Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
FİZYOTERAPİNİN TEMEL İLKELERİ
1 Dersin Adı: FİZYOTERAPİNİN TEMEL İLKELERİ
2 Dersin Kodu: FTR1005
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Çetin SAYACA
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Defne KAYA
Dr. Öğr. Üyesi Özden ÖZKAL
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Çetin SAYACA, Öğr. Gör. Dr.
cetinsayaca@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Fizyoterapi mesleğinin tanıtımı, tarihsel gelişimi ve diğer sağlık meslekleri arasındaki yeri ve önemi, çalışma alanları ile fizyoterapi organizasyonları hakkında öğrenciye bilgi aktarmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Evrensel ve mesleki etik ilkelere bağlı davranış ve uygulamalar hakkında yorum yapma yeteneği kazanır. Mesleğini daha yakından tanır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Fizyoterapist tanımını yapabilir.;
2 Fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi ve çalışma alanlarını tanımlar.;
3 Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları ile ilgili yasal düzenlemeler konusunda bilgi kazanır.;
4 Multi/inter/trans-disipliner ekip çalışmasının prensiplerini ve fizyoterapistin ekip içindeki rolünü bilir.;
5 Psikososyal rehabilitasyon bakış açısını tanımlayabilir.;
6 Türk sağlık sistemindeki genel değişim, hastane örgütlenmelerindeki yönetim otonomileri ve reformları, Dünya Fizyoterapi Federasyonunun (WCPT ) fizyoterapistlik mesleği hizmet ve yönetimi ile ilgili standartları ve çalışmaları ile ilgili temel bilgiye sahiptir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Fizyoterapi ve rehabilitasyonun tanımı ve gelişimi. Fizyoterapistleri rolleri ve özellikleri
2 Fizyoterapi ve rehabilitasyon içeriği ve uygulama alanları. Ekip çalışmasının prensipleri ve fizyoterapistin ekip içindeki rolü.
3 Psikososyal rehabilitasyon alanında kavramlar, Stres ve post-travmatik stres bozukluğu
4 Dezavantajlı gruplarda psikososyal yaklaşımlar (travmatik yaralanmalardan sonra görülen problemlerde (amputeler, omurilik yaralanmaları, yanık ), nörolojik hastalıklarda, çocuklarda özre neden olan problemlerde, ilerleyici kronik hastalıklarda (kanser, AIDS), geriatrik kişilerde, fiziksel- görme- işitme-konuşma engellilerde)
5 Fizyoterapistler için: Kanunlar, yönetmelikler, düzenlemeler ve politikalar; finans konuları ve geri ödemeler
6 Yönetim ve organizasyona giriş Yönetim fonksiyonları: planlama, yürütme, karar verme, koordinasyon, organizasyon.
7 Dünyada Fizyoterapi ve rehabilitasyonda yönetim ve organizasyon. Türkiye’de Fizyoterapi ve rehabilitasyonda yönetim ve organizasyon
8 Etik kavramı (etik nedir, etik kurallar) deontoloji nedir? Fizyoterapi ve rehabilitasyonda etik kavramlar ve araştırma etiği. Sağlık personeli sağlık personeli, hasta- sağlık personeli, hasta yakını- sağlık personeli ilişkilerinde deontoloji.
9 Etik ve hukuk kavramı. Mesleki deontoloji ve ulusal/uluslararası etik deklerasyonlar.
10 Fizyoterapistlerin etik prensipleri Fizyoterapide etik sorunlar ve çözüm yolları (örneklemeler)
11 Depresyon ve başa çıkma yolları Hastalık ve sağlık kavramları Sağlıklı yaşam, yaşam tarzı değişiklikleri ve fizyoterapistin rolü
12 Sağlık sistemlerindeki genel değişim, hastane örgütlenmelerindeki yönetim otonomileri ve reformları, Dünya Fizyoterapi Federasyonunun (WCPT ) fizyoterapistlik mesleği hizmet ve yönetimi ile ilgili standartları ve çalışmaları ile ilgili bilgi verilme
13 Özelleşmiş alanlarda rehabilitasyon- öğrenci anlatımları (kardiyopulmoner, protez-ortez, yutma, pediatri- erişkin nöroloji, onkoloji vb.)
14 Özelleşmiş alanlarda rehabilitasyon- öğrenci anlatımları (ortopedi, sporcu, omurga, el cerrahisi, kadın ve erkek sağlığı, romatoloji vb.)
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Pagliarulo MA. Introduction to Physical Therapy. 4th ed. St Louis: Elsevier Mosby, 2012.
2. Türkiye Fizyoterapistler Dernegi (TFD), American Physical Therapy Association (APTA), World Confederation for Physical Therapy (WCPT) internet adresleri
3. Literatür
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Yazılı sınav
Açıklama Yıl sonu notu bağıl not sistemi ile değerlendirilir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 3 3
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 3 3
Toplam İş Yükü 93
Toplam İş Yükü / 30 saat 3
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OK1 0 4 0 0 5 0 3 0 0 4 0
OK2 0 0 0 0 3 0 3 2 0 0 1
OK3 0 0 0 0 3 0 0 3 0 0 0
OK4 0 0 0 3 5 0 0 3 0 0 0
OK5 0 3 3 4 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 4 3 0 0 2
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr