Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
Çağdaş Dilbilim Kuramları ve Dil Öğrenimi/Öğretimi
1 Dersin Adı: Çağdaş Dilbilim Kuramları ve Dil Öğrenimi/Öğretimi
2 Dersin Kodu: ALM6111
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YUNUS ALYAZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
Alman Dili Eğitimi Anabilim Dalı
Görükle Kampüsü
16059 Niüfer/Bursa
E-Posta: alyaz@uludag.edu.tr
Tel: +90 224 249 22 76
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Araştırmacılara dilbilim alanındaki çağdaş gelişmeler hakkında kapsamlı bilgi sunulması. Çağdaş dilbilim kuramları ve uygulamalı dilbilim alanlarının dil edinimi ve yabancı dil öğretimindeki rolü; Yabancı dil olarak Almanca öğretim sürecindeki yöntem, uygulama ve materyallerin çağdaş dilbilim kuramları perspektifinden incelenmesi.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Dersin içeriği öğrencilerin bilim insanı olarak yetişmelerine katkı sağlamaya yöneliktir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Çağdaş dilbilim kuramlarını açıklayabilme.;
2 Çağdaş dilbilim kuramlarının getirdiği yenilikleri anlayabilme ve açıklayabilme.;
3 Çağdaş dilbilim kuramları ile dil edinimi arasındaki ilişkiyi anlayabilme ve açıklayabilme.;
4 Yabancı dil öğrenimi ve öğretimi ile çağdaş dilbilim kuramları arasındaki ilişkiyi anlayabilme ve açıklayabilme.;
5 Yabancı dil olarak Almanca öğretimi sürecinde başvurulan yöntem, uygulama ve materyalleri çağdaş dilbilim kuramları perspektifinden değerlendirebilme.;
6 Yabancı dil öğrenimi ve öğretimi sürecinde ortaya çıkan sorunlara çağdaş çözümler üretebilme.;
7 Dilbilim kuramları ve dil eğitimi alanında bilimsel çalışma hazırlayabilme.;
8 Başkalarına dilbilim kuramları ve dil eğitimi alanında rehberlik edebilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Ders programının tanıtımı, dönem çalışma planının oluşturulması.
2 Dilbilim kuramlarının tarihsel gelişimi.
3 Genelleştirilmiş öbek yapısal dilbilgisi modeli giriş.
4 Başsürümlü öbek yapısal dilbilgisi modeline giriş. Araştırma projelerinin belirlenmesi.
5 Minimalist programa giriş.
6 Çağdaş dilbilim kuramları ve dil edinimi ilişkisi.
7 Çağdaş dilbilim kuramları ve yabancı dil öğretimi ilişkisi.
8 Çağdaş dilbilim kuramları ve Diller İçin Avrupa Ortak Önerileri Çerçevesi.
9 Yabancı dil öğrenimi ve öğretimi için tasarlanmış materyallerin çağdaş dilbilim kuramları açısından incelenmesi.
10 Yabancı dil öğrenimi ve öğretimi sürecinde dil-kültür ilişkisinin çağdaş dilbilim kuramları açısından incelenmesi.
11 21. Yüzyıl becerileri ve çağdaş dilbilim kuramları.
12 Yabancı dil öğretimi süreçlerinde ölçme ve değerlendirmenin çağdaş dilbilim kuramları açısından incelenmesi: Ulusal ve uluslararası sınavlar.
13 Araştırma projelerinin sunumu ve değerlendirilmesi.
14 Dönemin değerlendirilmesi.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Gazdar, G., Klein, E., Pullum, G.K., & Sag, I.A. (1985). Generalized Phrase Structure Grammar. Cambridge: Harward University Press.
2) Pollard, C., & Sag, I.A. (1994): Head-Driven Phrase Structure Grammar. Chicago: University of Chicago Press.
3) Chomsky, A.N. (1995). The Minimalist Program. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Chomsky, N.. (2014). The minimalist program: 20th anniversary edition. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
4. Trim, J., North, B., Coste, D., & Sheils, J. (2001): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen, Niveau A1, A2, B1, B2, C1, C2. Berlin, München, Linz: Klett
5. Müller, S. (2007). Head-Driven Phrase Structure Grammar: Eine Einführung. Tübingen: Stauffenburg.
6. Universität Leipzig (n.d). Minimalistisches Programm (Mini-Einführung). Online: https://home.uni-leipzig.de/heck/harmonser20/script7.pdf
7. Alyaz. Y. (2007). Çağdaş Dilbilim Kuramları ve Baş-Sürümlü Öbek Yapısal Dilbilgisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 221-242. Online: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153314.
8. Şehitoğlu, T. (1996). A Sign-Based Phrase Structure Grammar For Turkish. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara. Online: https://user.ceng.metu.edu.tr/~onur/papers/sehitoglu-ms-thesis.pdf
9. Fokkens, A., Poulson, L., & Bender, E. M. (2009). Inflectional Morphology in Turkish VP Coordination. In Müller, S. (Ed.). Proceedings of the HPSG09 Conference Georg-August-Universität Göttingen, Germany. Stanford: CSLI. Online: http://web.stanford.edu/group/cslipublications/cslipublications/HPSG/2009/fokkens-poulson-bender.pdf
10. Clyne, M. (Ed.) (1992). Pluricentric Languages. Differing Norms in Different Nations. Berlin, New York: De Gruyter.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 15
Kısa Sınav 0 0
Ödev 4 35
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 6 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Geleneksel ölçme ve değerlendirme yaklaşımı.
Açıklama Bu derste ara sınav, araştırma projesi ve yarıyıl sonu sınavı gibi geleneksel ölçme ve değerlendirme yaklaşımı kullanılmaktadır.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 4 10 20
Projeler 2 10 20
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 2 2
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 3 3
Toplam İş Yükü 87
Toplam İş Yükü / 30 saat 2,9
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 2 2 3 3 3 4 4 1 2 3 1
OK2 4 2 2 3 3 3 4 4 1 2 3 1
OK3 4 2 2 3 3 3 4 4 1 2 3 1
OK4 4 2 2 3 3 3 4 4 1 2 3 1
OK5 3 3 2 3 3 3 4 4 1 1 3 1
OK6 3 3 2 5 5 3 4 3 1 1 3 1
OK7 3 3 2 5 5 3 4 4 1 1 4 4
OK8 3 3 2 3 2 3 3 2 1 2 1 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr