literatürü tanıma;
5 Öğrenci dinde reform ve yenilik arayışları hakkında bilgi sahibi olabilecektir. ;
6 Öğrenci İslam Dininde geleneksel yaklaşımlar ile yenilikçi yaklaşımlar arasındaki farkı kavrayabilecektir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Çağdaş İslami Akımlar Dersinin Tanımı, Amacı ve Kapsamı
2 Çağdaş İslami Akımların doğuşuna etki eden nedenler üzerine düşünme
3 İslami Gelenekçilik ve Muhafazakarlık
4 Ehl-i Hadis ve Selefiye Geleneği
5 Modern Dönemlerde İslâm'ın Selefi Yorumu ve Selefilik Akımı
6 Gelenekselcilik ve Seyyid Hüseyin Nasr
7 Ara Sınav
8 İslam Dini'ne Çağdaş Yaklaşımlarda Islah, Tecdid, İhya ve Reform Kavramları
9 Siyasal Islahatçılık: Cemaat-i İslami, İhvan-ı Müslimin vd.
10 Islamcılık Hareketi: Afgani ve Abduh örnekleri
11 Türkiye'de İslamcılık
12 Dinde Reform Arayışları: Fazlurrahman, Hasan Hanefi, Nesr Hamdi Ebu Zeyd Örnekleri
13 İran'da Dinde Reform Arayışları ve Entelektüel Müslümanlar Hareketi
14 Yıl Sonu Sınavı
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Çağdaş İslami Akımlar Literatürü
1. Osman Aydınlı, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e I·slam Mezhepleri Tarihi Yazıcılıgˆı, Çorum: Hititki- tap Yayınevi, 2008, ?
2. Sönmez Kutlu, Çagˆdas¸ I·slâmî Akımlar ve Sorunları, 3. bs., Ankara: Fecr Yayınları, 2014 ?
3. Fikret Karaman, I·slâmî I·nanç Degˆerleri ve Çagˆdas¸ Dini Akımlar, Sofya: Bulgaristan Müslü- manları Bas¸müftülügˆü Yayınları, 2013 ?
4. Münir S¸efik, Çagˆdas¸ I·slâm Düs¸üncesi; Hareketler Devrimler Eserler, çev. Esat Pınarbas¸ı, I·stanbul: Dünya Yayıncılık, 1991 ?
5. Mehmet Ali Büyükkara, Çagˆdas¸ I·slâmî Akımlar, I·stanbul: Klasik, 2015 ?
6. Dücane Cündiogˆlu, “Ernest Renan ve ‘Reddiyeler’ Bagˆlamında I·slam-Bilim Tartıs¸malarına ?Bibliyografik Bir Katkı”, Dîvân, sy. 2, 1996 ?
7. Sami Erdem, “I·slamcıların I·ctihad Kapısı Nereye Açılır? II. Mes¸rutiyet Döneminde I·ctihadın Alanı”, Türkiye’de I·slamcılık Düs¸üncesi ve Hareketi Sempozyum Tebligˆleri, 2013 ?
8. M. Sait Özervarlı, Kelamda Yenilik Arayıs¸ları, I·stanbul: I·SAM, 1998.
9. I·smail Kara, “Çagˆdas¸ Türk Düs¸üncesinde Bir Tenkit/Tasfiye Alanı Olarak Tasavvuf ve Tarikat- ?lar”, Osmanlı Toplumunda Tasavvuf ve Sufiler, haz. Ahmet Yas¸ar Ocak, Ankara: Türk Tarih ?Kurumu Yay., 2005 ?
10. Batı Gözüyle Tecdid: I·slâm Dünyasında Tecdid Hareketleri 1700-1850, Nail Okuyucu (ed.), ?I·stanbul: Klasik, 2014 ?
11. Cemaleddin Efgani ve Muhammed Abduh, el-Urvetu’l-Vuska, çev. I·brahim Aydın, I·stanbul: ?Bir Yayıncılık, 1987. ?
12. John Obert Voll, I·slam: Süreklilik ve Degˆis¸im, I·stanbul: Yönelis¸ Yayınları, (1. cilt) 1991; (2. cilt), ?1995 ?
13. Ira M. Lapidus, I·slâm Toplumları Tarihi, çev. Yasin Aktay, M. A. Aktay, I·stanbul: I·letis¸im, 2013.
14. William Shepard, “The Diversity of Islamic Thought: Towards a Typology”, Islamic Thought in the Twentieth Century, ed. Taji Farouki, Suha and Basheer M. Nafi, London and Newyork, I.B. Tauris, 2004 ?
Modern Türkiye’de Siyasî Düs¸ünce 6: I·slamcılık, Yasin Aktay (ed.), Murat Gültekingil, Tanıl Bora 4. bs., I·stanbul: I·letis¸im, 2014.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Klasik Sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 11 154
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 30 30
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 30 30
Toplam İş Yükü 242
Toplam İş Yükü / 30 saat 8,07
Dersin AKTS Kredisi 8
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0
OK3 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 0 0
OK5 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr