Genel Tanıtım
Bursa Uludağ Üniversitesi Arkeoloji Bölümü 2005 yılında kurulmuştur. Lisans, Yüksek Lisans ve Doktora programları aktif durumdadır. Bölümde 3 Profesör, 2 Doçent, 1 Öğretim Görevlisi ve 5 Araştırma Görevlisi görev almaktadır. Bölümümüzde 1 yıl Almanca zorunlu hazırlık eğitimi verilmektedir.
Bölümümüz bünyesinde ¨Mozaik Araştırmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (UMAM)¨ ve ¨Arkeoloji Araştırmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (ARAM)¨ olmak üzere 2 adet araştırma merkezi mevcuttur.
Bölümün halen devam ettirdiği önemli projeler mevcuttur;
Türkiye Mozaikleri Korpusu, Bursa ve Çevresi Arkeolojik Yüzey Araştırması ve İznik Gölü Bazilikal Kilise Sualtı Kazısı (Prof. Dr. Mustafa ŞAHİN)
Apollonia a.R. Kazıları (Prof.Dr. Derya ŞAHİN)
Priene Kazısı (Prof. Dr. İ. Hakan Mert)
Hersek Deltası Kara ve Sualtı Yüzey Kazıları (Doç. Dr. Serkan GÜNDÜZ)
Miletopolis Kenti Yüzey Araştırması (Doçent Dr. Reyhan Şahin)
Programı tüm gereksinimlerini yerine getirerek başarı ile tamamlayan mezunlar arkeoloji alanında Lisans Diploması derecesi alırlar.
Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Lise ve dengi okul diplomasına sahip olan ve Arkeoloji lisans programına kaydolmak isteyen öğrenci, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak, sınavları başarmış olmak zorundadır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlara göre, girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını ÖSYM’ye gönderirler. ÖSYM, bütün başvuruları alır, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler ve öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine, kontenjan ve programa özgü koşullar yerine getirildiği takdirde, yerleştirir. ÖSYM tarafından yerleştirilen öğrenci programa kayıt hakkı kazanmış olur. Kayıt takvimi, kayıtta istenen belgeler ve uyulacak esaslar, Bursa Uludağ Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından ilan edilir ve yürütülür. Kayıt işlemlerini tamamlayan aday öğrenci, bölümümüz öğrencisi olur ve mevzuatın öngördüğü tüm öğrencilik haklarından yararlanır.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Arkeoloji alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir.
Arkeoloji bölümünün temel amacı, dünyanın zengin tarihi ve kültürel varlıklarına ev sahipliği yapan ülkemize, konusunda yetişmiş eleman, araştırmacı ve bilim adamı kazandırmak ve çeşitli ülkelerden gelen bilim insanları ile ortaklaşa yürütülen projelerle arkeoloji bilimini, ülke ve dünya çapında ön safhalara taşımaktır.
Bölümümüzde, iki yarıyıl zorunlu Almanca hazırlık sınıfı olmak üzere toplam 10 yarıyıl boyunca yoğun olarak teorik eğitim yapılmakta ayrıca kazılarda veya müzelerde yapılmak üzere zorunlu staj bulunmaktadır.
Arkeoloji Bölümünün misyonu, alanında uzman araştırmacıları yetiştirmenin yanında büyük oranda araştırılmamış Bursa ve çevresinin tarih öncesinden Osmanlı Dönemi’ne kadar olan kesitinin araştırılmasına, yayınlarla bilim ve kültür dünyasına tanıtılmasına ve ülkemizde öneminin aksine çok az araştırılan mozaik branşında kurulan araştırma merkezi yolu ile gerekli araştırma ve yayınlarının yapılmasına öncülük etmektir.
Arkeoloji Bölümünün vizyonu, farklı bölgelerde çeşitli ülkelerden gelen bilim adamları ile ortaklaşa yürütülen projelerle ülkemiz arkeolojisini ön safhalara taşımaktır.
Arkeoloji Bölümü Öz Görevi
- Kültürel birikime ve iletişim becerisine sahip, araştırma ve sorun çözme yeteneği gelişmiş, soyut ve somut kültür varlıklarının korunması konusunda çevresine önderlik edebilecek yapıda, yurtsever bireyler yetiştiren nitelikli bir eğitim vermek;
- Yaptığı araştırmalarla ulusunun ve insanlığın sosyal, kültürel, ekonomik, bilimsel, teknolojik gelişimi vb. için gerekli altyapıyı hazırlamak ve ürettiği bilgiyi uygulamak ve yaymak;
- Genel arkeolojinin yanı sıra ülkemizde öneminin aksine çok az araştırılan mozaik sanatının bilimsel olarak araştırılması ve bu alanda uzman ve bilim insanı yetiştirilmesi, ülkemiz kıyılarında ve iç sularında sualtında bulunan kültür varlıklarının bilimsel olarak araştırılması ve bu alanda uzman ve bilim insanlarının yetiştirilmesi; bölgesel anlamda üniversitemizin de yer aldığı Güney Marmara bölgesi ve çevresinin tarih öncesinden günümüze kadar olan kesitinin araştırılmasına, yayınlarla bilim ve kültür dünyasına tanıtılması konularında öncelik vermek ve üniversitemiz bünyesinde kurulan Arkeoloji Araştırmaları Araştırma ve Uygulama Merkezi ve Mozaik Araştırmaları Araştırma ve Uygulama Merkezi ile bu çalışmalara destek vermek olarak belirlenmiştir.
8
Program Yeterlilikleri & TYYÇ & TYYÇ-TAY İlişkisi
8.1
1.
Kültür varlıklarını ikonografi, stil ve kronoloji açılarından irdeler.
|
2.
Kültür varlıklarını koruma bilincine sahip olur.
|
3.
Arkeolojik verileri belgeleme becerisi öğrenir. Zorunlu staj kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında 30 iş günü staj yapılarak uygulamalı meslek bilgisi edinir.
|
4.
Fotoğraf makinesini görsel dokümanların düzenlenmesinde doğru ve yerinde kullanır.
|
5.
Disiplinler arası çalışmalarda yer alma ve proje üretebilme becerisi kazanır.
|
6.
Arkeolojik projelerde sorumluluk alır.
|
7.
Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. Lisans eğitimi boyunca BUÜ lisans eğitim öğretim yönetmeliği kapsamında 12 AKTS değerinde 3 alan dışı ders alarak farklı disiplin dallarında bilgi sahibi olur.
|
8.
Çalışma alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı kaynakları kullanır.
|
9.
Mesleki etik bilincini kazanır.
|
10.
Mimari ve seramik çizimlerini teknik olarak yapar.
|
11.
Mimari çizimleri anlar ve değerlendirir.
|
12.
Office, photoshop, autoCAD, freehand, netCAD vb. programları kullanır.
|
8.2
TYYÇ Program Yeterliği İlişkisi
BECERİ |
Bilişsel - Uygulamalı |
- Kültür varlıklarını koruma bilincine sahip olur.
- Çalışma alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı kaynakları kullanır.
- Mimari ve seramik çizimlerini teknik olarak yapar.
- Fotoğraf makinesini görsel dokümanların düzenlenmesinde doğru ve yerinde kullanır.
- Mesleki etik bilincini kazanır.
- Mimari çizimleri anlar ve değerlendirir.
- Arkeolojik projelerde sorumluluk alır.
- Disiplinler arası çalışmalarda yer alma ve proje üretebilme becerisi kazanır.
- Kültür varlıklarını ikonografi, stil ve kronoloji açılarından irdeler.
- Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. Lisans eğitimi boyunca BUÜ lisans eğitim öğretim yönetmeliği kapsamında 12 AKTS değerinde 3 alan dışı ders alarak farklı disiplin dallarında bilgi sahibi olur.
- Arkeolojik verileri belgeleme becerisi öğrenir. Zorunlu staj kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında 30 iş günü staj yapılarak uygulamalı meslek bilgisi edinir.
- Office, photoshop, autoCAD, freehand, netCAD vb. programları kullanır.
|
BİLGİ |
Kuramsal - Uygulamalı |
- Fotoğraf makinesini görsel dokümanların düzenlenmesinde doğru ve yerinde kullanır.
- Arkeolojik verileri belgeleme becerisi öğrenir. Zorunlu staj kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında 30 iş günü staj yapılarak uygulamalı meslek bilgisi edinir.
- Çalışma alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı kaynakları kullanır.
- Mesleki etik bilincini kazanır.
- Office, photoshop, autoCAD, freehand, netCAD vb. programları kullanır.
- Disiplinler arası çalışmalarda yer alma ve proje üretebilme becerisi kazanır.
- Kültür varlıklarını ikonografi, stil ve kronoloji açılarından irdeler.
- Kültür varlıklarını koruma bilincine sahip olur.
- Mimari çizimleri anlar ve değerlendirir.
- Arkeolojik projelerde sorumluluk alır.
- Mimari ve seramik çizimlerini teknik olarak yapar.
|
YETKİNLİK |
Alana Özgü Yetkinlik |
- Disiplinler arası çalışmalarda yer alma ve proje üretebilme becerisi kazanır.
- Fotoğraf makinesini görsel dokümanların düzenlenmesinde doğru ve yerinde kullanır.
- Mesleki etik bilincini kazanır.
- Arkeolojik verileri belgeleme becerisi öğrenir. Zorunlu staj kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında 30 iş günü staj yapılarak uygulamalı meslek bilgisi edinir.
- Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. Lisans eğitimi boyunca BUÜ lisans eğitim öğretim yönetmeliği kapsamında 12 AKTS değerinde 3 alan dışı ders alarak farklı disiplin dallarında bilgi sahibi olur.
- Arkeolojik projelerde sorumluluk alır.
- Çalışma alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı kaynakları kullanır.
- Kültür varlıklarını ikonografi, stil ve kronoloji açılarından irdeler.
- Kültür varlıklarını koruma bilincine sahip olur.
|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
- Çalışma alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı kaynakları kullanır.
- Disiplinler arası çalışmalarda yer alma ve proje üretebilme becerisi kazanır.
- Mesleki etik bilincini kazanır.
- Arkeolojik verileri belgeleme becerisi öğrenir. Zorunlu staj kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında 30 iş günü staj yapılarak uygulamalı meslek bilgisi edinir.
- Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. Lisans eğitimi boyunca BUÜ lisans eğitim öğretim yönetmeliği kapsamında 12 AKTS değerinde 3 alan dışı ders alarak farklı disiplin dallarında bilgi sahibi olur.
- Kültür varlıklarını koruma bilincine sahip olur.
- Mimari çizimleri anlar ve değerlendirir.
- Arkeolojik projelerde sorumluluk alır.
- Kültür varlıklarını ikonografi, stil ve kronoloji açılarından irdeler.
- Office, photoshop, autoCAD, freehand, netCAD vb. programları kullanır.
|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
- Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. Lisans eğitimi boyunca BUÜ lisans eğitim öğretim yönetmeliği kapsamında 12 AKTS değerinde 3 alan dışı ders alarak farklı disiplin dallarında bilgi sahibi olur.
- Fotoğraf makinesini görsel dokümanların düzenlenmesinde doğru ve yerinde kullanır.
- Mimari çizimleri anlar ve değerlendirir.
- Arkeolojik projelerde sorumluluk alır.
- Çalışma alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı kaynakları kullanır.
- Disiplinler arası çalışmalarda yer alma ve proje üretebilme becerisi kazanır.
- Kültür varlıklarını ikonografi, stil ve kronoloji açılarından irdeler.
- Kültür varlıklarını koruma bilincine sahip olur.
- Arkeolojik verileri belgeleme becerisi öğrenir. Zorunlu staj kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında 30 iş günü staj yapılarak uygulamalı meslek bilgisi edinir.
- Mesleki etik bilincini kazanır.
- Mimari ve seramik çizimlerini teknik olarak yapar.
- Office, photoshop, autoCAD, freehand, netCAD vb. programları kullanır.
|
Öğrenme Yetkinliği |
- Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. Lisans eğitimi boyunca BUÜ lisans eğitim öğretim yönetmeliği kapsamında 12 AKTS değerinde 3 alan dışı ders alarak farklı disiplin dallarında bilgi sahibi olur.
- Mimari ve seramik çizimlerini teknik olarak yapar.
- Mimari çizimleri anlar ve değerlendirir.
- Çalışma alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı kaynakları kullanır.
- Disiplinler arası çalışmalarda yer alma ve proje üretebilme becerisi kazanır.
- Fotoğraf makinesini görsel dokümanların düzenlenmesinde doğru ve yerinde kullanır.
- Mesleki etik bilincini kazanır.
- Arkeolojik projelerde sorumluluk alır.
- Arkeolojik verileri belgeleme becerisi öğrenir. Zorunlu staj kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında 30 iş günü staj yapılarak uygulamalı meslek bilgisi edinir.
- Kültür varlıklarını ikonografi, stil ve kronoloji açılarından irdeler.
- Kültür varlıklarını koruma bilincine sahip olur.
|
8.3
TYYÇ - TAY Program Yeterliği İlişkisi
BECERİ |
Bilişsel - Uygulamalı |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Arkeolojik projelerde sorumluluk alır. |
1,2 |
1,2 |
Arkeolojik verileri belgeleme becerisi öğrenir. Zorunlu staj kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında 30 iş günü staj yapılarak uygulamalı meslek bilgisi edinir. |
1,2 |
1,2 |
Çalışma alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı kaynakları kullanır. |
1,2 |
1,2 |
Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. Lisans eğitimi boyunca BUÜ lisans eğitim öğretim yönetmeliği kapsamında 12 AKTS değerinde 3 alan dışı ders alarak farklı disiplin dallarında bilgi sahibi olur. |
1,2 |
1,2 |
Disiplinler arası çalışmalarda yer alma ve proje üretebilme becerisi kazanır. |
1,2 |
1,2 |
Fotoğraf makinesini görsel dokümanların düzenlenmesinde doğru ve yerinde kullanır. |
1,2 |
1,2 |
Kültür varlıklarını ikonografi, stil ve kronoloji açılarından irdeler. |
1,2 |
1,2 |
Kültür varlıklarını koruma bilincine sahip olur. |
1,2 |
1,2 |
Mesleki etik bilincini kazanır. |
1,2 |
1,2 |
Mimari çizimleri anlar ve değerlendirir. |
1,2 |
1,2 |
Mimari ve seramik çizimlerini teknik olarak yapar. |
1,2 |
1,2 |
Office, photoshop, autoCAD, freehand, netCAD vb. programları kullanır. |
1,2 |
1,2 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 2- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
1-Beşeri bilimler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 2-Beşeri bilimler alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular. |
|
BİLGİ |
Kuramsal - Uygulamalı |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Arkeolojik projelerde sorumluluk alır. |
1 |
1 |
Arkeolojik verileri belgeleme becerisi öğrenir. Zorunlu staj kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında 30 iş günü staj yapılarak uygulamalı meslek bilgisi edinir. |
1 |
1 |
Çalışma alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı kaynakları kullanır. |
1 |
1 |
Disiplinler arası çalışmalarda yer alma ve proje üretebilme becerisi kazanır. |
1 |
1 |
Fotoğraf makinesini görsel dokümanların düzenlenmesinde doğru ve yerinde kullanır. |
1 |
1 |
Kültür varlıklarını ikonografi, stil ve kronoloji açılarından irdeler. |
1 |
1 |
Kültür varlıklarını koruma bilincine sahip olur. |
1 |
|
Mesleki etik bilincini kazanır. |
1 |
1 |
Mimari çizimleri anlar ve değerlendirir. |
1 |
1 |
Mimari ve seramik çizimlerini teknik olarak yapar. |
1 |
1 |
Office, photoshop, autoCAD, freehand, netCAD vb. programları kullanır. |
1 |
1 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
1-Beşeri bilimler alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki ku |
|
YETKİNLİK |
Alana Özgü Yetkinlik |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Arkeolojik projelerde sorumluluk alır. |
1,2 |
4,5 |
Arkeolojik verileri belgeleme becerisi öğrenir. Zorunlu staj kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında 30 iş günü staj yapılarak uygulamalı meslek bilgisi edinir. |
1,2 |
1,2,3 |
Çalışma alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı kaynakları kullanır. |
1 |
1 |
Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. Lisans eğitimi boyunca BUÜ lisans eğitim öğretim yönetmeliği kapsamında 12 AKTS değerinde 3 alan dışı ders alarak farklı disiplin dallarında bilgi sahibi olur. |
1,2 |
1,3,4,5 |
Disiplinler arası çalışmalarda yer alma ve proje üretebilme becerisi kazanır. |
1,2 |
4,5 |
Fotoğraf makinesini görsel dokümanların düzenlenmesinde doğru ve yerinde kullanır. |
1,2 |
1,4 |
Kültür varlıklarını ikonografi, stil ve kronoloji açılarından irdeler. |
1,2 |
1,2,3 |
Kültür varlıklarını koruma bilincine sahip olur. |
1,2 |
1,2,3,5 |
Mesleki etik bilincini kazanır. |
1,2 |
1,2,3,5 |
Mimari çizimleri anlar ve değerlendirir. |
|
4 |
Mimari ve seramik çizimlerini teknik olarak yapar. |
|
4 |
Office, photoshop, autoCAD, freehand, netCAD vb. programları kullanır. |
|
4 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 2- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
1-Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. 2-Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir. 3-Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 4-Beşeri bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. 5-Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. |
|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Arkeolojik projelerde sorumluluk alır. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Arkeolojik verileri belgeleme becerisi öğrenir. Zorunlu staj kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında 30 iş günü staj yapılarak uygulamalı meslek bilgisi edinir. |
1,2 |
3 |
Çalışma alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı kaynakları kullanır. |
1 |
|
Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. Lisans eğitimi boyunca BUÜ lisans eğitim öğretim yönetmeliği kapsamında 12 AKTS değerinde 3 alan dışı ders alarak farklı disiplin dallarında bilgi sahibi olur. |
2,3 |
1,2,3 |
Disiplinler arası çalışmalarda yer alma ve proje üretebilme becerisi kazanır. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Fotoğraf makinesini görsel dokümanların düzenlenmesinde doğru ve yerinde kullanır. |
|
3 |
Kültür varlıklarını ikonografi, stil ve kronoloji açılarından irdeler. |
1 |
1,3 |
Kültür varlıklarını koruma bilincine sahip olur. |
1,2 |
1,3 |
Mesleki etik bilincini kazanır. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Mimari çizimleri anlar ve değerlendirir. |
1 |
3 |
Mimari ve seramik çizimlerini teknik olarak yapar. |
|
3 |
Office, photoshop, autoCAD, freehand, netCAD vb. programları kullanır. |
1 |
3 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 3- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
1-Beşeri bilimler alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2-Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar. 3-Beşeri bilimler alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. |
|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Arkeolojik projelerde sorumluluk alır. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Arkeolojik verileri belgeleme becerisi öğrenir. Zorunlu staj kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında 30 iş günü staj yapılarak uygulamalı meslek bilgisi edinir. |
1,2,5 |
1,2,5 |
Çalışma alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı kaynakları kullanır. |
4 |
4 |
Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. Lisans eğitimi boyunca BUÜ lisans eğitim öğretim yönetmeliği kapsamında 12 AKTS değerinde 3 alan dışı ders alarak farklı disiplin dallarında bilgi sahibi olur. |
1,2,3 |
1,2 |
Disiplinler arası çalışmalarda yer alma ve proje üretebilme becerisi kazanır. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Fotoğraf makinesini görsel dokümanların düzenlenmesinde doğru ve yerinde kullanır. |
1,5 |
1,5 |
Kültür varlıklarını ikonografi, stil ve kronoloji açılarından irdeler. |
1,2,4 |
1,2,3,4 |
Kültür varlıklarını koruma bilincine sahip olur. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Mesleki etik bilincini kazanır. |
1,2 |
1,2 |
Mimari çizimleri anlar ve değerlendirir. |
4,5 |
4,5 |
Mimari ve seramik çizimlerini teknik olarak yapar. |
5 |
5 |
Office, photoshop, autoCAD, freehand, netCAD vb. programları kullanır. |
4,5 |
4,5 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 2- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 3- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 4- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 5- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
1-Beşeri bilimler alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar. 2-Beşeri bilimler alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır. 3-Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. 4-Bir yabancı dili kullanarak beşeri bilimler alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). 5-Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
|
Öğrenme Yetkinliği |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Arkeolojik projelerde sorumluluk alır. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Arkeolojik verileri belgeleme becerisi öğrenir. Zorunlu staj kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında 30 iş günü staj yapılarak uygulamalı meslek bilgisi edinir. |
1 |
1 |
Çalışma alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı kaynakları kullanır. |
1,2,3 |
1,3 |
Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. Lisans eğitimi boyunca BUÜ lisans eğitim öğretim yönetmeliği kapsamında 12 AKTS değerinde 3 alan dışı ders alarak farklı disiplin dallarında bilgi sahibi olur. |
1,2,3 |
1,2 |
Disiplinler arası çalışmalarda yer alma ve proje üretebilme becerisi kazanır. |
1,2,3 |
1,3 |
Fotoğraf makinesini görsel dokümanların düzenlenmesinde doğru ve yerinde kullanır. |
1,2 |
1,2 |
Kültür varlıklarını ikonografi, stil ve kronoloji açılarından irdeler. |
1,2,3 |
1 |
Kültür varlıklarını koruma bilincine sahip olur. |
1,2 |
1,3 |
Mesleki etik bilincini kazanır. |
1 |
1,2,3 |
Mimari çizimleri anlar ve değerlendirir. |
1,2 |
1 |
Mimari ve seramik çizimlerini teknik olarak yapar. |
1 |
|
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. 2- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 3- Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
1-Beşeri bilimler alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2-Sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme süreçlerini yönetir. 3-Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. |
|
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Programdan mezun olacakların istihdam edilebilecekleri yerler:
T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı bünyesinde, Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Koruma Kurulu Müdürlükleri, Devlet Müzeleri, Özel Müzeler, DÖSİMM vb. kurumlarda uzman, danışman ve üniversitelerde araştırmacı olarak çalışabilirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından yeterli not almaları ve yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili alanlarda Lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.
Lisansüstü eğitim programlarımız üniversitemizin Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde, bölümümüzün tüm öğretim üyelerinin oluşturduğu Arkeoloji Anabilim Dalı programı çerçevesinde yürütülür. Bu kapsamda, Tezli Yüksek Lisans (örgün ve II. eğitim), Tezsiz Yüksek Lisans ve Doktora programlarına öğrenci kabul edilmektedir. Ayrıca Sualtı Arkeolojisi Tezli Yüksek Lisans programı ve Ortaçağ Arkeolojisi Tezli Yüksek Lisans programında da eğitim verilmektedir. Tezli Yüksek Lisans programını başarı ile tamamlayan öğrenciler “Arkeoloji (Tezli Yüksek Lisans)” derecesi; Sualtı Arkeolojisi Tezli Yüksek Lisans programını başarı ile tamamlayan öğrenciler “Sualtı Arkeolojisi (Tezli Yüksek Lisans)” derecesi; Ortaçağ Arkeolojisi Tezli Yüksek Lisans programını başarı ile tamamlayan öğrenciler “Ortaçağ Arkeolojisi (Tezli Yüksek Lisans)” derecesi; Doktora programını başarı ile tamamlayan öğrenciler “Arkeoloji (Doktora)” derecesi ile mezun olmaya hak kazanır.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Öğrenciler her yarıyılda bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Öğretim üyesinin isteği doğrultusunda bazı derslerde yarıyıl içi çalışmaları; proje, seminer, kısa sınav, ödev vb. uygulanabilir. Ara sınav, yarıyıl içi çalışmaları ve yarıyıl sonu sınavı notları 100 puan üzerinden verilir.
Bir dersten her yarıyılda bir ara sınav mecburi olup, diğeri öğretim elemanının tercihine bağlı olmak üzere ikinci ara sınav veya yarıyıl içi çalışmaları şeklinde yapılır. Ara sınavın harf notuna katkısı %40’tır. Yarıyıl içi çalışması veya ikinci ara sınav uygulanacaksa bu sınavların ve ara sınavın harf notuna katkısı %20’dir.
Bir dersin yarıyıl sonu sınavına girebilmek için, o derse kayıtlı olmak ve ilk defa alınan derslerin en az %70’ine, uygulama ve/veya laboratuvarların en az %80’ine katılmak zorunludur. Bu şartları yerine getiremeyen öğrenci yarıyıl sonu sınavına alınmaz. Bu öğrenciye (D) devamsız harf notu verilir.
Yarıyıl sonu sınavının harf notuna katkısı %60’tır. Yarıyıl sonu sınavında 100 üzerinden en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Yarıyıl sonu sınavına girmeyen veya bu sınavdan en az 50 puan alamayan öğrencilerin, ara sınav ve yarıyıl içi çalışmaları değerlendirmeye katılmaz ve bu öğrenciler FF harf notu ile değerlendirilir. Bütünleme sınavına girebilmek için; sınavların yapılacağı eğitim-öğretim yılında bu derslerin yarıyıl sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmak zorunludur. Bütünleme sınavlarına giremeyen öğrencilere bütünleme sınavlarında çakışma durumu haricinde mazeret sınav hakkı verilmez.
Öğrencilerin 7. ve 8. yarıyıllarda aldığı Lisans Araştırmaları I-II dersleri kapsamında hazırlamak zorunda oldukları “bitirme tezi” ve “poster sunumları”nın “Bilim Günleri” etkinliği kapsamında bölüm öğretim elemanları ve öğrencileri huzurunda savunmaları şeklinde başarıyla tamamlanması bu sürecin somut kanıtlarından bir tanesidir.
Ayrıca 3. ve 4. yarıyılları kapsayacak şekilde takip eden veya bir sonraki yaz döneminde 30 iş günü süresince kazılar, yüzey araştırmaları, devlete bağlı veya özel müzeler, koruma kurulları gibi ilgili birimlerde zorunlu staj kapsamında uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemi ise staj süresini gün olarak tamamlayarak belgelemek, işverenden başarılı olduğuna dair onaylı resmi evrakı sunmak ve bölüm staj komisyonunun mülakatından başarılı olmaktır.
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak ve zorunlu stajı tamamlamış olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Program Bölüm Başkanı: Prof. Dr. Mustafa ŞAHİN
E-posta: mustafasahin@uludag.edu.tr
Tel: +90 224 2941891
Program Koordinatörü:Dr. Öğr. Üyesi Serkan GÜNDÜZ
E-mail: sgunduz@uludag.edu.tr
Tel: +90 224 2942849
Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi
Fen-Edebiyat Fakültesi,
Arkeoloji Bölümü
16240 Görükle/Nilüfer/BURSA
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Öğrencilerin Arkeoloji Bölümü öğretim üyelerinin yürüttükleri kazılarda, yüzey araştırmalarında ve ayrıca çeşitli araştırma projelerinde çalışma imkânları ve derslerde öğrendikleri bilgileri pratikte uygulama fırsatları bulunmaktadır.
Bölümün yürütmüş olduğu kazı ve yüzey araştırması aşağıda belirtilmiştir:
İznik Gölü Bazilikal Kilise Kazıları (Prof.Dr. Mustafa ŞAHİN başkanlığında)
Bursa ve Çevresi Yüzey Araştırması (Prof.Dr. Mustafa ŞAHİN başkanlığında)
Apollonia a.R. (Gölyazı) Kazıları (Prof.Dr. Derya ŞAHİN başkanlığında)
Priene Antik Kenti Kazıları (Prof. Dr. İ. Hakan MERT başkanlığında)
Hersek Deltası Kara ve Sualtı Kazıları (Doç. Dr. Serkan GÜNDÜZ başkanlığında)
Miletopolis Antik Kenti Yüzey Araştırması (Doç. Dr. Reyhan Şahin başkanlığında)
T1: Teori |
U2: Uygulama |
L3: Laboratuvar |