1 | Dersin Adı: | TÜRKİYE-YUNANİSTAN İLİŞKİLERİ |
2 | Dersin Kodu: | ULU4204 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 8 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Barış Özdal |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümü Siyasi Tarih Anabilim Dalı 16059 Görükle-BURSA Tel.: 0 224 294 11 65 Fax.: 0 224 294 10 03 e-mail: barisozdal@gmail.com |
18 | Dersin Web Adresi: | www.barisozdal.com |
19 | Dersin Amacı | Bu derste, Uluslararası İlişkiler Bölümü öğrencilerinin lisans eğitimleri boyunca Türk dış politikasına ilişkin öğrendiklerine katkı sağlayacak biçimde spesifik olarak, Türkiye ile Yunanistan arasındaki ilişkiler hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. Bu bağlamda öncelikle, ders içinde analiz edilecek başlıklara bir alt yapı oluşturmak için Türkiye Cumhuriyeti’nin dış politikası, Yunanistan temelli olarak ele alınacak ve dönemler itibarıyla Türkiye-Yunanistan ilişkilerinin tarihsel gelişimi (Osmanlı İmparatorluğu döneminde Türk-Yunan ilişkileri, Yunan Bağımsızlık Savaşı, Balkan Savaşları, I. Dünya Savaşı, Sèvres ve Lausanne Andlaşmaları, Atatürk Dönemi, İsmet İnönü Dönemi 1938-1945, 1945-1960 Dönemi, 1960-1990 Dönemi, Soğuk Savaş Sonrası Dönem) aktarılacaktır. Bu arka planın aktarımın ardından da Türkiye-Yunanistan ilişkilerinde sorunlu alanlar / konular olarak belirlenen başlıklar, içerikleri ile doğru orantılı olarak tarihsel gelişimleri, tarafların hukuksal tezleri ve güncel boyutları ile incelenecektir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Derste öğrencilerin Türkiye Yunanistan ilişkilerine ilişkin güncel gelişmeleri analiz etmesine katkı sağlanacaktır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Türk-Yunan İlişkilerinin Tarihsel Gelişiminin Analizi | |
2 | Nüfus Mübadelesinin Analizi ve Etablis Sorunu | |
3 | Batı Trakya’nın Statüsünün Analizi ve Azınlıklar Sorunu | |
4 | Patrikhane Sorunu ve Ekümeniklik İddiaları | |
5 | Varlık Vergisi ve 6–7 Eylül Olayları’nın Analizi, Heybeliada Ruhban Okulu Sorunu’nun Analizi | |
6 | 1974’e Kadar Kıbrıs Sorunu’nun Analizi | |
7 | 1974’den Günümüze Kıbrıs Sorunu’nun Analizi | |
8 | Karasuları Sorunu’nun Analizi | |
9 | Kıta Sahanlığı Sorunu’nun Analizi | |
10 | FIR Hattı Sorunu’nun Analizi | |
11 | Adaların Silahsızlandırılması Sorunu’nun Analizi | |
12 | 12 Adalar ve Egemenliği Tartışılan Adacık ve Kayacıklar Sorunu’nun Analizi | |
13 | NATO Komuta Kontrol Sorunu’nun Analizi | |
14 | Türkiye’nin AB’ne Tam Üyelik Sürecinde Yunanistan Faktörü |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Tayyar Arı, “Ege Sorunu ve Türk Yunan İlişkileri: Son Gelişmeler Işığında Kara Suları ve Hava Sahası Sorunları”, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi (Prof. Dr Latif Çakıcı’ya Armağan) Cilt 50, No. 1-2 (Ocak-Haziran 1995), 51-68. Tayyar Arı, “Kıta Sahanlığı Sorunu ve Türk-Yunan İlişkileri,” Uludağ Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt XIII, Sayı 1-2 (Mart-Kasım 1992), s. 167-184. Ferhat Pirinççi, “Uluslararası İlişkiler Teorileri Perspektifinden Ege Sorunları ve Türk-Yunan İlişkileri”, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2003. Fuat Aksu, Türk – Yunan İlişkileri: İlişkilerin Yönelimini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir İnceleme, Anakara: SAEMK Yayınları, 2001. Suat Bilge. Büyük Düş: Türk-Yunan Siyasi İlişkileri, Ankara: 21. Yüzyıl Yayınları, 2000. Sabahattin İsmail, 150 Soru'da Kıbrıs Sorunu, http://www.emu.edu.tr/english/ingeneral/trnc/books/indeks.htm |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Klasik Sınav- | |
Açıklama | Sınavlarda öğrenciye klasik sorular yöneltilir. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 30 | 30 |
Ödevler | 0 | 20 | 20 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 5,07 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |