1 | Dersin Adı: | Çağdaş Dilbilim Kuramları ve Dil Öğrenimi/Öğretimi |
2 | Dersin Kodu: | ALM6111 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YUNUS ALYAZ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümü Alman Dili Eğitimi Anabilim Dalı Görükle Kampüsü 16059 Niüfer/Bursa E-Posta: alyaz@uludag.edu.tr Tel: +90 224 249 22 76 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Araştırmacılara dilbilim alanındaki çağdaş gelişmeler hakkında kapsamlı bilgi sunulması. Çağdaş dilbilim kuramları ve uygulamalı dilbilim alanlarının dil edinimi ve yabancı dil öğretimindeki rolü; Yabancı dil olarak Almanca öğretim sürecindeki yöntem, uygulama ve materyallerin çağdaş dilbilim kuramları perspektifinden incelenmesi. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Dersin içeriği öğrencilerin bilim insanı olarak yetişmelerine katkı sağlamaya yöneliktir. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Ders programının tanıtımı, dönem çalışma planının oluşturulması. | |
2 | Dilbilim kuramlarının tarihsel gelişimi. | |
3 | Genelleştirilmiş öbek yapısal dilbilgisi modeli giriş. | |
4 | Başsürümlü öbek yapısal dilbilgisi modeline giriş. Araştırma projelerinin belirlenmesi. | |
5 | Minimalist programa giriş. | |
6 | Çağdaş dilbilim kuramları ve dil edinimi ilişkisi. | |
7 | Çağdaş dilbilim kuramları ve yabancı dil öğretimi ilişkisi. | |
8 | Çağdaş dilbilim kuramları ve Diller İçin Avrupa Ortak Önerileri Çerçevesi. | |
9 | Yabancı dil öğrenimi ve öğretimi için tasarlanmış materyallerin çağdaş dilbilim kuramları açısından incelenmesi. | |
10 | Yabancı dil öğrenimi ve öğretimi sürecinde dil-kültür ilişkisinin çağdaş dilbilim kuramları açısından incelenmesi. | |
11 | 21. Yüzyıl becerileri ve çağdaş dilbilim kuramları. | |
12 | Yabancı dil öğretimi süreçlerinde ölçme ve değerlendirmenin çağdaş dilbilim kuramları açısından incelenmesi: Ulusal ve uluslararası sınavlar. | |
13 | Araştırma projelerinin sunumu ve değerlendirilmesi. | |
14 | Dönemin değerlendirilmesi. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Gazdar, G., Klein, E., Pullum, G.K., & Sag, I.A. (1985). Generalized Phrase Structure Grammar. Cambridge: Harward University Press. 2) Pollard, C., & Sag, I.A. (1994): Head-Driven Phrase Structure Grammar. Chicago: University of Chicago Press. 3) Chomsky, A.N. (1995). The Minimalist Program. Cambridge, Massachusetts: MIT Press. Chomsky, N.. (2014). The minimalist program: 20th anniversary edition. Cambridge, Massachusetts: MIT Press. 4. Trim, J., North, B., Coste, D., & Sheils, J. (2001): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen, Niveau A1, A2, B1, B2, C1, C2. Berlin, München, Linz: Klett 5. Müller, S. (2007). Head-Driven Phrase Structure Grammar: Eine Einführung. Tübingen: Stauffenburg. 6. Universität Leipzig (n.d). Minimalistisches Programm (Mini-Einführung). Online: https://home.uni-leipzig.de/heck/harmonser20/script7.pdf 7. Alyaz. Y. (2007). Çağdaş Dilbilim Kuramları ve Baş-Sürümlü Öbek Yapısal Dilbilgisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 221-242. Online: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153314. 8. Şehitoğlu, T. (1996). A Sign-Based Phrase Structure Grammar For Turkish. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara. Online: https://user.ceng.metu.edu.tr/~onur/papers/sehitoglu-ms-thesis.pdf 9. Fokkens, A., Poulson, L., & Bender, E. M. (2009). Inflectional Morphology in Turkish VP Coordination. In Müller, S. (Ed.). Proceedings of the HPSG09 Conference Georg-August-Universität Göttingen, Germany. Stanford: CSLI. Online: http://web.stanford.edu/group/cslipublications/cslipublications/HPSG/2009/fokkens-poulson-bender.pdf 10. Clyne, M. (Ed.) (1992). Pluricentric Languages. Differing Norms in Different Nations. Berlin, New York: De Gruyter. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 4 | 35 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 6 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Geleneksel ölçme ve değerlendirme yaklaşımı. | |
Açıklama | Bu derste ara sınav, araştırma projesi ve yarıyıl sonu sınavı gibi geleneksel ölçme ve değerlendirme yaklaşımı kullanılmaktadır. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ödevler | 4 | 10 | 20 |
Projeler | 2 | 10 | 20 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 2 | 2 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 2,9 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |