atek@uludag.edu.tr , 0224 243 10 66-60164, U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Tasavvufi düşüncenin dini metinlerin yorumlanmasında katkı ve etkisini göstererek bu alandaki yorum çeşitliliğini göstererek analiz etmek.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Dini metinleri anlayıp tahlil edebilme.;;
2
Tasavvufun dini metinlere kavramsal katkısını değerlendirebilme.;
3
Tasavvufi düşüncenin dini metinlere getirdiği mana zenginliğini tanıyabilme.;;
4
Dini metinlerin tasavvufi açıdan yorumlanmasını tahlil edebilme.;;
5
Dini metinlerin klasik yorumu ile tasavvufi yorum arasındaki benzerlik ve farklılıkları karşılaştırabilme.;;
6
Tasavvuf anlayışın dinî metinlere katkısıyla oluşan literatürü tanıyabilme.;;
7
Felsefî yorumların dinî metinlerle olan bağlantısını inceleyebilme.;;
8
Tasavvufi yorumlara yöneltilen eleştirileri tahlil edebilme.;;
9
Tasavvufî yorumların dini metinlere etkisinin modern dünyadaki yansımalarını analiz edebilme.;;
10
Dini metinleri epistemolojik açıdan değerlendirebilme.;;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Tasavvuf anlayışının temel özellikleri
2
Dini metinlerin temellerinden biri olan Kur’ân tasavvufi açıdan yorumlanabilir mi sorusu.
3
Sufî işari yorumun içeriği.
4
Tasavvufi tefsirin Kur’ânî temelleri
5
İşari yorum metodlarının kullanımı
6
İşari tefsirlerde kullanılan dil, sembol ve terminoloji
7
Tasavvufî tefsir literatürü
8
Dini metinlerin temellerinden biri olan hadisler tasavvufi açıdan yorumlanabilir mi sorusu
9
Tasavvuf kültüründe hadis
10
İşarî hadis yorum örnekleri
11
Tasavvufî hadis şerhleri
12
Tasavvuf kaynaklarında tartışmalı hadis rivayetleri
13
Hadislerin tasavvufi açıdan yorumunda sufilerin temel kaynakları
14
Günümüzde işarî yorum örnekleriyle ilgili yapılan çalışmaların değerlendirilmesi
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1. Pierre Lory, Kaşânî’ye Göre Kur’ân’ın Tasavvufî Tefsiri, (trc. S. Kılıç), İstanbul 2001. 2. Abdülhakim Yüce, Razi’nin Tefsirinde Tasavvuf, İzmir 1996. 3. Mehmet Okuyan, Necmüddin Daye ve Tasavvufi Tefsiri, İstanbul 2001. 4. Bursevî, Ruhu’l-beyân, İstanbul 2009. 5. Hasan Kamil Yılmaz, Tasavvufî Hadis Şerhleri ve Konevî’nin Kırk Hadis Şerhi, İstanbul 1990. 6. Muhittin Uysal, Tasavvuf Kültüründe Hadis, Konya 2001. 7. Seyit Avcı, İbnü’l-Arabî’nin Hadis Anlayışı, Konya 2005. 8. Ali Vasfi Kurt, Endülüste Hadis ve İbn Arabî, İstanbul 1998.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
6
84
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
2
2
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
2
2
Toplam İş Yükü
116
Toplam İş Yükü / 30 saat
3,87
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU