Genel Tanıtım
1990-1991 eğitim-öğretim yılında öğretime başlayan Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, ilk mezunlarını 1994 yılında vermiştir. Bölümde 8 profesör, 2 doçent, 5 doktor öğretim üyesi, 1 araştırma görevlisi doktor, 1 öğretim görevlisi ve 2 araştırma görevlisi ile birlikte gece ve gündüz olmak üzere eğitim verilmektedir.
Bu bölüm, yükseköğretimde Türk Dili ve Edebiyatı Bilimi alanında toplam 240 AKTS birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Türk Dili ve Edebiyatı Bilim alanında lisans derecesine sahip olunur.
Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Lisans eğitimi için, adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM tarafından yapılan sınavdan yeterli puanı almış olması gerekir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekir.
Türk dili ve edebiyatı ile ilişkili temel kavram, terimleri ve alan metodolojisini benimsetmek. Türk dili ve edebiyatı hakkında araştırma yapmak. Alanla ilgili verileri değerlendirecek, analiz edecek ve yapılandıracak gerekli bilgiyi öğretmek.
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1.
Bölüm programımızın amacı geçmişten günümüze uzanan Türk dili ve edebiyatı metinlerini öğrencilere sunmak ve bu metinleri edebi ve filolojik bağlamda analiz etmek, akademik seviyede Türk kültürünü şekillendiren ve geliştiren vazgeçilmez etkenleri öğretmek, ülkenin ihtiyacı olan Türk dili ve edebiyatı alanına eğitim bilimci, profesyonel ve öğretmen yetiştirmek.
|
2.
Alanla ilgili bilgileri analiz, yorumlama ve değerlendirme yeterliliği edindirmek.
|
3.
Tarihî ve coğrafî perspektiften Türk Dili ve Edebiyatının aktarımının bu programın temel hedeflerinden biri içinde ele alınması.
|
4.
Çeşitli projelere katılabilme, bilgiyi kullanabilme ve üretebilme yeteneği kazandırmak.
|
5.
Uzmanlaşılan alanda bilginin değerlendirilebilmesi amacıyla karar alabilme, onları yorumlayabilmek ve tepkileri tanımlayabilmek.
|
6.
Teknolojik materyalleri kullanma ve bilgiyi sunma yeterliliği edindirmek.
|
7.
Toplanan ve üretilen verilerin sunulması ve bildirilmesi yeterliliğini edindirmek.
|
8.
Alanın, diğer özgün sahalarıyla bir çalışma bağlantısı saptayabilmek.
|
9.
En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olmak.
|
10.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
|
BECERİ |
Bilişsel - Uygulamalı |
- Tarihî ve coğrafî perspektiften Türk Dili ve Edebiyatının aktarımının bu programın temel hedeflerinden biri içinde ele alınması.
- Teknolojik materyalleri kullanma ve bilgiyi sunma yeterliliği edindirmek.
- Alanın, diğer özgün sahalarıyla bir çalışma bağlantısı saptayabilmek.
- En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olmak.
- Uzmanlaşılan alanda bilginin değerlendirilebilmesi amacıyla karar alabilme, onları yorumlayabilmek ve tepkileri tanımlayabilmek.
- Bölüm programımızın amacı geçmişten günümüze uzanan Türk dili ve edebiyatı metinlerini öğrencilere sunmak ve bu metinleri edebi ve filolojik bağlamda analiz etmek, akademik seviyede Türk kültürünü şekillendiren ve geliştiren vazgeçilmez etkenleri öğretmek, ülkenin ihtiyacı olan Türk dili ve edebiyatı alanına eğitim bilimci, profesyonel ve öğretmen yetiştirmek.
- Çeşitli projelere katılabilme, bilgiyi kullanabilme ve üretebilme yeteneği kazandırmak.
- Toplanan ve üretilen verilerin sunulması ve bildirilmesi yeterliliğini edindirmek.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
- Alanla ilgili bilgileri analiz, yorumlama ve değerlendirme yeterliliği edindirmek.
|
BİLGİ |
Kuramsal - Uygulamalı |
- Alanla ilgili bilgileri analiz, yorumlama ve değerlendirme yeterliliği edindirmek.
- Toplanan ve üretilen verilerin sunulması ve bildirilmesi yeterliliğini edindirmek.
- Alanın, diğer özgün sahalarıyla bir çalışma bağlantısı saptayabilmek.
- Teknolojik materyalleri kullanma ve bilgiyi sunma yeterliliği edindirmek.
- Uzmanlaşılan alanda bilginin değerlendirilebilmesi amacıyla karar alabilme, onları yorumlayabilmek ve tepkileri tanımlayabilmek.
- Tarihî ve coğrafî perspektiften Türk Dili ve Edebiyatının aktarımının bu programın temel hedeflerinden biri içinde ele alınması.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
- Bölüm programımızın amacı geçmişten günümüze uzanan Türk dili ve edebiyatı metinlerini öğrencilere sunmak ve bu metinleri edebi ve filolojik bağlamda analiz etmek, akademik seviyede Türk kültürünü şekillendiren ve geliştiren vazgeçilmez etkenleri öğretmek, ülkenin ihtiyacı olan Türk dili ve edebiyatı alanına eğitim bilimci, profesyonel ve öğretmen yetiştirmek.
- Çeşitli projelere katılabilme, bilgiyi kullanabilme ve üretebilme yeteneği kazandırmak.
- En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olmak.
|
YETKİNLİK |
Alana Özgü Yetkinlik |
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
- Tarihî ve coğrafî perspektiften Türk Dili ve Edebiyatının aktarımının bu programın temel hedeflerinden biri içinde ele alınması.
- Alanın, diğer özgün sahalarıyla bir çalışma bağlantısı saptayabilmek.
- Teknolojik materyalleri kullanma ve bilgiyi sunma yeterliliği edindirmek.
- Uzmanlaşılan alanda bilginin değerlendirilebilmesi amacıyla karar alabilme, onları yorumlayabilmek ve tepkileri tanımlayabilmek.
- En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olmak.
- Alanla ilgili bilgileri analiz, yorumlama ve değerlendirme yeterliliği edindirmek.
- Bölüm programımızın amacı geçmişten günümüze uzanan Türk dili ve edebiyatı metinlerini öğrencilere sunmak ve bu metinleri edebi ve filolojik bağlamda analiz etmek, akademik seviyede Türk kültürünü şekillendiren ve geliştiren vazgeçilmez etkenleri öğretmek, ülkenin ihtiyacı olan Türk dili ve edebiyatı alanına eğitim bilimci, profesyonel ve öğretmen yetiştirmek.
- Çeşitli projelere katılabilme, bilgiyi kullanabilme ve üretebilme yeteneği kazandırmak.
- Toplanan ve üretilen verilerin sunulması ve bildirilmesi yeterliliğini edindirmek.
|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
- Bölüm programımızın amacı geçmişten günümüze uzanan Türk dili ve edebiyatı metinlerini öğrencilere sunmak ve bu metinleri edebi ve filolojik bağlamda analiz etmek, akademik seviyede Türk kültürünü şekillendiren ve geliştiren vazgeçilmez etkenleri öğretmek, ülkenin ihtiyacı olan Türk dili ve edebiyatı alanına eğitim bilimci, profesyonel ve öğretmen yetiştirmek.
- Çeşitli projelere katılabilme, bilgiyi kullanabilme ve üretebilme yeteneği kazandırmak.
- Toplanan ve üretilen verilerin sunulması ve bildirilmesi yeterliliğini edindirmek.
- Tarihî ve coğrafî perspektiften Türk Dili ve Edebiyatının aktarımının bu programın temel hedeflerinden biri içinde ele alınması.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
- Alanla ilgili bilgileri analiz, yorumlama ve değerlendirme yeterliliği edindirmek.
- En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olmak.
- Alanın, diğer özgün sahalarıyla bir çalışma bağlantısı saptayabilmek.
- Teknolojik materyalleri kullanma ve bilgiyi sunma yeterliliği edindirmek.
- Uzmanlaşılan alanda bilginin değerlendirilebilmesi amacıyla karar alabilme, onları yorumlayabilmek ve tepkileri tanımlayabilmek.
|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
- Alanla ilgili bilgileri analiz, yorumlama ve değerlendirme yeterliliği edindirmek.
- En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olmak.
- Teknolojik materyalleri kullanma ve bilgiyi sunma yeterliliği edindirmek.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
- Toplanan ve üretilen verilerin sunulması ve bildirilmesi yeterliliğini edindirmek.
- Uzmanlaşılan alanda bilginin değerlendirilebilmesi amacıyla karar alabilme, onları yorumlayabilmek ve tepkileri tanımlayabilmek.
- Bölüm programımızın amacı geçmişten günümüze uzanan Türk dili ve edebiyatı metinlerini öğrencilere sunmak ve bu metinleri edebi ve filolojik bağlamda analiz etmek, akademik seviyede Türk kültürünü şekillendiren ve geliştiren vazgeçilmez etkenleri öğretmek, ülkenin ihtiyacı olan Türk dili ve edebiyatı alanına eğitim bilimci, profesyonel ve öğretmen yetiştirmek.
- Alanın, diğer özgün sahalarıyla bir çalışma bağlantısı saptayabilmek.
- Tarihî ve coğrafî perspektiften Türk Dili ve Edebiyatının aktarımının bu programın temel hedeflerinden biri içinde ele alınması.
- Çeşitli projelere katılabilme, bilgiyi kullanabilme ve üretebilme yeteneği kazandırmak.
|
Öğrenme Yetkinliği |
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
- Alanla ilgili bilgileri analiz, yorumlama ve değerlendirme yeterliliği edindirmek.
- Tarihî ve coğrafî perspektiften Türk Dili ve Edebiyatının aktarımının bu programın temel hedeflerinden biri içinde ele alınması.
- Çeşitli projelere katılabilme, bilgiyi kullanabilme ve üretebilme yeteneği kazandırmak.
- En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olmak.
- Toplanan ve üretilen verilerin sunulması ve bildirilmesi yeterliliğini edindirmek.
- Bölüm programımızın amacı geçmişten günümüze uzanan Türk dili ve edebiyatı metinlerini öğrencilere sunmak ve bu metinleri edebi ve filolojik bağlamda analiz etmek, akademik seviyede Türk kültürünü şekillendiren ve geliştiren vazgeçilmez etkenleri öğretmek, ülkenin ihtiyacı olan Türk dili ve edebiyatı alanına eğitim bilimci, profesyonel ve öğretmen yetiştirmek.
- Alanın, diğer özgün sahalarıyla bir çalışma bağlantısı saptayabilmek.
- Uzmanlaşılan alanda bilginin değerlendirilebilmesi amacıyla karar alabilme, onları yorumlayabilmek ve tepkileri tanımlayabilmek.
- Teknolojik materyalleri kullanma ve bilgiyi sunma yeterliliği edindirmek.
|
BECERİ |
Bilişsel - Uygulamalı |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Alanın, diğer özgün sahalarıyla bir çalışma bağlantısı saptayabilmek. |
6 |
6 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. |
5 |
5 |
Alanla ilgili bilgileri analiz, yorumlama ve değerlendirme yeterliliği edindirmek. |
6 |
6 |
Bölüm programımızın amacı geçmişten günümüze uzanan Türk dili ve edebiyatı metinlerini öğrencilere sunmak ve bu metinleri edebi ve filolojik bağlamda analiz etmek, akademik seviyede Türk kültürünü şekillendiren ve geliştiren vazgeçilmez etkenleri öğretmek, ülkenin ihtiyacı olan Türk dili ve edebiyatı alanına eğitim bilimci, profesyonel ve öğretmen yetiştirmek. |
4 |
5 |
Çeşitli projelere katılabilme, bilgiyi kullanabilme ve üretebilme yeteneği kazandırmak. |
6 |
6 |
En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olmak. |
4 |
4 |
Tarihî ve coğrafî perspektiften Türk Dili ve Edebiyatının aktarımının bu programın temel hedeflerinden biri içinde ele alınması. |
5 |
5 |
Teknolojik materyalleri kullanma ve bilgiyi sunma yeterliliği edindirmek. |
6 |
6 |
Toplanan ve üretilen verilerin sunulması ve bildirilmesi yeterliliğini edindirmek. |
5 |
6 |
Uzmanlaşılan alanda bilginin değerlendirilebilmesi amacıyla karar alabilme, onları yorumlayabilmek ve tepkileri tanımlayabilmek. |
6 |
6 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
4- Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma. 1- Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. 2- Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme. 3- Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme. |
1-Beşeri bilimler alanındaki gelişmeleri ve bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, inceler ve kullanır. 2-Beşeri bilimler alanına yenilik getiren bir düşünce, yöntem veya uygulama geliştirir; beşeri bilimler alanında bilinen bir düşünce, yöntem ve uygulamayı farklı bir alana uygular. 3-Özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. 4-Beşeri bilimler alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. 5-Beşeri bilimler alanlarıyla ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini en üst düzeyde kullanır. |
|
BİLGİ |
Kuramsal - Uygulamalı |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Alanın, diğer özgün sahalarıyla bir çalışma bağlantısı saptayabilmek. |
6 |
6 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. |
5 |
5 |
Alanla ilgili bilgileri analiz, yorumlama ve değerlendirme yeterliliği edindirmek. |
6 |
6 |
Bölüm programımızın amacı geçmişten günümüze uzanan Türk dili ve edebiyatı metinlerini öğrencilere sunmak ve bu metinleri edebi ve filolojik bağlamda analiz etmek, akademik seviyede Türk kültürünü şekillendiren ve geliştiren vazgeçilmez etkenleri öğretmek, ülkenin ihtiyacı olan Türk dili ve edebiyatı alanına eğitim bilimci, profesyonel ve öğretmen yetiştirmek. |
5 |
5 |
Çeşitli projelere katılabilme, bilgiyi kullanabilme ve üretebilme yeteneği kazandırmak. |
6 |
6 |
En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olmak. |
5 |
4 |
Tarihî ve coğrafî perspektiften Türk Dili ve Edebiyatının aktarımının bu programın temel hedeflerinden biri içinde ele alınması. |
4 |
5 |
Teknolojik materyalleri kullanma ve bilgiyi sunma yeterliliği edindirmek. |
6 |
6 |
Toplanan ve üretilen verilerin sunulması ve bildirilmesi yeterliliğini edindirmek. |
5 |
5 |
Uzmanlaşılan alanda bilginin değerlendirilebilmesi amacıyla karar alabilme, onları yorumlayabilmek ve tepkileri tanımlayabilmek. |
6 |
6 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. 2- Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. |
1-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak beşeri bilimler alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün 2-Beşeri bilimler alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları ve gelişmeleri çözümleyebilme ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 3-Beşeri bilimler alanında sahip olunan ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri geliştirebilmek ve derinleştirebilmek için ilgili alandaki yerli ve yabancı bilgi kaynaklarını tanır. |
|
YETKİNLİK |
Alana Özgü Yetkinlik |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Alanın, diğer özgün sahalarıyla bir çalışma bağlantısı saptayabilmek. |
5 |
6 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. |
4 |
5 |
Alanla ilgili bilgileri analiz, yorumlama ve değerlendirme yeterliliği edindirmek. |
6 |
6 |
Bölüm programımızın amacı geçmişten günümüze uzanan Türk dili ve edebiyatı metinlerini öğrencilere sunmak ve bu metinleri edebi ve filolojik bağlamda analiz etmek, akademik seviyede Türk kültürünü şekillendiren ve geliştiren vazgeçilmez etkenleri öğretmek, ülkenin ihtiyacı olan Türk dili ve edebiyatı alanına eğitim bilimci, profesyonel ve öğretmen yetiştirmek. |
4 |
5 |
Çeşitli projelere katılabilme, bilgiyi kullanabilme ve üretebilme yeteneği kazandırmak. |
6 |
6 |
En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olmak. |
5 |
5 |
Tarihî ve coğrafî perspektiften Türk Dili ve Edebiyatının aktarımının bu programın temel hedeflerinden biri içinde ele alınması. |
5 |
5 |
Teknolojik materyalleri kullanma ve bilgiyi sunma yeterliliği edindirmek. |
5 |
6 |
Toplanan ve üretilen verilerin sunulması ve bildirilmesi yeterliliğini edindirmek. |
6 |
5 |
Uzmanlaşılan alanda bilginin değerlendirilebilmesi amacıyla karar alabilme, onları yorumlayabilmek ve tepkileri tanımlayabilmek. |
5 |
6 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. 2- Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme. 3- Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme. |
1-Beşeri bilimler alanındaki bilimsel, kültürel ve sanatsal gelişmeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. 2-Beşeri bilimler alanıyla ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde en üst düzeyde karar verir, ilgili kişi ve kurumlar ile yapıcı ve yararlı etkileşim kurar. 3-Beşeri bilimler alanı ile ilgili konularda karşılaşılan bilimsel, kültürel, sanatsal ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. 4-Beşeri bilimler alanıyla ilgili karşılaşılan sorunların çözümüne yönelik yapılan çalışmalarla ilgili kişi ve kuruluşların karar alma süreçlerini destekler. 5-Tarihi ve kültürel mirasın ve çevrenin korunmasına yönelik olarak ilgili alandaki akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur. 6-Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçleri yönetir. |
|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Alanın, diğer özgün sahalarıyla bir çalışma bağlantısı saptayabilmek. |
5 |
6 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. |
4 |
5 |
Alanla ilgili bilgileri analiz, yorumlama ve değerlendirme yeterliliği edindirmek. |
6 |
6 |
Bölüm programımızın amacı geçmişten günümüze uzanan Türk dili ve edebiyatı metinlerini öğrencilere sunmak ve bu metinleri edebi ve filolojik bağlamda analiz etmek, akademik seviyede Türk kültürünü şekillendiren ve geliştiren vazgeçilmez etkenleri öğretmek, ülkenin ihtiyacı olan Türk dili ve edebiyatı alanına eğitim bilimci, profesyonel ve öğretmen yetiştirmek. |
4 |
4 |
Çeşitli projelere katılabilme, bilgiyi kullanabilme ve üretebilme yeteneği kazandırmak. |
6 |
6 |
En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olmak. |
5 |
4 |
Tarihî ve coğrafî perspektiften Türk Dili ve Edebiyatının aktarımının bu programın temel hedeflerinden biri içinde ele alınması. |
6 |
5 |
Teknolojik materyalleri kullanma ve bilgiyi sunma yeterliliği edindirmek. |
6 |
6 |
Toplanan ve üretilen verilerin sunulması ve bildirilmesi yeterliliğini edindirmek. |
5 |
6 |
Uzmanlaşılan alanda bilginin değerlendirilebilmesi amacıyla karar alabilme, onları yorumlayabilmek ve tepkileri tanımlayabilmek. |
5 |
6 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. 2- Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. 3- Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. |
1-Özgün bir çalışmayı, programı ve projeyi bağımsız olarak gerçekleştirerek ilgili alandaki bilimsel çalışmalara katkıda bulunur. 2-Beşeri bilimler alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da var olan çalışmalara yeni yorumlar getirirerek bilginin sınırlarını genişletir. 3-Alanı ile ilgili uluslararası ve ulusal yayınlar yapar. 4-Beşeri bilimler alanında özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. 5-Ulusal veya uluslararası projelerde yer alır ve/veya yeni projeler geliştirir. |
|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Alanın, diğer özgün sahalarıyla bir çalışma bağlantısı saptayabilmek. |
5 |
6 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. |
4 |
5 |
Alanla ilgili bilgileri analiz, yorumlama ve değerlendirme yeterliliği edindirmek. |
4 |
6 |
Bölüm programımızın amacı geçmişten günümüze uzanan Türk dili ve edebiyatı metinlerini öğrencilere sunmak ve bu metinleri edebi ve filolojik bağlamda analiz etmek, akademik seviyede Türk kültürünü şekillendiren ve geliştiren vazgeçilmez etkenleri öğretmek, ülkenin ihtiyacı olan Türk dili ve edebiyatı alanına eğitim bilimci, profesyonel ve öğretmen yetiştirmek. |
4 |
5 |
Çeşitli projelere katılabilme, bilgiyi kullanabilme ve üretebilme yeteneği kazandırmak. |
6 |
6 |
En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olmak. |
5 |
4 |
Tarihî ve coğrafî perspektiften Türk Dili ve Edebiyatının aktarımının bu programın temel hedeflerinden biri içinde ele alınması. |
5 |
5 |
Teknolojik materyalleri kullanma ve bilgiyi sunma yeterliliği edindirmek. |
5 |
6 |
Toplanan ve üretilen verilerin sunulması ve bildirilmesi yeterliliğini edindirmek. |
6 |
5 |
Uzmanlaşılan alanda bilginin değerlendirilebilmesi amacıyla karar alabilme, onları yorumlayabilmek ve tepkileri tanımlayabilmek. |
5 |
5 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme. 2- Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilme ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme. 3- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme. |
1-Beşeri bilimler alanındaki ilişkileri yönlendiren norm ve kuralları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. 2-Beşeri bilimler alanında bulunan uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün görüşler öne sürer ve alanındaki yetkinliğini ve disiplinler arası bakış açısını gösteren etkili bir iletişim kurar. 3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. 4-Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
|
Öğrenme Yetkinliği |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Alanın, diğer özgün sahalarıyla bir çalışma bağlantısı saptayabilmek. |
5 |
6 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. |
4 |
5 |
Alanla ilgili bilgileri analiz, yorumlama ve değerlendirme yeterliliği edindirmek. |
5 |
6 |
Bölüm programımızın amacı geçmişten günümüze uzanan Türk dili ve edebiyatı metinlerini öğrencilere sunmak ve bu metinleri edebi ve filolojik bağlamda analiz etmek, akademik seviyede Türk kültürünü şekillendiren ve geliştiren vazgeçilmez etkenleri öğretmek, ülkenin ihtiyacı olan Türk dili ve edebiyatı alanına eğitim bilimci, profesyonel ve öğretmen yetiştirmek. |
4 |
5 |
Çeşitli projelere katılabilme, bilgiyi kullanabilme ve üretebilme yeteneği kazandırmak. |
6 |
6 |
En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olmak. |
5 |
5 |
Tarihî ve coğrafî perspektiften Türk Dili ve Edebiyatının aktarımının bu programın temel hedeflerinden biri içinde ele alınması. |
5 |
5 |
Teknolojik materyalleri kullanma ve bilgiyi sunma yeterliliği edindirmek. |
5 |
6 |
Toplanan ve üretilen verilerin sunulması ve bildirilmesi yeterliliğini edindirmek. |
6 |
5 |
Uzmanlaşılan alanda bilginin değerlendirilebilmesi amacıyla karar alabilme, onları yorumlayabilmek ve tepkileri tanımlayabilmek. |
5 |
6 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. |
1-Beşeri bilimler alanında yaratıcı ve eleştirel düşünür, sorun çözebilme, karşılaştırabilme, planlayabilme gibi üst düzey karar alma süreçlerini kullanarak alanıyla ilgili yeni düşünce, model, yöntemler ve uygulamalar geliştirir. 2-Beşeri bilimler alanında ileri düzeydeki bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmalarla sorumluluğu altındaki kişilere anlatır. |
|
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Mezunlarımız, Milli Eğitim Bakanlığı´na bağlı ortaöğretim ve liselerde, özel okullarda ve dershanelerde öğretmenlik yapabilmektedirler. Bunun dışında öğretim üyesi olarak akademik yaşamlarına devam edebilmekte veya üniversitelerde Türk dili okutmanı olarak çalışabilmektedirler. Ayrıca Kültür Bakanlığı´nda, TRT´de, basın-yayın organlarında, yayınevlerinde, çeşitli bakanlıklarda, yurt dışı eğitim ve kültür kurumlarında, arşivlerde görev alabilmektedirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunu olma ve ALES, ÜDS sınavlarından yeterli puana sahip olma şartı aranır.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70´ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için 1 ara sınav ve 1 yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünün başarıyla tamamlanması gerekir. Ortalaması 2.00/4.00 olan ve en az 240 AKTS´yi tamamlayan öğrenci başarılı sayılır.
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Program Başkanı: Prof. Dr. Hülya Taş
E-posta: htas@uludag.edu.tr
Tel: +90 29 41 817
Program Koordinatörü: Prof. Dr. Özlem Ercan
E-posta: ozlemercan@uludag.edu.tr
Tel: +90 2941811
B.U.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi
TDE Bölümü
16059 Nilüfer/Bursa/TÜRKİYE
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Bölümümüzün akademik kadrosu 8 profesör, 2 doçent, 5 doktor öğretim üyesi, 1 öğretim görevlisi, 3 araştırma görevlisinden oluşmaktadır. Öğrenim süremiz 4 yıl / 8 yarıyıldan oluşur. Lisans öğretimi I. ve II. Öğretim olmak üzere tam zamanlı yürütülmektedir. Lisans öğretimine ek olarak yüksek lisans ve doktora programları da bulunmaktadır. Bölümde 6 derslik yer almaktadır.
T1: Teori |
U2: Uygulama |
L3: Laboratuvar |