Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
BİLGİSAYAR GRAFİKLERİ
1 Dersin Adı: BİLGİSAYAR GRAFİKLERİ
2 Dersin Kodu: BMB3022
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi CEYDA NUR ÖZTÜRK
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: ceydanur@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Model koordinatlarından cihaz koordinatlarına iki boyutta ve üç boyutta bakış süreçlerini inceleyip bu süreçlerde kullanılan temsil, teknik ve algoritmaları haftalık OpenGL uygulamalarıyla öğretmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bilgisayar temsillerinden gerçekçi görüntülere görselleme sürecine ilişkin farklı bakış açıları ve programlama yeteneği kazandırır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Temel grafik öğelerini kullanarak iki boyutlu ve üç boyutlu görseller oluşturabilme ;
2 Tarama sahasında çalışan poligon işleme ve çizim algoritmalarını bilme;
3 Ağlar, Bézier eğrileri veya B-şeritleri temelli temsilleri kullanabilme;
4 Etkileşim veya animasyon içeren uygulamalar tasarlayabilme;
5 Nesne modellerine basit ve birleşik geometrik dönüşümleri uygulayabilme;
6 Farklı koordinat sistemleri arasındaki dönüşümleri matematik ile ifade edebilme;
7 Dokulandırma ve ışıklandırma benzeri gerçekçi görselleme tekniklerini kullanabilme;
8 Işın izleme ve görünür yüzey tespiti algoritmalarından haberdar olma;
9 OpenGL kütüphanesinin çalışma mantığına hakim olma;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Bilgisayar grafiklerine genel bakış, grafik donanımı ve yazılımı, OpenGL’e giriş
2 Grafik çıktı öğeleri: nokta, doğru, üçgen, çember ve poligon; poligon dolum sahaları
3 Grafik öğelerinin özellikleri: renklendirme, harmanlama, renk modelleri, kalıp döşeme
4 OpenGL görselleme hattı, fare ve klavye etkileşimi, animasyon
5 Şeritler: süreklilik koşulları ve temsiller; Bézier eğrileri, B-şeritler
6 Çizim algoritmaları: dijital diferansiyel analiz ve Bresenham doğru çizim algoritmaları, orta nokta çember ve elips çizim algoritmaları
7 İki boyutta dönüşümler: öteleme, nokta etrafında dönme, ölçekleme ve kaykılma
8 İki boyutta bakış süreçleri, kırpma ve bakış alanı pencereleri, doğru ve poligon kırpma algoritmaları
9 Üç boyutta dönüşümler: öteleme, genel eksen etrafında dönme, ölçekleme ve kaykılma; dördeyler
10 Üç boyutta bakış süreçleri, bakış koordinatı parametreleri, projeksiyon türleri, üç boyutta kırpma algoritmaları
11 Yüzey dokulandırma, aydınlatma modelleri ve yüzey görselleme
12 Hiyerarşik modelleme ve görünür yüzey tespiti
13 Küresel aydınlatma ve ışın izleme yöntemleri
14 OpenGL gölgelendirme dili
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Hearn, D. D., Baker, M. P., Carithers, W., 2011. Computer Graphics with OpenGL, Pearson Education, New Jersey, 4th Edition, ISBN: 978-0136053583.
2. Vries, J. d., 2020. Learn OpenGL, Kendall & Welling, ISBN-10: 9090332561 ISBN-13: 978-9090332567 URL: https://learnopengl.com/book/book_pdf.pdf.
3. Hughes, J. F., Van Dam, A., McGuire, M., Sklar, D. F., Foley, J. D., Feiner, S. K., Akeley, K., 2014. Computer Graphics Principles and Practice, Addison-Wesley Professional, 3rd Edition, ISBN: 9353068967.
4. Shirley, P., Marschner, S., et al., 2009, Fundamentals of Computer Graphics, CRC Press, 4th Edition, ISBN: 978-1482229394.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 10
Kısa Sınav 0 0
Ödev 6 30
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 8 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları programlama ödevleri, yazılı sınavlar, proje
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 6 4 24
Projeler 1 30 30
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 12 12
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 18 18
Toplam İş Yükü 154
Toplam İş Yükü / 30 saat 5,13
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 3 4 4 3 3 3 0 3 2 0 0
OK2 5 2 1 3 1 1 1 0 1 0 0 0
OK3 4 5 3 3 2 2 1 0 2 0 0 0
OK4 4 4 3 4 2 3 2 0 2 1 0 0
OK5 5 5 2 3 2 3 2 0 1 1 0 0
OK6 5 5 2 3 1 2 1 0 1 0 0 0
OK7 3 4 4 4 2 3 2 0 2 1 0 0
OK8 5 4 3 4 1 1 1 0 2 0 0 0
OK9 5 2 5 5 2 3 3 3 3 2 2 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr