Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalı, kuramsal uygulama bütünleştirerek, çağdaş matematik öğretim anlayışını benimseyen öğretmenler yetiştirmek amacıyla açılmış bir programdır. 2008-2009 yılından itibaren öğrenci alınmaya başlayan bu programda, alan eğitimi yanında öğretmenlik mesleği bilgi ve becerilerini de kapsayan 4 yıllık bir lisans eğitimi verilmektedir. Programda, zorunlu alan bilgisi, öğretmenlik meslek bilgisi, genel kültür ve uygulama dersleri yer almaktadır. Ayrıca, öğrenciler kendi ilgi alanlarına göre seçmeli dersler de alabilmektedir.
2
Verilen Derece
Programdaki mevcut olan (toplam 240 ECTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ alanında lisans diploması verilir.
3
Derecenin Düzeyi
Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve Üniversite Öğrenci Seçme Sınavından yeterli puanı almış olması gerekir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
İlköğretim Matematik Öğretmenliği alanında lisans derecesi alabilmek için öğrencilerin programda alınması gereken zorunlu ile seçmeli derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekmektedir.
7
Program Profili
Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalı, Matematik alanındaki eğitim ve öğretim etkinlilerini yürütebilecek bilgi, beceri, tutum ve deneyime sahip, eleştiren, düşünebilen, özgüveni yüksek ve alanıyla ilgili yenilikleri takip edebilecek öğretmenler yetiştirmektir. Hedefler: 1. Atatürk İlke ve devrimlerine içtenlikle bağlı, ulusal ve evrensel kimlik bilincine sahip, hoşgörülü, adil, demokrasi kültürünü özümsemiş, mesleki yeterlilik ve duyarlılığa sahip, araştıran, analitik ve eleştirel düşünebilen, iletişim becerileri gelişmiş, kendisi ve çevresi ile barışık, yapıcı, yaratıcı, seçkin öğretmenler yetiştirmek, 2. Akademik kadrosu güçlü, fiziki alt yapısı tamamlanmış, ulusal ve uluslararası düzeyde etkin bir ana bilim dalı haline gelmek, 3. Mesleki bilgilerin dönemin ihtiyaçlarına göre sürekli güncelleştirildiği bir eğitim ve öğretim ortamı oluşturmak, 4. Matematik eğitimi alanında temel ve uygulamalı özgün bilimsel araştırmalar yapmak ve bilimsel etkinlikler düzenlemek.
8
Program Yeterlilikleri - TYYÇ - TAY İlişkisi
8.1
Program Yeterlikleri
1.
Matematik bilgiyi oluşturmaktan duyulan hazzın farkında olur ve bu farkındalığı öğrencilere aktarır.
2.
11-15 yaş grubundaki öğrencilerin matematik yeterlilik düzeyleri ve gereksinimlerini dikkate alarak uygun öğrenme ortamlarını hazırlar, yöntem, materyal ve etkinlik örneklerini geliştirir.
3.
Alan bilgi ve becerisini akademik ortamlarda sunabilecek düzeyde yazılı ve sözlü akademik dil kullanma becerisine sahip olur.
4.
Matematik eğitimi ile ilgili öğrenme kuram ve uygulamalarını göz önüne alarak, matematik öğretimine uygun planlama yapabilir.
5.
Matematiğin sistematik yapısını kavrar, konu alanları arasındaki benzerlik ve farklılıklarını görebilir.
6.
Matematik öğretiminde kullanılan alana yönelik ve/ya farklı disiplinleri kapsayan nitel ve/ya nicel bilimsel araştırmalarda veri toplar, bu verileri uygun yöntemlerle değerlendirir ve bu yöntemleri karşılaştırabilmeye ilişkin temel beceriler kazanır.
7.
Matematik kavram ve genellemeleri anlar, birbiriyle ilişkilendirir ve bunları kullanarak akıl yürütme ve Matematiksel ispat yöntemlerini kullanarak ispatlayabilir.
8.
Matematik öğretiminin niteliğini artırmak için, bilgi iletişim teknolojilerini, ilgili bilgisayar yazılımlarını ve internet kaynaklarını kullanabilir.
9.
Sınıf yönetimi ile ilgili yönelimleri farklı koşullara göre uyarlayabilir.
10.
Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11.
Öğrencilerin program hedeflerine göre ilerlemelerini ölçer, performansa dayalı ölçme araçları da dahil olmak üzere, uygun ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini seçip kullanabilir.
12.
Mesleği için gerekli olan hukuki bilgiye sahip ve mesleğinin etik sorumluluklarının bilincinde olur.
13.
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile tanır.
14.
Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğrenme yaklaşımlarını bilir.
15.
Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile belirli bir dersi planlar, işler ve değerlendirir.
16.
Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar.
8.2
TYYÇ - Program Yeterliği İlişkisi
Program Yeterliliği
TYYÇ-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı)
TYYÇ-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı)
TYYÇ-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme)
TYYÇ-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği)
TYYÇ-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik)
TYYÇ-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1
Matematik bilgiyi oluşturmaktan duyulan hazzın farkında olur ve bu farkındalığı öğrencilere aktarır.
1,2,3
1,2,3,4,5
2
11-15 yaş grubundaki öğrencilerin matematik yeterlilik düzeyleri ve gereksinimlerini dikkate alarak uygun öğrenme ortamlarını hazırlar, yöntem, materyal ve etkinlik örneklerini geliştirir.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
3
Alan bilgi ve becerisini akademik ortamlarda sunabilecek düzeyde yazılı ve sözlü akademik dil kullanma becerisine sahip olur.
1
1,2
1,2,3,4,5
4
Matematik eğitimi ile ilgili öğrenme kuram ve uygulamalarını göz önüne alarak, matematik öğretimine uygun planlama yapabilir.
1
1,2
1,2,3,4,5
1,2
5
Matematiğin sistematik yapısını kavrar, konu alanları arasındaki benzerlik ve farklılıklarını görebilir.
1
1,2
1,2,3
1,2
6
Matematik öğretiminde kullanılan alana yönelik ve/ya farklı disiplinleri kapsayan nitel ve/ya nicel bilimsel araştırmalarda veri toplar, bu verileri uygun yöntemlerle değerlendirir ve bu yöntemleri karşılaştırabilmeye ilişkin temel beceriler kazanır.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
7
Matematik kavram ve genellemeleri anlar, birbiriyle ilişkilendirir ve bunları kullanarak akıl yürütme ve Matematiksel ispat yöntemlerini kullanarak ispatlayabilir.
1
1,2
1,2,3
1,2
8
Matematik öğretiminin niteliğini artırmak için, bilgi iletişim teknolojilerini, ilgili bilgisayar yazılımlarını ve internet kaynaklarını kullanabilir.
1
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
9
Sınıf yönetimi ile ilgili yönelimleri farklı koşullara göre uyarlayabilir.
1
1,2
1,2,3,4,5
10
Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
1
1,2,3
1,2,3,4,5
11
Öğrencilerin program hedeflerine göre ilerlemelerini ölçer, performansa dayalı ölçme araçları da dahil olmak üzere, uygun ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini seçip kullanabilir.
1
1,2
1,2,3
1,2
12
Mesleği için gerekli olan hukuki bilgiye sahip ve mesleğinin etik sorumluluklarının bilincinde olur.
1,2,3,4,5
13
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile tanır.
1,2,3,4,5
14
Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğrenme yaklaşımlarını bilir.
1,2
1,2,3,4,5
1,2
15
Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile belirli bir dersi planlar, işler ve değerlendirir.
1,2,3
1,2,3,4,5
16
Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar.
1,2,3
1,2,3,4,5
8.3
PROGRAM YETERLİLİĞİ - TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) İLİŞKİSİ
Program Yeterliliği
TAY-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı)
TAY-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı)
TAY-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme)
TAY-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği)
TAY-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik)
TAY-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1
Matematik bilgiyi oluşturmaktan duyulan hazzın farkında olur ve bu farkındalığı öğrencilere aktarır.
1
1,2
2
11-15 yaş grubundaki öğrencilerin matematik yeterlilik düzeyleri ve gereksinimlerini dikkate alarak uygun öğrenme ortamlarını hazırlar, yöntem, materyal ve etkinlik örneklerini geliştirir.
1,2
1,2
1
1
1
1,5
3
Alan bilgi ve becerisini akademik ortamlarda sunabilecek düzeyde yazılı ve sözlü akademik dil kullanma becerisine sahip olur.
1
1,2
1,2
1,2,4,5
4
Matematik eğitimi ile ilgili öğrenme kuram ve uygulamalarını göz önüne alarak, matematik öğretimine uygun planlama yapabilir.
1
1
2
1
5
Matematiğin sistematik yapısını kavrar, konu alanları arasındaki benzerlik ve farklılıklarını görebilir.
1,2
1,2,3
1,2
1,5
6
Matematik öğretiminde kullanılan alana yönelik ve/ya farklı disiplinleri kapsayan nitel ve/ya nicel bilimsel araştırmalarda veri toplar, bu verileri uygun yöntemlerle değerlendirir ve bu yöntemleri karşılaştırabilmeye ilişkin temel beceriler kazanır.
1,2,4,5
1,2,3,4,5
7
Matematik kavram ve genellemeleri anlar, birbiriyle ilişkilendirir ve bunları kullanarak akıl yürütme ve Matematiksel ispat yöntemlerini kullanarak ispatlayabilir.
1,2
1,2,3
1,2,3
1
8
Matematik öğretiminin niteliğini artırmak için, bilgi iletişim teknolojilerini, ilgili bilgisayar yazılımlarını ve internet kaynaklarını kullanabilir.
1
1,2,3,4,5
1,2,3,4,5
9
Sınıf yönetimi ile ilgili yönelimleri farklı koşullara göre uyarlayabilir.
1,2
1,2
1,2
10
Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
1,2,3,4,5
11
Öğrencilerin program hedeflerine göre ilerlemelerini ölçer, performansa dayalı ölçme araçları da dahil olmak üzere, uygun ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini seçip kullanabilir.
1,2,3
1
12
Mesleği için gerekli olan hukuki bilgiye sahip ve mesleğinin etik sorumluluklarının bilincinde olur.
1,2,3,4,5
13
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile tanır.
1,2
1,2
14
Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğrenme yaklaşımlarını bilir.
1,2,3
1
15
Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile belirli bir dersi planlar, işler ve değerlendirir.
1
1,2,3
1,2,3
1,2
16
Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar.
1,2,3
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Mezunlarımız özel ya da devlet ilköğretim okullarında Matematik öğretmeni ve yönetici olarak istihdam edilmektedir. Bununla birlikte öğrenciler, İlköğretim Matematik Eğitimi bilim dalı veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora yaparak yükseköğretim kurumlarında öğretim elemanı, ilköğretim okullarında da öğretmen olarak görev yapabildikleri gibi İlköğretim Matematik bilgisine dayalı diğer iş alanlarında da görev almaktadırlar.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde Yabancı Dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü programlarında öğrenim görebilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için kuramsal derslerin en az %70`ine, uygulamalı derslerin ise en az %80`ine devam etmiş olması zorunludur. Öğrenciler her ders için en az bir ara sınav ile yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav katkı payı % 50 yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmektedir. Yarıyıl sonu sınavından en az 40 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler, o dersi başarmış sayılır. DC ve DD notları ise şartlı başarılı kabul edilmektedir. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) en az 2.0 olması gerekmektedir.
12
Mezuniyet Koşulları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek, 4,00 üzerinden en az 2,0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek ve bitirme tezini başarıyla tamamlamak gerekmektedir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Rıdvan Ezentaş Telefon: +90 (224) 294 2287 rezentas@uludag.edu.tr Bologna Koordinatörü Doç.Dr.Menekşe Seden TAPAN BROUTIN Telefon:+90 224 2955021 Belgegeçer: +90 224 294 21 99 tapan@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
İlköğretim Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda eğitim ve öğretim etkinlikleri teknik donanımlı derslik ve bilgisayar laboratuarlarında yürütülmektedir. Anabilim dalımızda, akıllı tahtalarla donatılmış derslikler, bilgisayar laboratuarları mevcuttur. İlköğretim bölümünde dershaneler, laboratuarlarda ve ayrıca koridorlarda öğrencinin kullanımına açık bilgisayarlar mevcuttur. Üniversitemiz merkez kütüphanesi, süreli yayınlar ve online veri tabanları bakımından oldukça zengindir. Öğrencilerimiz tarafından Uludağ Üniversitesi Merkez Kütüphanesi ve Eğitim Fakültesi Kütüphanesi etkin olarak kullanılmaktadır.