1 | Dersin Adı: | ÇAĞDAŞ İSLAMİ AKIMLAR |
2 | Dersin Kodu: | İLA3393 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 5 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ASİYE TIĞLI |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Öğr. Üyesi Asiye Tığlı asiyetigli@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dersi alan öğrenci, dönem sonunda Çağdaş İslami Akımlar hakkında edindiği bilgillerle, sahip olduğu inancı ve yaşadığı dünyayı daha iyi tanıma imkanına sahip olacaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Akademik gelişime katkı |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Çağdaş İslami Akımlar Dersinin Tanımı, Amacı ve Kapsamı | |
2 | Çağdaş İslami Akımların doğuşuna etki eden nedenler üzerine düşünme | |
3 | İslami Gelenekçilik ve Muhafazakarlık | |
4 | Ehl-i Hadis ve Selefiye Geleneği | |
5 | Modern Dönemlerde İslâm'ın Selefi Yorumu ve Selefilik Akımı | |
6 | Gelenekselcilik ve Seyyid Hüseyin Nasr | |
7 | Ara Sınav | |
8 | İslam Dini'ne Çağdaş Yaklaşımlarda Islah, Tecdid, İhya ve Reform Kavramları | |
9 | Siyasal Islahatçılık: Cemaat-i İslami, İhvan-ı Müslimin vd. | |
10 | Islamcılık Hareketi: Afgani ve Abduh örnekleri | |
11 | Türkiye'de İslamcılık | |
12 | Dinde Reform Arayışları: Fazlurrahman, Hasan Hanefi, Nesr Hamdi Ebu Zeyd Örnekleri | |
13 | İran'da Dinde Reform Arayışları ve Entelektüel Müslümanlar Hareketi | |
14 | Yıl Sonu Sınavı |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Çağdaş İslami Akımlar Literatürü 1. Osman Aydınlı, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e I·slam Mezhepleri Tarihi Yazıcılıgˆı, Çorum: Hititki- tap Yayınevi, 2008, ? 2. Sönmez Kutlu, Çagˆdas¸ I·slâmî Akımlar ve Sorunları, 3. bs., Ankara: Fecr Yayınları, 2014 ? 3. Fikret Karaman, I·slâmî I·nanç Degˆerleri ve Çagˆdas¸ Dini Akımlar, Sofya: Bulgaristan Müslü- manları Bas¸müftülügˆü Yayınları, 2013 ? 4. Münir S¸efik, Çagˆdas¸ I·slâm Düs¸üncesi; Hareketler Devrimler Eserler, çev. Esat Pınarbas¸ı, I·stanbul: Dünya Yayıncılık, 1991 ? 5. Mehmet Ali Büyükkara, Çagˆdas¸ I·slâmî Akımlar, I·stanbul: Klasik, 2015 ? 6. Dücane Cündiogˆlu, “Ernest Renan ve ‘Reddiyeler’ Bagˆlamında I·slam-Bilim Tartıs¸malarına ?Bibliyografik Bir Katkı”, Dîvân, sy. 2, 1996 ? 7. Sami Erdem, “I·slamcıların I·ctihad Kapısı Nereye Açılır? II. Mes¸rutiyet Döneminde I·ctihadın Alanı”, Türkiye’de I·slamcılık Düs¸üncesi ve Hareketi Sempozyum Tebligˆleri, 2013 ? 8. M. Sait Özervarlı, Kelamda Yenilik Arayıs¸ları, I·stanbul: I·SAM, 1998. 9. I·smail Kara, “Çagˆdas¸ Türk Düs¸üncesinde Bir Tenkit/Tasfiye Alanı Olarak Tasavvuf ve Tarikat- ?lar”, Osmanlı Toplumunda Tasavvuf ve Sufiler, haz. Ahmet Yas¸ar Ocak, Ankara: Türk Tarih ?Kurumu Yay., 2005 ? 10. Batı Gözüyle Tecdid: I·slâm Dünyasında Tecdid Hareketleri 1700-1850, Nail Okuyucu (ed.), ?I·stanbul: Klasik, 2014 ? 11. Cemaleddin Efgani ve Muhammed Abduh, el-Urvetu’l-Vuska, çev. I·brahim Aydın, I·stanbul: ?Bir Yayıncılık, 1987. ? 12. John Obert Voll, I·slam: Süreklilik ve Degˆis¸im, I·stanbul: Yönelis¸ Yayınları, (1. cilt) 1991; (2. cilt), ?1995 ? 13. Ira M. Lapidus, I·slâm Toplumları Tarihi, çev. Yasin Aktay, M. A. Aktay, I·stanbul: I·letis¸im, 2013. 14. William Shepard, “The Diversity of Islamic Thought: Towards a Typology”, Islamic Thought in the Twentieth Century, ed. Taji Farouki, Suha and Basheer M. Nafi, London and Newyork, I.B. Tauris, 2004 ? Modern Türkiye’de Siyasî Düs¸ünce 6: I·slamcılık, Yasin Aktay (ed.), Murat Gültekingil, Tanıl Bora 4. bs., I·stanbul: I·letis¸im, 2014. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Klasik Sınav | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 11 | 154 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 242 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 8,07 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |