Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik
Genel Tanıtım
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı 1990 yılında ön lisans düzeyinde eğitim vermeye başlamıştır.
Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında (5.seviye) Ön Lisans derecesine sahip olunur.
Ön Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Programa Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) puanı ile kayıt yapılmaktadır. 2023-2024 Eğitim-öğretim yılı için öğrenci kontenjanı 70+2’dir. Ayrıca 2 tane de 35 yaş üstü için kontenjan ayrılmıştır. Kontenjanın tamamlanmaması durumunda TYT puanına göre Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından Ek Yerleştirme ile öğrenci kayıt edilmektedir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programını bitirip ön lisans derecesi elde edebilmek için, öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçmeli derslerin (toplam 121 AKTS karşılığı) tümünü başarı ile tamamlaması ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekir.
Programın amacı; kamu ve özel sağlık kurum ve kuruluşlarında hasta kaydı, tedavi kayıtları, taburculuk işlemleri ve dosyalama faaliyetlerini yürütme, tıp ve sağlık teknolojisinin çeşitli dallarında bilimsel araştırmalarda elde edilen bulguları derleme, düzene koyma ve araştırıcıların hizmetine sunma vb. görevleri etkin bir şekilde yerine getiren nitelikli, iletişimi ve sorumluluk duygusu güçlü olan sağlık personeli yetiştirmektir. Programın eğitim süresi dört yarıyıldır (staj süresi dahildir). Staj Rehberinde belirtilen sağlık kurum ve kuruluşlarında 30 iş günü staj yapılır.
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1.
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular.
|
2.
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
3.
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanının gerektirdiği tıbbi terminoloji, insan anatomisi ve hastalıklar bilgisi ile ilgili terimleri ve kavramları bilir ve bunları hatasız olarak kullanır.
|
4.
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak hareket eder.
|
5.
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.
|
6.
Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar.
|
7.
Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.
|
8.
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır.
|
9.
Hastane Bilgi Yönetim Sistemi kullanımı konusundaki bilgi ve becerisiyle hastanın sosyal güvencesine göre kayıt, provizyon, talep alımı, taburculuk ve faturalama işlemlerini; ameliyatları ve hastalıkların kodlanmasını yapar ve ilgili istatistikleri hazırlar.
|
10.
Tıbbi dokümantasyon ve arşiv işlemlerini, tıbbi kayıtları, tıbbi raporlamaları ve mesleki yazışmaları Türk dilinin kurallarına uygun olarak etkin ve hızlı bir şekilde yapar.
|
11.
Tıbbi arşivlerin oluşturulması ve işletilmesi için gerekli mevzuat bilgisi ile hasta dosyalarının hareketliliğini, güvenliğini ve korunmasını sağlayarak tıbbi arşiv hizmetlerini yürütür.
|
12.
Her çeşit büro araç-gereç ve makinelerini etkin bir şekilde kullanarak gerektiğinde basit bakım ve onarımlarını yapar.
|
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Mezunlar; kamu ve özel sağlık kurum ve kuruluşlarında "Tıbbi Sekreter" unvanı ile çalışabilmektedir. İstihdam alanları; Sağlık Bakanlığı´na bağlı kamu ve özel yataklı/yataksız tedavi kurum ve kuruluşlarının poliklinik ve klinik bilgi işlem hizmetlerinde, hasta kayıt ve kabulde, insan kaynakları ve istatistik birimlerinde ve merkezi tıbbi arşiv hizmetlerinde çalışabilmektedirler. Kamu Personel Seçme Sınavı´na (KPSS) göre Sağlık Teknikeri (Tıbbi Sekreter) olarak atanabilmektedirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik programı öğrencileri Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile "İşletme", "Sağlık Yönetimi" ve "Uluslararası İşletme Yönetimi" lisans programlarına geçiş yapabilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise, derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, uygulama sınavı, laboratuvar sınavı, seminer anlatımı, quiz vb. gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Ders geçme not ortalaması en az 50´dir ve sınıfın başarısı Bağıl Değerlendirme Sistemi ile ölçülmektedir. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için okul bitirme durumunda genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) en az 2.00 olması gerekir.
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (121 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek ve 2. sınıfın sonunda 30 iş günlük stajını başarıyla tamamlamak gerekmektedir.
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Program Başkanı: Prof. Dr. Sinem SOMUNOĞLU İKİNCİ
ssomunoglu@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Öğretim dili Türkçe olup, Kontenjan sayısı 70+2´dir. Ayrıca 2 tane de 35 yaş üstü için kontenjan ayrılmıştır. Hazırlık programı ve ikinci öğretimi yoktur. Dersler okul dershanelerinde yapılmaktadır. Uygulamalar ise Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Anabilim Dallarının Poliklinik ve Kliniklerinin Bilgi İşlem Birimlerinde, Başhekimlik, İnsan Kaynakları, Yazı İşleri ve Merkezi Tıbbi Arşiv birimlerinde gerçekleştirilmektedir.
1. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
SHOZ101 |
ANATOMİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
SHOZ105 |
TIBBİ TERMİNOLOJİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TDSZ101 |
ON PARMAK KLAVYE KULLANIMI |
Zorunlu |
2 |
2 |
0 |
5 |
TDSZ103 |
TIBBİ DOKÜMANTASYON I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TDSZ105 |
BİLGİSAYAR BİLGİSİ I |
Zorunlu |
2 |
0 |
2 |
4 |
TDSZ107 |
HASTALIKLAR BİLGİSİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TDSZ111 |
TEMEL BİYOİSTATİSTİK |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
AİT101 |
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
TUD101 |
TÜRK DİLİ I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
YAD101 |
YABANCI DİL (ING) I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
Toplam |
|
30 |
2. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
TDSZ102 |
SEKRETERLİK TEKNİKLERİ |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
4 |
TDSZ104 |
TIBBİ DOKÜMANTASYON II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TDSZ106 |
BİLGİSAYAR BİLGİSİ II |
Zorunlu |
2 |
0 |
2 |
4 |
TDSZ110 |
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TDSZ112 |
HASTANE BİLGİ YÖNETİM SİSTEMLERİ |
Zorunlu |
2 |
2 |
0 |
4 |
AİT102 |
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
TUD102 |
TÜRK DİLİ II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
YAD102 |
YABANCI DİL (ING) II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
|
Seçmeli dersler için tıklayınız.
|
|
|
|
|
6 |
Toplam |
|
30 |
3. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
TDSS203 |
STAJ I |
Zorunlu |
0 |
0 |
0 |
4 |
TDSZ201 |
TIBBİ DOKÜMANTASYON III |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
TDSZ203 |
BİLGİSAYAR BİLGİSİ III |
Zorunlu |
1 |
0 |
2 |
2 |
TDSZ205 |
MESLEKİ YAZIŞMA UYGULAMALARI I |
Zorunlu |
1 |
2 |
0 |
2 |
TDSZ207 |
TIBBİ ARŞİVCİLİK |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
TDSZ209 |
SAĞLIK YÖNETİMİ VE ÖRGÜTLENME |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
|
Seçmeli dersler için tıklayınız.
|
|
|
|
|
15 |
Toplam |
|
30 |
4. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
TDSS204 |
STAJ II |
Zorunlu |
0 |
0 |
0 |
4 |
TDSZ202 |
TIBBİ DOKÜMANTASYON IV |
Zorunlu |
2 |
2 |
0 |
2 |
TDSZ204 |
BİLGİSAYAR BİLGİSİ IV |
Zorunlu |
1 |
0 |
2 |
2 |
TDSZ206 |
MESLEKİ YAZIŞMA UYGULAMALARI II |
Zorunlu |
1 |
2 |
0 |
2 |
TDSZ208 |
BÜRO YÖNETİMİ VE TEKNOLOJİLERİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
TDSZ210 |
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
|
Seçmeli dersler için tıklayınız.
|
|
|
|
|
15 |
Toplam |
|
30 |
Genel Zorunlu Dersler |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
Toplam |
|
0 |
2. Yarıyıl Seçmeli Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
ANEZ104 |
ENFEKSİYON HASTALIKLARI |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS003 |
İLK YARDIM |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS007 |
MESLEK ETİĞİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS013 |
GİRİŞİMCİLİK |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
SHOZ102 |
SİSTEM HASTALIKLARI |
Seçmeli |
3 |
0 |
0 |
3 |
SOSP149 |
SAĞLIK PSİKOLOJİSİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
TDSS102 |
HIZLI KLAVYE KULLANIMI |
Seçmeli |
1 |
2 |
0 |
3 |
3. Yarıyıl Seçmeli Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
FZK103 |
FİZİK |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
İAYZ105 |
BEDEN EĞİTİMİ VE VÜCUT GELİŞTİRME I |
Seçmeli |
1 |
2 |
0 |
3 |
OTPS001 |
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS002 |
ÇEVRE KORUMA |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS011 |
İŞLETME YÖNETİMİ I |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS021 |
MESLEKİ YABANCI DİL I |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
SHOZ103 |
FİZYOLOJİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
TDSS201 |
İŞYERİ EĞİTİMİ I |
Seçmeli |
0 |
16 |
0 |
12 |
TLTZ103 |
GENEL BİYOKİMYA |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
TLTZ107 |
LABORATUVAR KİMYASI |
Seçmeli |
3 |
0 |
0 |
3 |
4. Yarıyıl Seçmeli Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
İAYZ106 |
BEDEN EĞİTİMİ VE VÜCUT GELİŞTİRME II |
Seçmeli |
1 |
2 |
0 |
3 |
OTPS004 |
KALİTE YÖNETİM SİSTEMLERİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS005 |
KALİTE GÜVENCESİ VE STANDARTLAR |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS012 |
İŞLETME YÖNETİMİ II |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS022 |
MESLEKİ YABANCI DİL II |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
SISL137 |
İŞ VE SOSYAL GÜVENLİK HUKUKU |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
TDSS202 |
İŞYERİ EĞİTİMİ II |
Seçmeli |
0 |
16 |
0 |
12 |
TGTZ104 |
RADYOLOJİK ANATOMİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
TLTZ206 |
TIBBİ LABORATUVARDA ORGANİZASYON |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
Genel Seçmeli Dersler |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
ISL115 |
TEMEL MATEMATİK |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS006 |
ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS008 |
İSTATİSTİK |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS009 |
İLETİŞİM |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS019 |
ETKİLİ VE GÜZEL KONUŞMA |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS020 |
DRAMATİZASYON VE TİYATRO |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS023 |
HIZLI OKUMA VE ANLAMA TEKN. |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS024 |
BİLGİSAYAR PROGRAMCILIĞI |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS025 |
SAĞLIK KURUMLARINDA MUHASEBE |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS027 |
SUNUM TEKNİKLERİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS030 |
ÇEVRE BİLİNCİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS031 |
TOPLUMA HİZMET BİLİNCİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS032 |
STEP AEROBİK |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
OTPS033 |
SAĞLIKLI YAŞAM VE EGZERSİZ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
TGTZ208 |
HALKLA İLİŞKİLER |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
T1: Teori |
U2: Uygulama |
L3: Laboratuvar |