Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TIP VE İNSAN BİLİMLERİ I
1 Dersin Adı: TIP VE İNSAN BİLİMLERİ I
2 Dersin Kodu: DHF101
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 0
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 2
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Teorik derslere %70, Pratik derslere %80 oranında devam zorunludur.
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi CANSU GÖRÜRGÖZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Abdülkadir Çüçen
Selçuk Kırlı
Yeşim Uncu
Züleyha Alper
Serhat Zaman
Kayıhan Pala
İlker ERCAN
Alis Özçakır
Ali Sait Liman
Elif Atıcı
Filiz Gültekin
Meryem Uzunoğlu
Gülçin Tezcan
Deniz SIĞIRLI
Gökhan OCAKOĞLU
Alpaslan Türkkan
Hasan Erbay
Mustafa Uluocak
Sezer Kafa
Sevgi Ötünç
Vildane Özkan
Aysun Çölbayır
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: cansugorurgoz@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı 1. Öğrencilerle birlikte hasta ve hekim öyküleri, resim, müzik, sinema, tiyatro ve edebiyat alanında çeşitli sanat eserlerini inceleyerek, tartışarak ve yorumlayarak, öğrencilere klinik etkileşimlerde insani kavramlar hakkında düşünmeleri için bir alan vermek ve ‘insanı’ çeşitli disiplin perspektiflerinden inceleyerek bu özelliklerin farklı yönlerini öğretmektir. 2. Öğrencilerin toplumun sağlığını geliştirmeye yönelik mevcut bilgilerini uygulayabilmesi, sağlık ve hastalık durumlarına etkin olan belirleyicileri kavrayabilmede araştırma yöntemlerini kullanabilmesidir. 3. Öğrencilere istatistik ile ilgili temel kavramların açıklanması ve sağlık bilimlerinde istatistiksel yöntemlerin etkin bir şekilde kullanım becerisinin geliştirilmesidir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: 1. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirilir. 2. Diş hekimliği uygulamaları sırasında hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle karşılıklı anlayış, güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurar ve her yaştaki ve kültürdeki hastaya psikolojik olarak uygun davranır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Hekimlik mesleğinin temel değerlerini tanımlayabilmek ve mesleki değerlerin ahlaki haklı çıkarımlarını açıklayabilmek, ;
2 Zor klinik durumları düşünme, analiz etme, yorumlama ve etkili bir şekilde problem çözebilme;
3 İnsanı, sosyal bilimler ve sanatta ele alınışı ile daha kapsamlı tanıyarak hekimlik mesleğinin insani yönünü kavrayabilmek, toplumun sağlık gereksinimlerini değerlendirerek, sosyal etmenlerin sağlık, hastalık ve hekimlik uygulamalarına etkilerini açıklayabilmek,;
4 Öğrenci-hekim olarak mesleki kimliklerini netleştirmek, birlikte eğitim aldıkları arkadaşlarını anlama, birlikte öğrenme becerilerini geliştirme, eğiticilerini anlama ve onlara saygı duygusunu derinleştirmek;
5 Halk sağlığı yaklaşımlarını ve sağlık yönetiminin temel özelliklerini açıklayabilmek;
6 Sağlığa etki eden unsurlar ve bunların bireye, topluma, hastalıklara ve hizmet sunumuna etkisini kavramak;
7 İnsani değerlerin gözetildiği, tıbbın amacı ve meslek etiği değerleri doğrultusunda kurulacak hasta-hekim ilişkisinin gerekliliklerini kavramak;
8 Epidemiyolojiye ilişkin temel kavramları bilir, Epidemiyolojideki neden-sonuç ilişkisini ve nedensellik faktörlerini açıklayabilmek;
9 Bilimsel verilere ulaşma yollarını bilir, Bir bilimsel makaleyi eleştirel şekilde tartışabilmek;
10 Araştırma planlama, veri toplama ve yorumlamaya yönelik temel istatistik bilgileri kavramak;
22 Dersin İçeriği
Teori Uygulama
1. Hafta
Hekimlikte değer kavramı
Zamanın ruhu
Hekimlik, Hakimlik
2. Hafta
Empati ve değerler
Kültürel farkındalık ve empati
Empati ve Tıbbi profesyonellik
3. Hafta
Temel İletişim Becerileri
Temel İletişim Becerileri Sözlü iletişim becerilerinin geliştirilmesi (Başkalarına nezaket ileten performatif ve anlatım teknikleri-teorik)
4. Hafta
Sözlü iletişim becerilerinin geliştirilmesi (Başkalarına nezaket ileten performatif ve anlatım teknikleri-uygulama)
Sözlü iletişim becerilerinin geliştirilmesi (Başkalarına nezaket ileten performatif ve anlatım teknikleri-uygulama)
Yazılı iletişim becerilerinin geliştirilmesi (Başkalarına nezaket ileten performatif ve anlatım teknikleri-teorik)
5. Hafta
Yazılı iletişim becerilerinin geliştirilmesi (Başkalarına nezaket ileten performatif ve anlatım teknikleri-uygulama)
Yazılı iletişim becerilerinin geliştirilmesi (Başkalarına nezaket ileten performatif ve anlatım teknikleri-uygulama)
6. Hafta
Öğretici öğrenci ilişkisi 1
Öğretici öğrenci ilişkisi 2
7. Hafta
Grup ve akranla öğrenme
Hasta-Hekim ilişkisi
Hasta merkezli yaklaşım
Klinik problem çözme ve karar verme süreci
8. Hafta
Hastalık davranışı
Sanata Giriş 1
9. Hafta
Sanata Giriş 2
Sanata Giriş 3
Resim sanatının biçimlendirici faktörleri ve sanat eseri olarak resim
10. Hafta
Tablo´nun eleştirel çözümlemesi
Bir eseri etkileyen çevresel faktörler
11. Hafta
Resim Galerisi ziyareti
12. Hafta
Resim Galerisi ziyareti
Resim Galerisi ziyareti-değerlendirme
13. Hafta
Tıp etiği, öykü ve yazmak
Tıp öykücülüğü
Stresle başa çıkma
14.Hafta
Çatışmanın ortaya çıkışı ve çözümü
Savunma düzenekleri
15.Hafta
Değişen dünyada sağlık ve hastalık kavramı Bilim, bilimsel düşünce
Bilimsel bilgi kullanma yükümlülüğü
16.Hafta
Araştırmaya Giriş
Hipotez oluşturma-I
Hipotez oluşturma-II
17.Hafta
İstatistikte tanım ve terimler
Bilgi toplama yolları
Bilgilerin derlenmesi
18.Hafta
Grafikler
Ortalamalar
Dağılım ölçüleri
19.Hafta
Örnekleme
Olasılık
20.Hafta
Binomial dağılım ve olasılığı
Poisson dağılımı ve olasılığı
21.Hafta
Bilgi kaynaklarına erişim
Bilgi kaynaklarının güvenilirliği
Kanıta dayalı tıp
22.Hafta
Doğrusu yanlışı ile hasta ve hekim
Eşitsizlik
Sağlıkta eşitsizlikler
23.Hafta
Türkiye’de ve Dünyada Diş Hekimliği Hizmeti veren Kuruluşlar
İnsan sağlığı içinde yaşadığı toplumca nasıl ve ne yollarla etkilenir?
Sosyal sistem içinde insan sağlığının yeri
24.Hafta
Tıp etiğinde Temel kavramlar
Hastaların Hakları Neler? Neden gerekli?
Düzenlemelerde Hasta Hakları
25.Hafta
Etik ilkeler-I
Etik ilkeler-II
İnsan ve Toprak: Toprağın Serüveni
26.Hafta
Sağlık Coğrafyası
Çevrenin insan sağlığına etkileri-I
Sağlık Coğrafyası
Çevrenin insan sağlığına etkileri-II
PANEL: ELEKTROMANYETİK ALAN VE SAĞLIK
27.Hafta
Fosil yakıt kullanımı ve sağlık etkileri
Küresel Isınma
Sağlığın Sosyal Belirleyicileri
28.Hafta
Çalışma yaşamının temel özellikleri
Ergonomik riskler-I
Ergonomik riskler-II
29.Hafta
Epidemiyoloji ve epidemiyolojik çalışma tipleri-I
Epidemiyoloji ve epidemiyolojik çalışma tipleri –II
Epidemiyoloji ve epidemiyolojik çalışma tipleri –III
30.Hafta
SERBEST ÇALIŞMA
16. Hafta
USİM/Kan Alma Uygulama
USİM/Dikiş Atma-Enjeksiyon
17.Hafta
USİM/Kan Alma Uygulama
USİM/Dikiş Atma-Enjeksiyon
18.Hafta
USİM/Kan Alma Uygulama
USİM/Dikiş Atma-Enjeksiyon
İstatistik paket programlarının ve SPSS´in tanıtılması
İstatistik paket programlarının ve SPSS´in tanıtılması
19.Hafta
USİM/Kan Alma Uygulama
USİM/Dikiş Atma-Enjeksiyon
SPSS ve Veri Girişi
SPSS ve Veri Girişi
Bilgisayar programları ile tablo yapımı
SPSS’te grafik çizimi
20.Hafta
USİM/Kan Alma Uygulama
USİM/Dikiş Atma-Enjeksiyon
SPSS’te betimleyici değer hesaplaması
SPSS’te örnek büyüklüğü ve olasılık hesabı
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1- Kadıoğlu FG (2012). Tıbbi Karar Verme Sürecinde Hastanın Artan Rolü. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi, 20(2), 69-73.
2- Elwyn G, Durand MA, Song J, Aarts J, Barr PJ, Berger Z, et al. (2017) A three-talk model for shared decision making: multistage consultation process. BMJ, 359, j4891.
3- Birinci Basamakta Tanı ve Tedavi (2010). Nobel Tıp, ISBN:978-605-397-090-3, Türkçe
4- Güllüdere HH, Yardım S, Sezik M, Şenol Y (2014). Akran yardımı ile eğitimin tıp eğitiminde kullanımı. Tıp Eğitimi Dünyası, 13(39), 19-25.
5- Demirören M, Palaoğlu Ö (2011). Klinik Akıl Yürütme Modelleri, Öğretimi Ve Değerlendirilmesi. Tıp Eğitimi Dünyası, 29(29),1-10.
6- Erbay H (2017). " Tıp Öykücülüğü" Üzerine. Journal of Awareness (JoA), 2(Special), 47-54.
7- Erbay H (2017). Tıp Etiği, Öykü ve Yazmak Üzerine* On Medical Ethics, Story and Narrating.
8- Michael P. Marder, Research Methods for Science, Cambridge University Press, 2011
9- Burhan Paçacıoğlu, Türk Dili ve Kompozisyon, Hat Yayınevi, İstanbul, 2010.
10- Mahmut Babacan, Yazılı ve Sözlü Anlatım, 3F Yayınevi, İstanbul, 2007.
11- Mustafa Cemiloğlu, Türkçe Yazılı Anlatım ve Anlatım Teknikleri Öğretimi, Alfa Akademi, Bursa, 2013.
12- Osman Göker, Uygulamalı Türkçe Bilgileri II, MEB Yayınları, İstanbul, 1997.
13- Şerif Aktaş, Osman Gündüz, Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yayınları, Ankara, 2002.
14- -France Farago, "Sanat", Çev. Özcan Doğan, Doğu batı Y, Ankara, 2017.
15- Dana Arnold, "Sanat hakkında Kısa Bir Kitap", Çev. Güneş Atalay, Hayalperest Y, İstanbul, 2019.
16- Xavier Barral I Altet, "Sanat Tarihi", Çev. İsmail Yerguz, Dost Y, Ankara 2006.
17- Larry Shiner, "Sanatın İcadı", Çev. ismail Türkmen, Ayrıntı Y, İstanbul, 2010.
18- Aile Hekimliğinde hastalara yaklaşım ve hasta hekim iletişimi. Ed: Bilgel N. Aile Hekimliği. Medikal Tıp Kitabevi, 2006:pp:17-32.
19- Özmen E, Taşkın Oryal E. Zor hasta ve hasta-hekim ilişkisinde yaşanan güçlükler. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 2012; 21(4): 250-7. ISSN: 1300-0853 / 2148-5348
20- Adams J, Murray R. The general approach to the difficult patient. Emerg Med Clin North Am. 1998;16:689–700. Adapted with permission from Elsevier Inc.
21- Acemoğlu H. Zor hasta ile iletişim. 2016. Erişim adresi: https://slideplayer.biz.tr/slide/9480361/
22- Kaya, A. (2018). İnsan ilişkileri ve iletişim. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
23- Dökmen, Ü. (2019). İletişim çatışmaları ve empati. Remzi Kitabevi, İstanbul.
24- Voltan-Acar, N. (2019). İnsan ilişkileri iletişim. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
25- Arık, R. (1976). Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
26- Atasoy, N. (1992). Splendors of the Ottoman Sultans. Memphis: Wonders & Kültür Bakanlığı
27- Bağcı, S. vd. (2006). Osmanlı Resim Sanatı.Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları
28- Demiriz, Y. (1979). Osmanlı Mimarisinde Süsleme Erken Devir (1300-1453), İstanbul
29- Necipoğlu, G. (1995) The Topkapı Scroll-Geometry and Ornament in Islamic Architecture. Santa Monica, CA.
30- Okçuoğlu A. T. (2020). Hayal ve Gerçek Arasında Osmanlı Resminde İstanbul İmgesi (18. ve 19. yüzyıllar). İstanbul.
31- Renda, G. Padişah Portreleri. (1999). Mevlana Müzesi Albümü. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı&Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü.
32- Renda, G. (1992).Osmanlı Padişah Portreleri. Bir 19. Yüzyıl Albümü / A 19th Century Album of Ottoman Sultans’ Portraits. Milan: Amilcare Pizzi
33- Renda, G. (1977). Batılılaşma Döneminde Türk Resim Sanatı (1700-1850). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları
34- Ivan Illich, Sağlığın Gaspı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2000.
35- Andrew Nikiforuk, Mahşerin Dördüncü Atlısı/Bulaşıcı Hastalıklar Tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2020.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 2 60
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 40
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 60
Finalin BAşarıya Oranı 40
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ara sınavlarda ve final sınavında çoktan seçmeli sorular ile birlikte açık uçlu sorular kullanılacaktır.
Açıklama 1.Dönem içi notu; o derse ait yarıyıl içi ara sınavlar, kısa sınavlar, arazi ve işyeri çalışması, uygulama, ödev, proje, atölye, seminer, devam, laboratuar ve benzeri faaliyetleri dikkate alınarak hesaplanır. 2.Ham başarı notu; dönem içi notunun % 60’ı ile yarıyıl/yılsonu sınav notunun % 40’ının toplanması sonucu elde edilir. Ham başarı notunun elde edilmesinde dönem içi notu ve yarıyıl/yılsonu sınav sonuçları 100 tam puan üzerinden hesaplanır. 3.Final sınavında 100 üzerinden 60 ham puan barajı uygulanır. 4.Bir yarıyılda yarıyıl not ortalaması en az 60 olan öğrenciler başarılı sayılır.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 28 3 84
Uygulamalı Dersler 28 2 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 2 1 2
Diğer 3 12 36
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 182
Toplam İş Yükü / 30 saat 6
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15
OK1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 3 1 1 1 1 1
OK2 1 1 1 1 1 1 1 1 3 1 1 1 1 1 1
OK3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 3 1 1 1 1
OK4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 3 3 1 1
OK6 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 2 1 1 1 1
OK7 1 1 1 1 1 1 1 1 1 4 1 1 1 1 1
OK8 1 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK9 1 1 4 5 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK10 1 1 4 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr