Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İSLAM HUKUKUNUN ESASLARI
1 Dersin Adı: İSLAM HUKUKUNUN ESASLARI
2 Dersin Kodu: KTB5105
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi Seyit Mehmet UĞUR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: msalihkumas@uludag.edu.tr
0533 331 43 80 – 0224 243 10 66 Dahili (60289)
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı İslam hukukunun temellerine dair sağlıklı bir genel bakış ve asgari bir birikim elde etmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Alan bilgisi edinimi
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İslam hukukunun esaslarını genel olarak tanımak ;
2 İslam hukuk ilminin oluşumu ve gelişimini kavramak ;
3 İslam hukuk düşüncesini oluşturan temel eğilim ve ekolleri bilmek ;
4 İslam dini ve iktisat anlayışına dair sağlıklı bir bakış açısına sahip olmak ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 İslam hukuk düşüncesinin ontolojik ve epistemolojik arka planı
2 Hukukun temel fonksiyonlarının İslam hukuk düşüncesi bakımından değerlendirilmesi, Başlıca hukuk felsefesi ekolleri ve İslam hukuk düşüncesi
3 Klasik fıkıh usulünde kaynak teorisi (Muhtasar Arapça bir metin eşliğinde)
4 Klasik fıkıh usulünde hüküm çıkarma yöntemlerine genel bakış (Muhtasar Arapça bir metin eşliğinde ve furû’ örneklerle)
5 Klasik fıkıh metodolojisinin karakteristik özelliklerinden olarak dil meselesi ve elfâz bahisleri 1, (Muhtasar Arapça bir metin eşliğinde ve furû’ örneklerle)
6 Klasik fıkıh metodolojisinin karakteristik özelliklerinden olarak dil meselesi ve elfâz bahisleri 2 , (Muhtasar Arapça bir metin eşliğinde ve furû’ örneklerle)
7 Klasik fıkıh usulü bakımından haber teorisi, (Muhtasar Arapça bir metin eşliğinde ve furû’ örneklerle)
8 İslam hukukunun dinamizmi bağlamında hakkâniyet düşüncesi ve istihsân
9 İslam hukukunun dinamizmi bağlamında kamu yararı ve maslahat
10 İslam hukuku bakımından “hukukta amaç (Makâsıdü’ş-şeria)
11 Şüpheci Bir Düşünür Olarak Gazzali: Eşari mi, Şafii mi, Felsefe Karşıtı mı?
12 Osmanlı’nın son dönemlerinde İslam hukuk usulünde yenilenme arayışları ve bunların değerlendirilmesi (Seçme metinler ışığında)
13 20. Yüzyılda İslam hukuk usulünde yenilenme önerileri ve bunların değerlendirilmesi (Seçme metinler ışığında)
14 Günümüzde fıkıh usulünün işlevi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Yunus Apaydın, İslam Hukuk Usulü
2. İ. Kâfi Dönmez, Fıkıh Usûlü Yazıları
3. Zekiyyüddin Şa’ban, İslam Huukuk İlminin Esasları
4. İmam Şafiî, Risâle
5. Gazzâlî, el-Müstasfâ
6. Abdurrahim Kozalı, “Hukukta Aklın Kaynaklığı Konusunda Felsefî Bir Katkı”, UÜ.İF. Dergisi
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Çoktan seçmeli ve klasik sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 12 12
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 30 saat 4,13
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OK1 5 0 0 0 4 0 0 0 0
OK2 0 0 5 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 5 0 0 0 0 4
OK4 0 0 0 4 0 0 0 0 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr