1 |
Dersin Adı: |
MÜZİKSEL İŞİTME OKUMA ve YAZMA EĞİTİMİ I |
2 |
Dersin Kodu: |
MUZ1301 |
3 |
Dersin Türü: |
Zorunlu |
4 |
Dersin Seviyesi: |
Lisans |
5 |
Dersin Verildiği Yıl: |
1 |
6 |
Dersin Verildiği Yarıyıl: |
1 |
7 |
Dersin AKTS Kredisi: |
6 |
8 |
Teorik Ders Saati (saat/hafta): |
2 |
9 |
Uygulama Ders Saati (saat/hafta): |
2 |
10 |
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
11 |
Dersin Önkoşulu |
Yok |
12 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
13 |
Dersin Dili: |
Türkçe |
14 |
Dersin Veriliş Şekli |
Yüz yüze |
15 |
Dersin Koordinatörü: |
Prof. Dr. RASİM EROL DEMİRBATIR |
16 |
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Dr. Öğr. Üyesi Hatice ÇELİKTAŞ |
17 |
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. Rasim Erol DEMİRBATIR |
18 |
Dersin Web Adresi: |
|
19 |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı müziksel işitme, okuma, yazma eğitimi kapsamında kuramsal bilgilerle birlikte tek ve çok ses algılama-tanıma, yatay ve dikey (ezgi-akor) dikte, analiz, ritmik yapıları tanıma, nota çözümleme (deşifre), okuma ve yazma becerilerini kazanabilmektir. |
20 |
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
Sesler arasındaki ilişkileri kavrayarak müziksel işitme, okuma ve yazma becerisi kazanmak ve Öğretmenlik Mesleğinde bu becerileri kullanabilme. |
21 |
Ders Öğrenme Kazanımları |
1 |
Müziksel açıdan ses ve sesin özelliklerini kavrayabilme.;
|
2 |
Müzik yazısının temel ögelerini kavrayabilme.;
|
3 |
Birinci oktav. Do – Mi, Do – Sol, Do – Do sekizlisi ve Do – Sol (on ikili) aralığı içinde okuyup yazabilme. ;
|
4 |
Aralıkları adlandırabilme, çevirebilme. Tam, büyük, küçük, artık, eksik aralıkları kurabilme, işitebilme ve yazabilme. Aralıkları tüm özellikleriyle (uyumlu, yarı uyumlu ve uyumsuz) olarak gruplandırabilme, işitebilme ve yazabilme. ;
|
5 |
Majör, minör, üç sesli akorları kurabilme, söyleyebilme, yazabilme. Akorların çevrimlerini yapabilme, çevrilmiş akorları tanıyabilme, söyleyebilme, yazabilme.;
|
6 |
Ölçüleri gruplandırabilme, basit ve bileşik ölçüler ile nota okuyup yazabilme. ;
|
7 |
Majör ve minör diziler ile iki diyez iki bemollü majör, minör tonaliteleri bilme. Bu tonaliteler içinde nota okuyup yazabilme, yazılmış eserleri seslendirebilme.;
|
8 |
Diyatonik, kromatik ve enarmonik dizilerin derecelerini, sıralanışını ve özelliklerini bilebilme. Müzikte tonalite kavramı çerçevesinde majör ve minör dizileri tanıma, okuma, yazma ve söyleme uygulamaları yapabilme.;
|
9 |
İlk bakışta nota okuma (deşifre) alışkanlığını geliştirebilme.
Kolay ezgileri biçim açısından çözümleyebilme ve aynı kuruluşta benzer ezgiler yazabilme.
;
|
10 |
Müzik eserlerini, tonal, ritmik, melodik, armonik, nüans, hareket ve anlatım açısından çözümleyebilme. ;
|
|
Hafta |
Teori |
Uygulama |
1 |
Dersin amaçları ve kaynakları.
Ses nedir? Sesin yükseklik, süre, gürlük ve tını açısından özellikleri.
Müzik yazısının elemanları: Nota, dizek, açkı kavramları.
|
Hazır bulunuşluk düzeylerini belirlemek için ön değerlendirme. |
2 |
Birim zaman, vuruş, ölçü kavramları. Metronom kullanımı ile ikilik, dörtlük, sekizlik nota değerleri ile çalışma. İki zamanlı basit ölçü, ölçü vurma, okuma alıştırmaları. |
Ölçü vurma, ezgi ve ritim yazma. Solfej, dikte ve ritmik okuma. |
3 |
Diyatonik aralıklar ve diziler.
Tam perde, yarım perde kuruluşları. Aralıkların adlandırılması. Aralık kurma ve söyleme alıştırmaları. Aralıkların gruplandırılması, tam, büyük, küçük, artık, eksik aralıklar.
Do majör dizi ve tonalite.
|
Aralıkların ve dizilerin kuruluşu ile ilgili uygulamalar ve ödevlendirme. Solfej ve ritmik okuma. |
4 |
Uyumlu ve uyumsuz aralıklar. Aralık kurma, tanıma, söyleme ve yazma alıştırmaları.
La minör dizi ve tonalite.
Üç zamanlı basit ölçü.
Ezgi yazma, okuma ve çözümleme.
|
Aralık kurma, tanıma, söyleme ve yazma alıştırmaları. |
5 |
Akor nedir? Üç sesli majör, minör akorlar. Akor kurma, söyleme, yazma alıştırmaları
Akorların çevrilmesi, birinci ve ikinci çevrim majör ve minör akorlar.
Dört zamanlı basit ölçü.
|
Akor kurma, söyleme, yazma alıştırmaları. Akor kuruluşları ile ilgili ödevlendirme. Ölçü vurma, ezgi ve ritm yazma. |
6 |
Akorlar ile ilgili çalışmanın sürdürülmesi. Dizilerin temel akorları ve kadans fikri. |
Do majör ve la minör dizi ve kadanslarının kuruluşu ile ilgili uygulamalar; okuma, yazma, söyleme çalışmaları ve ödevlendirme. |
7 |
Müzik terminolojisi (hız terimleri, gürlük terimleri, ifade terimleri, süslemeler ve kısaltmalar). |
Müzik terminolojisi ile ilgili uygulama ve ödevlendirme. Deşifreyi geliştirici alıştırmalar. |
8 |
Sol majör ve mi minör dizi ve tonaliteleri. |
Sol majör ve mi minör dizi ve kadanslarının kuruluşu ile ilgili uygulamalar; okuma, yazma, söyleme çalışmaları ve ödevlendirme. Ezgi ve ritim yazma. Solfej, dikte ve ritmik okuma.
Ara Değerlendirme
|
9 |
3/8’lik ve 3/4’lük basit ölçü. Müzik notasyonuna ilişkin temel kurallar. |
Üç zamanlı basit ölçüde, ölçü vurma ve nota okuma uygulamaları. Solfej, dikte ve ritmik okuma. Müzik notasyonuna ilişkin uygulamalar ve ödevlendirme. |
10 |
Senkop nedir? Ritm alıştırmaları ve ritmik çözümleme. |
Senkoplu notalar ile okuma ve yazma. |
11 |
Fa majör ve re minör dizi ve tonaliteleri.
|
Fa majör ve re minör dizi ve kadanslarının kuruluşu ile ilgili uygulamalar; okuma, yazma, söyleme çalışmaları ve ödevlendirme. |
12 |
Müziksel işitmeyi geliştirici çalışmalar. |
Ezgi, tartım, dikte.
Solfej ve bona okuma.
|
13 |
Ezgi yazma ve müzikal cümleleme çalışmaları. |
Ezgi yazma uygulamaları.
Ara Değerlendirme
|
14 |
Düzeye uygun müzik eserlerini, tonal, ritmik, melodik, armonik, nüans, hareket ve ifade açısından çözümleme. |
Müzikal çözümleme uygulamaları ve ödevlendirme. Yarıyıl sonu genel tekrar ve final sınavına hazırlık. |
23 |
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
• GHEZZO, Marta Arkossy. Solfege, Ear Training, Rhytm, Dictation and Music Theory, The University of Alabama Press, Alabama 1980 • FONTAINE, Fernard. Traite Pratique du Rhytme Mesure, Ed. Henry Lemoine, Paris 1955 • KAROLYI, Otto. Müziğe Giriş, Pan Yayıncılık, İstanbul 1999. • HACIEV, Paraşkev. Temel Müzik Teorisi, Pan Yayınları, İstanbul, 2011. • LAVIGNAC, Albert. Solfege Des Solfeges 1A, 1B. • GAZİMİHAL, Mahmut Ragıp. Musiki Sözlüğü, Milli Eğitim Yayınları, 1961 • SAY, Ahmet. Müzik Sözlüğü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 2002 • SAYGUN,A.Adnan. Toplu Solfej I, Devlet Konservatuarı Yayınları, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul 1967 |
24 |
Değerlendirme |
|