| 1 | Dersin Adı: | HEMŞİRELİK ESASLARI |
| 2 | Dersin Kodu: | HEM1002 |
| 3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
| 4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
| 5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
| 6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
| 7 | Dersin AKTS Kredisi: | 13 |
| 8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 5 |
| 9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 8 |
| 10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 4 |
| 11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
| 12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
| 13 | Dersin Dili: | Türkçe |
| 14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| 15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. DİLEK YILMAZ |
| 16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Öğr.Gör. Dr. Aylin PALLOŞ Öğr. Gör. Dr. Hava GÖKDERE ÇİNAR |
| 17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç. Dr. Dilek YILMAZ Bursa Uludağ Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Esasları AD, Görükle Kampüsü, Nilüfer/Bursa e-mail: dilekk@uludag.edu.tr Telefon: 0224 294 24 54 |
| 18 | Dersin Web Adresi: | |
| 19 | Dersin Amacı | Ülke gereksinimleri doğrultusunda, sağlıklı/hasta bireyin bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri öğretmek, birey/aile/toplumun sağlığının korunması ve geliştirilmesi, sağlık sorunlarının tanılanması, uygun girişimlerin planlanması, uygulanması, değerlendirilmesinde gerekli bilgi ve becerisine sahip hemşireler yetiştirmektir. |
| 20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Öğrencinin temel hemşirelik becerilerini kazanmasıdır. |
| 21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
| 22 | Dersin İçeriği |
| Hafta | Teori | Uygulama |
| 1 | Hemşirelik Süreci | |
| 2 | İletişim Aktivitesi | |
| 3 | Güvenli Çevrenin Sağlanması Ve Sürdürülmesi Aktivitesi (Güvenli ortam öğeleri, COVİD-19 enfeksiyonundan korunma yolları, hasta kabulü ve taburcu edilmesi, perioperatif hasta bakımı, tıbbi ve cerrahi asepsi uygulamalarında temel hemşirelik ilkeleri, ) | |
| 4 | Güvenli Çevrenin Sağlanması Ve Sürdürülmesi Aktivitesi (devam) (Oral ilaçların uygulanması, lokal ilaçların uygulanması, parenteral ilaçların uygulanması) | |
| 5 | Hareket Aktivitesi (Vücut mekaniği ve hareket ilkeleri, vücut mekaniğine uygun yatış pozisyonları) | |
| 6 | Kişisel Temizlik Ve Giyinme Aktivitesi (Deri bütünlüğünün sağlanması ve sürdürülmesi, basınç yaralarının önlenmesi ve bakımı, banyo türleri) | |
| 7 | Solunum Aktivitesi (Solunum aktivitesinin sürdürülmesinde yardımcı hemşirelik girişimleri) | |
| 8 | Vücut Sıcaklığının Sağlanması Ve Sürdürülmesi Aktivitesi (Yaşam bulguları, sıcak ve soğuk uygulamalar) | |
| 9 | Beslenme Aktivitesi (Enteral ve parenteral beslenme) | |
| 10 | Boşaltım Aktivitesi (Bağırsak boşaltımı, aldığı-çıkardığı sıvı izlemi, üriner boşaltım) | |
| 11 | Cinselliği İfade Etme Aktivitesi | |
| 12 | Çalışma Ve Eğlenme Aktivitesi | |
| 13 | Uyku Ve İstirahat Aktivitesi | |
| 14 | Ölüm Aktivitesi |
| 23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
• Atabek Aştı T, Karadağ A (Ed). Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2012. • Atabek Aştı T, Karadağ A (Ed). Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevleri, Adana, 2011. • Dikmen Y, Korhan EA.(ed). Hemşirelik Esasları Klinik Uygulama Rehberleri. Akademisyen Kitabevi. 2016. • Sabuncu N ve ark. Hemşirelik Esasları- Temel Beceriler Rehberi. İstanbul Medikal Yayıncılık, 2015. • Kara Kaşıkçı M, Akın E (Ed). Temel Hemşirelik-Esaslar, Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2021. • Perry AG, Potter PA. Fundamentals of Nursing, 7th Edition, Mosby, 2009. • Babadağ K, Atabek Aştı T. (Ed). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2008. • Carpenito-Moyet LJ. Handbook of Nursing Diagnosis, 11th Edition, Lippincott Williams & Wilkins, 2005. • Nettina SM. Lippincott Manual of Nursing Practice, 8th edition, Lippincott Williams & Wilkins, 2005. • Ackley BJ, Ladwig GB. Nursing Diagnosis Handbook: A Guide to Planning Care, 7th Edition, Mosby, 2005. • Ochs G. Study Guide & Skills Performance Checklists to accompany Fundamentals of Nursing, 6th Edition, Mosby, 2004. • White L. Foundations of Basic Nursing, 2 Edition, Thomson Delmar Learning, 2004. • Kozier B, Erb G, Berman AJ, Snyder S, Berman A. Fundamentals of Nursing: Concepts, Process, and Practice, 7th Edition, Prentice Hall, 2003. • Johnson M, Bulechek G, Dochterman JM, Maas M, Moorhead S. Nursing Diagnoses, Outcomes, and Interventions: NANDA, NOC and NIC Linkages, 1st edition, C.V. Mosby, 2001. • Taylor C, Lillis, C, Le Mone P. Fundamentals of Nursing The Art & Science of Nursing Care. Lippincott Co., Philadelphia, 2001. • Timby BK. Fundamental Skills and Concept in Patient Care. 7th Edition, Lippincott Co., Philadelphia, 2001. |
| 24 | Değerlendirme |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
| Ara Sınav | 1 | 30 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 |
| Ödev | 0 | 0 |
| Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
| Toplam | 3 | 100 |
| Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
| Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |
| Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Sınav, vaka analizi, hemşirelik bakım planı, hemşirelik beceri öğretimi değerlendirmesi | |
| Açıklama | ||
| 25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
| Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
| Teorik Dersler | 14 | 5 | 70 |
| Uygulamalı Dersler | 14 | 12 | 168 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
| Ödevler | 0 | 3 | 42 |
| Projeler | 0 | 0 | 0 |
| Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
| Arasınavlar | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 414 | ||
| Toplam İş Yükü / 30 saat | 13,13 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 13 |
| 26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİM KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ÖK: Öğrenim Kazanımları | PY: Program Yeterlilikleri |
| Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |