Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ TARİHİ VE TEORİLERİ
1 Dersin Adı: OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ TARİHİ VE TEORİLERİ
2 Dersin Kodu: EÇDE5103
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İSMAİL SAĞLAM
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. İsmail SAĞLAM
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. İsmail SAĞLAM
E-posta
isaglam@uludag.edu.tr
Web Sayfası
https://avesis.uludag.edu.tr/isaglam
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Okul öncesi eğitiminin kısaca hem batı eğitimindeki hem de İslam eğitimindeki tarihi sürecine değinmek, bu konuda görüş belirten pedagogları ve düşünürleri tanıtmaktır. Ayrıca geçmişten günümüze erken çocukluk eğitimi ile ilgili ortaya konan yaklaşımları tanıtmak amaçlanmaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Erken çocukluk eğitiminde çeşitli kademelerde görev alacak bireylerin bu dersi okuyarak okul öncesi eğitiminin hem tarihinden hem de yaklaşımlarından haberdar olmaları uygulamada yapmış oldukları/yapacakları eğitimin dünyadaki mevcut uygulamalardaki yerini tespit etmelerine imkan tanıyacaktır. Yine kendi kültür ve medeniyetimize uygun orijinal uygulamalar ortaya koymada bilgi ve beceri edineceklerdir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Batıdaki okul öncesi eğitiminin tarihini bilir. ;
2 İslam eğitim tarihindeki okul öncesi eğitiminin tarihini bilir.;
3 Batı ve İslam eğitimindeki okul öncesi eğitimin gelişimini kıyaslar ve tartışır.;
4 Dünyadaki mevcut erken çocukluk eğitimi yaklaşımlarını bilir.;
5 Dünyadaki mevcut okul öncesi yaklaşımlarının Türkiye’de uygulanabilirliğini tartışır.;
6 Türkiye'deki okul öncesi eğitimin nasıl uygulandığını tespit eder ve tartışır.;
7 Ahlak ve değerler eğitiminin erken çocuklukta uygulanmasının pedagojik alt yapısını bilir ve tartışır.;
8 Kendi kültür ve medeniyetimize uygun okul öncesi yaklaşımı oluşturma konusunda beceri kazanır.;
9 Farklı kültürlerde yetişen çocukların erken çocukluk eğitimi ile sosyokültürel açıdan birbirlerine yaklaştırılabileceğini fark eder.;
10 Erken çocukluk eğitiminde yeniliklere farklı fikir ve uygulamalara açık olur ve olumlu tavır geliştirir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Tanışma, Planlama , Okul Öncesi Tarihi ve Teorilerine Giriş
2 Avrupa’da Okul Öncesi Eğitimi Tarihi
3 Türkiye'de Okul Öncesi Eğitimi Tarihi
4 Günümüzde Erken Çocukluk Eğitimi ve Müfredat Modelleri Erken Çocukluk Döneminde Kendilerini Sürekli Geliştirebilen Çocuklar: Bank Street Yaklaşımı Başarıya İlk Adım: Okulda Başarıyı Desteklemeye Yönelik Erken Eğitim Programı –Anaokulu Versiyonu (BİA-AV)
5 Eğitimde Tamamlayıcı Ve Alternatif Bir Uygulama: Bilinçli Farkındalık Eğitimi Çocuklar İçin Felsefe Eğitimi Programı (P4c) Yirminci Yüzyılda Farklı Coğrafyalarda Büyük Yankı Uyandıran Bir Eğitim Uygulaması: Dalton Laboratuvar Planı
6 Hayatın İçinde Okul, Okulun İçinde Hayat: Decroly Sistemi Çocukların Özgür Ülkesi: Demokratik Okullar Ekopedagojik Yaklaşımla Çevre Eğitimi ve Çocuk
7 Hayata Eşit Başlangıç İçin Erken Müdahale Programları Erişilebilen Kaynaklar Işığında Freinet Pedagojisi’nin Geçmişi ve Günümüze Yansımaları Reggio Emilia Yaklaşımının Temel Taşı: Gelişen Program (Emergent Currıculum)
8 GEMS Programı ile Küçük Avuçlarda Büyük Dünyaları Keşfetmek Tüm Çocuklar Eşit Şansı Hakeder: Head Start Programı Haydi, Birlikte Planlayalım, Çalışalım, Değerlendirelim: Highscope Programı
9 İsmi Kadar Sempatik Bir Program: Hıppy (Home Interventıon Program For Preschool Youngsters) Okul Öncesinde İki Dilli Eğitim ve Barış Kültürü Erken Çocukluk Eğitimi Dönemi Hakkında Jane Addams’ın Bize Söyledikleri
10 Sınırları Toplumun Sınırları Olan Okullar: Jenaplan Okulları Kimlikli Bebeklerle Farklılıklarda Buluşmak: Erken Çocuklukta Başlayan Bir Düş Lıons Quest Programı (Yaşam Becerileri Eğitim Programı)
11 Eğitimde Tabula Rasa Anlayışını Yıkan Ve Çocuğun Rönesansını Yaratan Bir Devrim: Montessori Metodu Müzik, Hareket Ve Dansın Gizemli Buluşması: Orff Schulwerk Doğanın Kalbinde Oyun Temelli Eğitim: Orman Okul Yaklaşımı
12 Öğrenme Serüveninde Bilgiler Alemine Oyun İle Seyahat: Oyun Temelli Eğitim Programları Piramit Metodu: Erken Çocukluk Dönemi İçin Etkili Bir Eğitim Yöntemi Portage Modeli: Küçük Çocuklar Ve Aileleri İçin Eve Dayalı Bir Erken Müdahale Programı
13 Meraklı Kâşiflerin Serüveni: Proje Yaklaşımı Bir Yanıttan Bin Soruya: Pyp (Primary Years Program – İlk Yıllar Programı) Çocuğun Renkli Yansımalarından Kalıcı İzlerine Giden Bir Hayat: Reggio Emilia Yaklaşımı
14 Hayata Kendinden Emin Adımlarla Başlamak İçin Sure Start Programı Öğrenme Sevgisi Aktaran Bir Eğitim Deneyimi: Waldorf Pedagojisi Yenilenen Okul Tasarımıyla İtalya’nın Gölgede Kalmış Reformist Eğitimcisi: Gıuseppına Pızzıgonı IQRA Okul Öncesi Eğitim Programı
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Okul Öncesi Eğitimde ve İlkokulda STEM, Edited by Hrlrn Caldwell, Nobel Yayınevi.
Okul Öncesi Dönemde Çocuğun Din Eğitimi, Cemil Oruç Dem Yayınevi.
Çocukta Dış Disiplin mi? İç Disiplin mi?, Thomas Gordon Sistem Yayıncılık.
İslam ve Batı Eğitiminde Okul Öncesi Eğitimi, İsmail Sağlam, Emin Yayınları.
Erken Çocukluk Döneminde Eğitim Yaklaşımları, Feyza Tantekin Erden H. Özlen Demircan
İslam ve Çocuk, Beyza BİLGİN, DİB Yayınları.
Türkiye’de Okul Öncesi Din ve Ahlak Eğitimi, Recep Kaymakcan, Raporu Araştırma Dizisi, Mart 2021.
Günümüzde Erken Çocukluk Eğitimi GEORGES S. MORRISON, Nobel Yayınevi.
Çocuk Eğitimi, Maria Montessori, çeviri: Güler Yücel, Özgür Yayın Dağıtım.
Türkiye'de Çocukluğun Tarihi, Bekir Onur, İmge Kitabevi.
İslam’da Eğitim Öğretim Tarihi, Ahmet Çelebi, Damla Yayınevi
Türk Eğitim Tarihi, Yahya Akyüz, Pegem Akademi, 23. Baskı.
Avrupa'da Eğitim Tarihi, Kemal Aytaç, Marmara Üniversitesi İFAV Yayınları.
Türk Eğitim Tarihinin Ana Evreleri, İsmail Doğan, Nobel Yayın Dağıtımı.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 10 9 90
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 48 48
Toplam İş Yükü 180
Toplam İş Yükü / 30 saat 6
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 5 5 5 5 5 0 3 5 4 0 0
OK2 5 5 5 4 5 4 0 4 4 5 0 0
OK3 3 4 4 5 5 5 0 4 4 4 0 0
OK4 5 5 3 5 4 4 0 5 4 4 0 0
OK5 4 4 5 5 5 4 0 3 4 4 0 0
OK6 5 4 4 4 4 5 0 4 3 5 0 0
OK7 4 5 5 4 3 4 0 4 5 5 0 0
OK8 4 4 4 4 4 4 0 5 5 5 0 0
OK9 5 5 4 4 4 4 0 5 4 3 0 0
OK10 5 4 5 5 4 5 0 4 5 5 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr