Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MÜZİKSEL İŞİTME OKUMA ve YAZMA EĞİTİMİ I
1 Dersin Adı: MÜZİKSEL İŞİTME OKUMA ve YAZMA EĞİTİMİ I
2 Dersin Kodu: MUZ1301
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 2
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. RASİM EROL DEMİRBATIR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Dr. Öğr. Üyesi Hatice ÇELİKTAŞ
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. Rasim Erol DEMİRBATIR
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı müziksel işitme, okuma, yazma eğitimi kapsamında kuramsal bilgilerle birlikte tek ve çok ses algılama-tanıma, yatay ve dikey (ezgi-akor) dikte, analiz, ritmik yapıları tanıma, nota çözümleme (deşifre), okuma ve yazma becerilerini kazanabilmektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Sesler arasındaki ilişkileri kavrayarak müziksel işitme, okuma ve yazma becerisi kazanmak ve Öğretmenlik Mesleğinde bu becerileri kullanabilme.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Müziksel açıdan ses ve sesin özelliklerini kavrayabilme.;
2 Müzik yazısının temel ögelerini kavrayabilme.;
3 Birinci oktav. Do – Mi, Do – Sol, Do – Do sekizlisi ve Do – Sol (on ikili) aralığı içinde okuyup yazabilme. ;
4 Aralıkları adlandırabilme, çevirebilme. Tam, büyük, küçük, artık, eksik aralıkları kurabilme, işitebilme ve yazabilme. Aralıkları tüm özellikleriyle (uyumlu, yarı uyumlu ve uyumsuz) olarak gruplandırabilme, işitebilme ve yazabilme. ;
5 Majör, minör, üç sesli akorları kurabilme, söyleyebilme, yazabilme. Akorların çevrimlerini yapabilme, çevrilmiş akorları tanıyabilme, söyleyebilme, yazabilme.;
6 Ölçüleri gruplandırabilme, basit ve bileşik ölçüler ile nota okuyup yazabilme. ;
7 Majör ve minör diziler ile iki diyez iki bemollü majör, minör tonaliteleri bilme. Bu tonaliteler içinde nota okuyup yazabilme, yazılmış eserleri seslendirebilme.;
8 Diyatonik, kromatik ve enarmonik dizilerin derecelerini, sıralanışını ve özelliklerini bilebilme. Müzikte tonalite kavramı çerçevesinde majör ve minör dizileri tanıma, okuma, yazma ve söyleme uygulamaları yapabilme.;
9 İlk bakışta nota okuma (deşifre) alışkanlığını geliştirebilme. Kolay ezgileri biçim açısından çözümleyebilme ve aynı kuruluşta benzer ezgiler yazabilme. ;
10 Müzik eserlerini, tonal, ritmik, melodik, armonik, nüans, hareket ve anlatım açısından çözümleyebilme. ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dersin amaçları ve kaynakları. Ses nedir? Sesin yükseklik, süre, gürlük ve tını açısından özellikleri. Müzik yazısının elemanları: Nota, dizek, açkı kavramları. Hazır bulunuşluk düzeylerini belirlemek için ön değerlendirme.
2 Birim zaman, vuruş, ölçü kavramları. Metronom kullanımı ile ikilik, dörtlük, sekizlik nota değerleri ile çalışma. İki zamanlı basit ölçü, ölçü vurma, okuma alıştırmaları. Ölçü vurma, ezgi ve ritim yazma. Solfej, dikte ve ritmik okuma.
3 Diyatonik aralıklar ve diziler. Tam perde, yarım perde kuruluşları. Aralıkların adlandırılması. Aralık kurma ve söyleme alıştırmaları. Aralıkların gruplandırılması, tam, büyük, küçük, artık, eksik aralıklar. Do majör dizi ve tonalite. Aralıkların ve dizilerin kuruluşu ile ilgili uygulamalar ve ödevlendirme. Solfej ve ritmik okuma.
4 Uyumlu ve uyumsuz aralıklar. Aralık kurma, tanıma, söyleme ve yazma alıştırmaları. La minör dizi ve tonalite. Üç zamanlı basit ölçü. Ezgi yazma, okuma ve çözümleme. Aralık kurma, tanıma, söyleme ve yazma alıştırmaları.
5 Akor nedir? Üç sesli majör, minör akorlar. Akor kurma, söyleme, yazma alıştırmaları Akorların çevrilmesi, birinci ve ikinci çevrim majör ve minör akorlar. Dört zamanlı basit ölçü. Akor kurma, söyleme, yazma alıştırmaları. Akor kuruluşları ile ilgili ödevlendirme. Ölçü vurma, ezgi ve ritm yazma.
6 Akorlar ile ilgili çalışmanın sürdürülmesi. Dizilerin temel akorları ve kadans fikri. Do majör ve la minör dizi ve kadanslarının kuruluşu ile ilgili uygulamalar; okuma, yazma, söyleme çalışmaları ve ödevlendirme.
7 Müzik terminolojisi (hız terimleri, gürlük terimleri, ifade terimleri, süslemeler ve kısaltmalar). Müzik terminolojisi ile ilgili uygulama ve ödevlendirme. Deşifreyi geliştirici alıştırmalar.
8 Sol majör ve mi minör dizi ve tonaliteleri. Sol majör ve mi minör dizi ve kadanslarının kuruluşu ile ilgili uygulamalar; okuma, yazma, söyleme çalışmaları ve ödevlendirme. Ezgi ve ritim yazma. Solfej, dikte ve ritmik okuma. Ara Değerlendirme
9 3/8’lik ve 3/4’lük basit ölçü. Müzik notasyonuna ilişkin temel kurallar. Üç zamanlı basit ölçüde, ölçü vurma ve nota okuma uygulamaları. Solfej, dikte ve ritmik okuma. Müzik notasyonuna ilişkin uygulamalar ve ödevlendirme.
10 Senkop nedir? Ritm alıştırmaları ve ritmik çözümleme. Senkoplu notalar ile okuma ve yazma.
11 Fa majör ve re minör dizi ve tonaliteleri. Fa majör ve re minör dizi ve kadanslarının kuruluşu ile ilgili uygulamalar; okuma, yazma, söyleme çalışmaları ve ödevlendirme.
12 Müziksel işitmeyi geliştirici çalışmalar. Ezgi, tartım, dikte. Solfej ve bona okuma.
13 Ezgi yazma ve müzikal cümleleme çalışmaları. Ezgi yazma uygulamaları. Ara Değerlendirme
14 Düzeye uygun müzik eserlerini, tonal, ritmik, melodik, armonik, nüans, hareket ve ifade açısından çözümleme. Müzikal çözümleme uygulamaları ve ödevlendirme. Yarıyıl sonu genel tekrar ve final sınavına hazırlık.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: • GHEZZO, Marta Arkossy. Solfege, Ear Training, Rhytm, Dictation and Music Theory, The University of Alabama Press, Alabama 1980
• FONTAINE, Fernard. Traite Pratique du Rhytme Mesure, Ed. Henry Lemoine, Paris 1955
• KAROLYI, Otto. Müziğe Giriş, Pan Yayıncılık, İstanbul 1999.
• HACIEV, Paraşkev. Temel Müzik Teorisi, Pan Yayınları, İstanbul, 2011.
• LAVIGNAC, Albert. Solfege Des Solfeges 1A, 1B.
• GAZİMİHAL, Mahmut Ragıp. Musiki Sözlüğü, Milli Eğitim Yayınları, 1961
• SAY, Ahmet. Müzik Sözlüğü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 2002
• SAYGUN,A.Adnan. Toplu Solfej I, Devlet Konservatuarı Yayınları, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul 1967
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 2 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 2 2 4
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 3 3
Toplam İş Yükü 179
Toplam İş Yükü / 30 saat 5,83
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 2 5 2 2 3 5 2 3 3 5 3 5 2 3 5 2
OK2 4 4 5 5 5 5 3 4 3 5 2 5 2 3 5 2
OK3 3 5 4 4 3 5 3 4 4 5 1 5 2 3 5 2
OK4 3 5 3 3 5 5 2 2 4 5 1 3 2 3 5 2
OK5 3 5 3 3 5 5 2 2 3 5 1 3 2 3 5 2
OK6 4 5 5 5 5 5 3 4 3 5 1 4 2 3 5 2
OK7 5 5 4 4 3 5 3 5 4 5 1 1 2 3 5 2
OK8 5 4 4 4 2 5 3 4 2 5 1 5 2 3 5 2
OK9 5 5 3 3 3 5 3 3 2 5 1 5 2 3 5 2
OK10 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 1 5 2 3 5 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr