Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
DİLBİLİMSEL METİN ÇÖZÜMLEME
1 Dersin Adı: DİLBİLİMSEL METİN ÇÖZÜMLEME
2 Dersin Kodu: TDE6104
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. KERIME ÜSTÜNOVA
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Kerime ÜSTÜNOVA
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: E- Posta: ustunovak@yahoo.com
Tel: 0 224 294 18 14
Adres: Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü E Blok Kat: 2 Oda Nu: 117 P.K.: 16059 Görükle / Nilüfer / Bursa / TÜRKİYE
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dilsel, kültürel ve toplumsal değerleri sonraki kuşaklara aktarmak için sağlam bir iletişim aracı oluşturmak, bunun gerekliliğine dikkat çekmek; dil biliminde yeni yönelimleri, dil bilimin temel kavramlarını, ilkelerini, terimlerini öğretmek; dilbilim çalışmalarına yön veren kuramları kavratmak; dil denen dizgeye dil bilimin bakışını göstermek; iletişim aracı olarak dilin çeşitli yönleriyle tanınmasını sağlamak, dilbilimin çalışma alanını kavratmak, dilbilimin dalları hakkında genel bilgi vermek, dilbilimle dil bilgisinin ortak ve farklı yönlerini göstermektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Dil denen dizgeye dil bilimin bakışını öğrenmek; metin çözümleme konusunda yeni bir yöntem kavramak.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Dilsel, kültürel ve toplumsal değerleri sonraki kuşaklara aktarmak için sağlam bir iletişim aracına gereksinim olduğunun farkına varır.;
2 Dil biliminde yeni yönelimleri öğrenir.;
3 İletişimde bulunmanın yalnız ileti aktarmak olmadığını, dilin görünmeyen yanının görünen yanından daha büyük olduğunu benimser.;
4 Dilin sistem oluşunu kavrayıp dil birimlerini sistem içinde değerlendirmeyi öğrenir.;
5 Cümlenin oluşumuyla cümleüstü birimlerin oluşumundaki benzerliği, ilişkiyi fark eder.;
6 Cümleleri birbirine bağlayan ortak özelliklerin farkına varır.;
7 Cümleüstü birimleri çözümlemeyi öğrenir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dilin dizge oluşu, dil birimlerinin dizgedeki rolleri
2 En büyük dil birimi
3 Cümlelerarası bağlantı kurma yolları
4 Yüzey yapı-derin yapı, eksilti-eksiklik kavramlarını metin çözümlemedeki rolleri
5 Cümlelerarası anlam ilişkilerinde ortak zaman, ortak mekân, ortak kişi bağlantıları
6 Cümlelerarası anlam ilişkilerinde sebep-sonuç, soru-cevap, karşılaştırma bağlantıları
7 Cümlelerarası anlam ilişkilerinde karşıtlık, soyut-somut, bütün-parça bağlantıları
8 Cümlelerarası anlam ilişkilerinde tekrarların rolü
9 Cümleden büyük birliklerin oluşumu
10 Cümleden büyük birliklerin sınırlarını belirleme
11 Cümleden büyük birlikler arasında anlam bağı kurma
12 Metnin oluşumu
13 Metin çözümleme
14 Metin çözümleme
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Ahmet Kocaman, Sumru Özsoy, Kamile İmer; Dilbilim Sözlüğü, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, 2011.
Berke Vardar; Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, Multilingual Yabancı Dil Yayınları, İstanbul, 2007.
Doğan Aksan; Anlambilim, Engin Yayın Evi, Ankara, 2009.
Doğan Aksan; Her Yönüyle Dil Genel Çizgileriyle Dilbilim I-II-III, TDK Yayınları, Ankara, 2007.
Engin Yılmaz; Türkiye Türkçesi Üzerine Araştırmalar, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2010.
Engin Yılmaz; Uygulamalı Metin Bilgisi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2010.
Fatma Erkman Akerson; Dile Genel Bir Bakış, Multilingual Yabancı Dil Yayınları, İstanbul, 2008.
Ferdinand de Sausssure (Çev.: Berke Vardar); Genel Dilbilim Dersleri, Multilingual Yabancı Dil Yayınları, İstanbul, 2001.
Kerime Üstünova; Ad İşletimi, Kesit Yayınları, İstanbul, 2008.
Kerime Üstünova; Dil Bilgisi Sorunları, Kesit Yayınları, İstanbul, 2010.
Kerime Üstünova; Dil Yazıları, Akçağ Yayınları, Ankara, 2011.
Kerime Üstünova; Türkçede Yapı Kavramı ve Sözdizimi İncelemeleri, Uludağ Üniversitesi Yayınları, Bursa, 2002.
M. Osman Toklu; Dilbilime Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara, 2003.
N. Engin Uzun; Ana Çizgileriyle Evrensel Dilbilgisi ve Türkçe, Multilingual Yabancı Dil Yayınları, İstanbul, 2000.
N. Engin Uzun; Biçimbilim (Temel Kavramlar), Papatya Yayıncılık Eğitim, İstanbul, 2006.
Zeynel Kiran; Dilbilime Giriş, Seçkin Yayinlari, Ankara, 2001.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 10 4 40
Ödevler 0 4 28
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 70 70
Toplam İş Yükü 180
Toplam İş Yükü / 30 saat 6
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 0
OK2 1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 0 0
OK3 1 1 5 1 1 1 1 1 1 1 0 0
OK4 1 1 1 5 1 1 1 1 1 1 0 0
OK5 1 1 1 1 4 1 1 1 1 1 0 0
OK6 1 1 1 1 1 4 1 1 1 1 0 0
OK7 1 1 1 1 1 1 4 1 1 1 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr