Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
DİL EDİNİMİ
1 Dersin Adı: DİL EDİNİMİ
2 Dersin Kodu: TUR0002
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Almanca
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FERHAT ENSAR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: ferhatensar@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu ders kapsamında dil edinimini kuramsal ve uygulamalı boyutlardaki tüm yönleriyle tanıtmak amaçlanmaktadır. Bu bağlamda Ruhdilbilim üzerinde de durulacaktır. Özetle, dil edinim sürecinin nasıl gerçekleştiği sorusu tüm yönleriyle ele alınmış olacaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Dil edinim sürecini açıklar;
2 Dil edinim süreci yaklaşımlarını bilir;
3 Psikodilbilim kavramını tanımlayabilir;
4 Psikodilbilimin çalışma alanlarını açıklayabilir ;
5 Anadil edinimi sürecinin aşamalarını tanıtabilir;
6 Konuşma ve dil bozukluklarını arasındaki farkı karşılaştırabilir ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Ders içeriği ve kaynaklarının tanıtılması. Dilbilim ve psikodilbilim. Psikodilbilim alanının tanıtılması ve temel kavramlarının sunulması.
2 Dil edinimi ve alana özgü çalışma konularının tanıtılması: Psikodilbilimin araştırma alanları. Psikodilbilim alanında araştırma konuları ve kullanılan araştırma yöntemleri.
3 Psikodilbilimin disiplinlerarası işbirliği. Çocukların dili nasıl edindiklerinden başlayarak dil ediniminin aşamalarının tanıtılması: Dil edinimi alanında uygulanan veri toplama yöntemleri ve Türkçenin edinimi konularında dizgelere (ses, anlam, biçim vb.) ilişkin olarak yapılmış olan çalışmaların tanıtılması (Gökmen, ADN).
4 Dil edinimi. Dil edinim kuramları. Dil edinimi alanında yapılan araştırmalarda kullanılan araştırma yöntemleri.
5 Dil ediniminin gerçekleşmesi için gerekli olan koşullar. Çocuklarda dil algılaması alanında yapılan araştırmalarda kullanılan araştırma yöntemleri
6 Dil ediniminin özellikleri
7 Dil edinimi ve erken okuryazarlık: İsimsel ve eylemsel kavramların edinimi
8 İlk nesne ve eylem kavramları üzerine tartışma
9 Okul öncesi dönem üzerine gözlemler: Okuryazarlığa giden yol
10 Kullanımbilimsel ilkeler ve Edinim (Gökmen, ADN)
11 Kavramsal Sınırlamalar ve Kavramsal Bilgi ile Çıkarım Yapma (Gökmen, ADN)
12 Normal dil ve konuşma gelişimi. Çocuklarda dil algılaması alanında yapılan araştırmaların incelenmesi.
13 Gelişimsel dil bozuklukları
14 Dil gelişimine ait bazı kuramsal sorunlar. Türkçe ve Türkçenin bazı özellikleri (Korkmaz, 2005).
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Aksu-Koç (1993). Anlatı Yapısının Kavramsal ve Dilsel Gelişimi, Dilbilim Araştırmaları, 51-60.
Taylan, E. &Ayhan, Aksu-Koç (2003). Çocukta Dilbilgisi Yetisinin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Çalışma, (XVIII. Dilbilim Kurultayı Bildirileri, Eskişehir.
Aksan, D. (1973). Anadili. Türk Dili, 285, 423-434.
Ergenç, İ. ve Bekar Uzun, İ.P. (2017). Türkçenin Ses Dizgesi. Seçkin Yayıncılık. Ankara. 1. Baskı.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 100
Yıl sonu Sınavı 0 0
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 100
Finalin BAşarıya Oranı 0
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Vize ve final sınavı yerine geçen ödev ve projelendirmeden oluşmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 2 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 2 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 0 2 0
Toplam İş Yükü 112
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,87
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 4 5 5 5 5 5
OK2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
OK3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
OK4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
OK5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
OK6 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr