1 | Dersin Adı: | DİLBİLİMSEL METİN ÇÖZÜMLEME |
2 | Dersin Kodu: | TDE6104 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | - |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. KERIME ÜSTÜNOVA |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. Kerime ÜSTÜNOVA |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
E- Posta: ustunovak@yahoo.com Tel: 0 224 294 18 14 Adres: Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü E Blok Kat: 2 Oda Nu: 117 P.K.: 16059 Görükle / Nilüfer / Bursa / TÜRKİYE |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dilsel, kültürel ve toplumsal değerleri sonraki kuşaklara aktarmak için sağlam bir iletişim aracı oluşturmak, bunun gerekliliğine dikkat çekmek; dil biliminde yeni yönelimleri, dil bilimin temel kavramlarını, ilkelerini, terimlerini öğretmek; dilbilim çalışmalarına yön veren kuramları kavratmak; dil denen dizgeye dil bilimin bakışını göstermek; iletişim aracı olarak dilin çeşitli yönleriyle tanınmasını sağlamak, dilbilimin çalışma alanını kavratmak, dilbilimin dalları hakkında genel bilgi vermek, dilbilimle dil bilgisinin ortak ve farklı yönlerini göstermektir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Dil denen dizgeye dil bilimin bakışını öğrenmek; metin çözümleme konusunda yeni bir yöntem kavramak. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Dilin dizge oluşu, dil birimlerinin dizgedeki rolleri | |
2 | En büyük dil birimi | |
3 | Cümlelerarası bağlantı kurma yolları | |
4 | Yüzey yapı-derin yapı, eksilti-eksiklik kavramlarını metin çözümlemedeki rolleri | |
5 | Cümlelerarası anlam ilişkilerinde ortak zaman, ortak mekân, ortak kişi bağlantıları | |
6 | Cümlelerarası anlam ilişkilerinde sebep-sonuç, soru-cevap, karşılaştırma bağlantıları | |
7 | Cümlelerarası anlam ilişkilerinde karşıtlık, soyut-somut, bütün-parça bağlantıları | |
8 | Cümlelerarası anlam ilişkilerinde tekrarların rolü | |
9 | Cümleden büyük birliklerin oluşumu | |
10 | Cümleden büyük birliklerin sınırlarını belirleme | |
11 | Cümleden büyük birlikler arasında anlam bağı kurma | |
12 | Metnin oluşumu | |
13 | Metin çözümleme | |
14 | Metin çözümleme |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Ahmet Kocaman, Sumru Özsoy, Kamile İmer; Dilbilim Sözlüğü, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, 2011. Berke Vardar; Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, Multilingual Yabancı Dil Yayınları, İstanbul, 2007. Doğan Aksan; Anlambilim, Engin Yayın Evi, Ankara, 2009. Doğan Aksan; Her Yönüyle Dil Genel Çizgileriyle Dilbilim I-II-III, TDK Yayınları, Ankara, 2007. Engin Yılmaz; Türkiye Türkçesi Üzerine Araştırmalar, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2010. Engin Yılmaz; Uygulamalı Metin Bilgisi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2010. Fatma Erkman Akerson; Dile Genel Bir Bakış, Multilingual Yabancı Dil Yayınları, İstanbul, 2008. Ferdinand de Sausssure (Çev.: Berke Vardar); Genel Dilbilim Dersleri, Multilingual Yabancı Dil Yayınları, İstanbul, 2001. Kerime Üstünova; Ad İşletimi, Kesit Yayınları, İstanbul, 2008. Kerime Üstünova; Dil Bilgisi Sorunları, Kesit Yayınları, İstanbul, 2010. Kerime Üstünova; Dil Yazıları, Akçağ Yayınları, Ankara, 2011. Kerime Üstünova; Türkçede Yapı Kavramı ve Sözdizimi İncelemeleri, Uludağ Üniversitesi Yayınları, Bursa, 2002. M. Osman Toklu; Dilbilime Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara, 2003. N. Engin Uzun; Ana Çizgileriyle Evrensel Dilbilgisi ve Türkçe, Multilingual Yabancı Dil Yayınları, İstanbul, 2000. N. Engin Uzun; Biçimbilim (Temel Kavramlar), Papatya Yayıncılık Eğitim, İstanbul, 2006. Zeynel Kiran; Dilbilime Giriş, Seçkin Yayinlari, Ankara, 2001. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 4 | 40 |
Ödevler | 0 | 4 | 28 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 70 | 70 |
Toplam İş Yükü | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |