1 | Dersin Adı: | BİLGİSAYAR GRAFİKLERİ |
2 | Dersin Kodu: | BMB3022 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 6 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi CEYDA NUR ÖZTÜRK |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | ceydanur@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Model koordinatlarından cihaz koordinatlarına iki boyutta ve üç boyutta bakış süreçlerini inceleyip bu süreçlerde kullanılan temsil, teknik ve algoritmaları haftalık OpenGL uygulamalarıyla öğretmek. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Bilgisayar temsillerinden gerçekçi görüntülere görselleme sürecine ilişkin farklı bakış açıları ve programlama yeteneği kazandırır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Bilgisayar grafiklerine genel bakış, grafik donanımı ve yazılımı, OpenGL’e giriş | |
2 | Grafik çıktı öğeleri: nokta, doğru, üçgen, çember ve poligon; poligon dolum sahaları | |
3 | Grafik öğelerinin özellikleri: renklendirme, harmanlama, renk modelleri, kalıp döşeme | |
4 | OpenGL görselleme hattı, fare ve klavye etkileşimi, animasyon | |
5 | Şeritler: süreklilik koşulları ve temsiller; Bézier eğrileri, B-şeritler | |
6 | Çizim algoritmaları: dijital diferansiyel analiz ve Bresenham doğru çizim algoritmaları, orta nokta çember ve elips çizim algoritmaları | |
7 | İki boyutta dönüşümler: öteleme, nokta etrafında dönme, ölçekleme ve kaykılma | |
8 | İki boyutta bakış süreçleri, kırpma ve bakış alanı pencereleri, doğru ve poligon kırpma algoritmaları | |
9 | Üç boyutta dönüşümler: öteleme, genel eksen etrafında dönme, ölçekleme ve kaykılma; dördeyler | |
10 | Üç boyutta bakış süreçleri, bakış koordinatı parametreleri, projeksiyon türleri, üç boyutta kırpma algoritmaları | |
11 | Yüzey dokulandırma, aydınlatma modelleri ve yüzey görselleme | |
12 | Hiyerarşik modelleme ve görünür yüzey tespiti | |
13 | Küresel aydınlatma ve ışın izleme yöntemleri | |
14 | OpenGL gölgelendirme dili |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Hearn, D. D., Baker, M. P., Carithers, W., 2011. Computer Graphics with OpenGL, Pearson Education, New Jersey, 4th Edition, ISBN: 978-0136053583. 2. Vries, J. d., 2020. Learn OpenGL, Kendall & Welling, ISBN-10: 9090332561 ISBN-13: 978-9090332567 URL: https://learnopengl.com/book/book_pdf.pdf. 3. Hughes, J. F., Van Dam, A., McGuire, M., Sklar, D. F., Foley, J. D., Feiner, S. K., Akeley, K., 2014. Computer Graphics Principles and Practice, Addison-Wesley Professional, 3rd Edition, ISBN: 9353068967. 4. Shirley, P., Marschner, S., et al., 2009, Fundamentals of Computer Graphics, CRC Press, 4th Edition, ISBN: 978-1482229394. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 6 | 30 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 8 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | programlama ödevleri, yazılı sınavlar, proje | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 6 | 4 | 24 |
Projeler | 1 | 30 | 30 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 12 | 12 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 5,13 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |