Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
HEMŞİRELİK ESASLARI
1 Dersin Adı: HEMŞİRELİK ESASLARI
2 Dersin Kodu: HEM1002
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 13
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 5
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 8
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 4
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. DİLEK YILMAZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Öğr.Gör. Dr. Aylin PALLOŞ
Öğr. Gör. Dr. Hava GÖKDERE ÇİNAR
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Doç. Dr. Dilek YILMAZ
Bursa Uludağ Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Esasları AD, Görükle Kampüsü, Nilüfer/Bursa
e-mail: dilekk@uludag.edu.tr
Telefon: 0224 294 24 54
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Ülke gereksinimleri doğrultusunda, sağlıklı/hasta bireyin bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri öğretmek, birey/aile/toplumun sağlığının korunması ve geliştirilmesi, sağlık sorunlarının tanılanması, uygun girişimlerin planlanması, uygulanması, değerlendirilmesinde gerekli bilgi ve becerisine sahip hemşireler yetiştirmektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Öğrencinin temel hemşirelik becerilerini kazanmasıdır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Mesleki temel kavramları bilme, hemşirelik, çevre, sağlık/hastalık ve insan kavramları arasındaki ilişkiyi kurabilme;
2 Sağlıklı/hasta bireyin genel durumuna ait sistemli ve sürekli veri toplayabilme, bireyin bakım gereksinimlerini belirleyebilme, hemşirelik girişimlerini planlama ve uygulayabilme, hemşirelik bakımının sonuçlarını değerlendirebilme;
3 Medikal ve cerrahi asepsi tekniklerini uygulayabilme, enfeksiyonu önlemeye yönelik hemşirelik uygulamalarında bulunabilme;
4 Sağlık/hasta bireyin hijyenik gereksinimlerini fark edebilme, bireyin hijyenik alışkanlıklarını dikkate alarak bakım gereksinimlerini yerine getirebilme;
5 Vücut mekaniği ilkelerini doğru kullanarak, bireyin hareket etmesine yardımcı olabilme;
6 Bireyin yaşam bulgularını doğru olarak ölçebilme, normal olmayan yaşam bulgularında uygun hemşirelik bakımına karar verebilme ve uygun şekilde kayıt edebilme;
7 Solunum, üriner, bağırsak boşaltımı ve diğer yaşam aktivitelerinin sürdürülmesine yönelik sorunları belirleyebilme, bu sorunlara ilişkin uygun hemşirelik girişimlerini planlayabilme, uygulayabilme ve değerlendirebilme;
8 Oral, lokal ve parenteral ilaçları uygun şekilde uygulayabilme;
9 Bireyin yeterli ve dengeli beslenmesinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik, enteral ve parenteral yoldan beslenme gereksinimini yerine getirebilme;
10 Ölümü yaklaşan bireye ve ölümden sonra birey/ailesine bakım verebilme ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Hemşirelik Süreci
2 İletişim Aktivitesi
3 Güvenli Çevrenin Sağlanması Ve Sürdürülmesi Aktivitesi (Güvenli ortam öğeleri, COVİD-19 enfeksiyonundan korunma yolları, hasta kabulü ve taburcu edilmesi, perioperatif hasta bakımı, tıbbi ve cerrahi asepsi uygulamalarında temel hemşirelik ilkeleri, )
4 Güvenli Çevrenin Sağlanması Ve Sürdürülmesi Aktivitesi (devam) (Oral ilaçların uygulanması, lokal ilaçların uygulanması, parenteral ilaçların uygulanması)
5 Hareket Aktivitesi (Vücut mekaniği ve hareket ilkeleri, vücut mekaniğine uygun yatış pozisyonları)
6 Kişisel Temizlik Ve Giyinme Aktivitesi (Deri bütünlüğünün sağlanması ve sürdürülmesi, basınç yaralarının önlenmesi ve bakımı, banyo türleri)
7 Solunum Aktivitesi (Solunum aktivitesinin sürdürülmesinde yardımcı hemşirelik girişimleri)
8 Vücut Sıcaklığının Sağlanması Ve Sürdürülmesi Aktivitesi (Yaşam bulguları, sıcak ve soğuk uygulamalar)
9 Beslenme Aktivitesi (Enteral ve parenteral beslenme)
10 Boşaltım Aktivitesi (Bağırsak boşaltımı, aldığı-çıkardığı sıvı izlemi, üriner boşaltım)
11 Cinselliği İfade Etme Aktivitesi
12 Çalışma Ve Eğlenme Aktivitesi
13 Uyku Ve İstirahat Aktivitesi
14 Ölüm Aktivitesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: • Atabek Aştı T, Karadağ A (Ed). Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2012.
• Atabek Aştı T, Karadağ A (Ed). Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevleri, Adana, 2011.
• Dikmen Y, Korhan EA.(ed). Hemşirelik Esasları Klinik Uygulama Rehberleri. Akademisyen Kitabevi. 2016.
• Sabuncu N ve ark. Hemşirelik Esasları- Temel Beceriler Rehberi. İstanbul Medikal Yayıncılık, 2015.
• Kara Kaşıkçı M, Akın E (Ed). Temel Hemşirelik-Esaslar, Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2021.
• Perry AG, Potter PA. Fundamentals of Nursing, 7th Edition, Mosby, 2009.
• Babadağ K, Atabek Aştı T. (Ed). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2008.
• Carpenito-Moyet LJ. Handbook of Nursing Diagnosis, 11th Edition, Lippincott Williams & Wilkins, 2005.
• Nettina SM. Lippincott Manual of Nursing Practice, 8th edition, Lippincott Williams & Wilkins, 2005.
• Ackley BJ, Ladwig GB. Nursing Diagnosis Handbook: A Guide to Planning Care, 7th Edition, Mosby, 2005.
• Ochs G. Study Guide & Skills Performance Checklists to accompany Fundamentals of Nursing, 6th Edition, Mosby, 2004.
• White L. Foundations of Basic Nursing, 2 Edition, Thomson Delmar Learning, 2004.
• Kozier B, Erb G, Berman AJ, Snyder S, Berman A. Fundamentals of Nursing: Concepts, Process, and Practice, 7th Edition, Prentice Hall, 2003.
• Johnson M, Bulechek G, Dochterman JM, Maas M, Moorhead S. Nursing Diagnoses, Outcomes, and Interventions: NANDA, NOC and NIC Linkages, 1st edition, C.V. Mosby, 2001.
• Taylor C, Lillis, C, Le Mone P. Fundamentals of Nursing The Art & Science of Nursing Care. Lippincott Co., Philadelphia, 2001.
• Timby BK. Fundamental Skills and Concept in Patient Care. 7th Edition, Lippincott Co., Philadelphia, 2001.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 1 10
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Sınav, vaka analizi, hemşirelik bakım planı, hemşirelik beceri öğretimi değerlendirmesi
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 5 70
Uygulamalı Dersler 14 12 168
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 3 42
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 20 20
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 10 10
Toplam İş Yükü 414
Toplam İş Yükü / 30 saat 13,13
Dersin AKTS Kredisi 13
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİM KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14
OK1 5 3 4 3 4 4 3 4 3 3 3 4 4 3
OK2 5 5 5 4 5 4 4 4 3 3 3 5 3 3
OK3 5 4 5 3 4 3 4 4 3 3 4 4 3 2
OK4 5 4 5 3 4 3 4 4 3 3 3 4 3 2
OK5 5 3 4 3 3 3 4 4 3 2 3 4 3 3
OK6 5 4 5 4 3 3 4 4 3 3 4 4 3 3
OK7 5 4 5 4 3 3 4 4 3 3 4 4 3 3
OK8 5 5 4 4 4 4 3 5 3 3 4 5 4 3
OK9 5 5 4 4 4 4 3 5 3 3 4 5 4 3
OK10 4 4 4 3 3 3 3 4 2 2 3 3 3 3
ÖK: Öğrenim Kazanımları PY: Program Yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr