Türkçe English Ders Planı Program Yeterlilikleri Ders Planı Rapor
Türk Dili ve Edebiyatı
Genel Tanıtım
1
Programın Kısa Geçmişi
1990-1991 eğitim-öğretim yılında öğretime başlayan Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, ilk mezunlarını 1994 yılında vermiştir. Bölümde 8 profesör, 2 doçent, 5 doktor öğretim üyesi, 1 araştırma görevlisi doktor, 1 öğretim görevlisi ve 2 araştırma görevlisi ile birlikte gece ve gündüz olmak üzere eğitim verilmektedir.
2
Verilen Derece
Bu bölüm, yükseköğretimde Türk Dili ve Edebiyatı Bilimi alanında toplam 240 AKTS birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Türk Dili ve Edebiyatı Bilim alanında lisans derecesine sahip olunur.
3
Derecenin Düzeyi
Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Lisans eğitimi için, adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM tarafından yapılan sınavdan yeterli puanı almış olması gerekir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekir.
7
Program Profili
Türk dili ve edebiyatı ile ilişkili temel kavram, terimleri ve alan metodolojisini benimsetmek. Türk dili ve edebiyatı hakkında araştırma yapmak. Alanla ilgili verileri değerlendirecek, analiz edecek ve yapılandıracak gerekli bilgiyi öğretmek.
8
Program Yeterlilikleri - TYYÇ - TAY İlişkisi
8.1
Program Yeterlikleri
1. Türk dili ve edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır; alan yazını bilgisini edinir.
2. Geleneksel ve çağdaş dil ve edebiyat kuramlarını ileri düzeyde öğrenir.
3. Türk dili ve edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
4. Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
5. Türk dili ve edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri, yazarları, şairleri tanır ve eserleri yorumlama/çözümleme becerisi kazanır.
6. Türk dilinin tarihî gelişimini temsil eden farklı alfabelerle yazılmış temel metinleri okur, çeviri yazısını yapar ve günümüz Türkçesine aktarır.
7. Türk dili ve edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar.
8. Türk dili ve edebiyatıyla ilgili konularda bireysel ve/veya grup içinde akademik düzeyde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
9. Yazım ve konuşma kurallarını uygular, topluluk karşısında sözlü sunum yapma becerisine sahip olur. Dilin yanlış kullanımına karşı farkındalık kazanarak toplumu bilinçlendirir.
10. Öğretim programında bulunan alan dışı derslere katılarak bilgi ve becerisini artırır. Türk dili ve edebiyatının diğer bilim ve sanat dallarıyla ilişkisini irdeler.
11. Yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
12. Mesleki sorumluluk ve etik bilinci kazanır.
8.2
TYYÇ - Program Yeterliği İlişkisi
Program Yeterliliği TYYÇ-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı) TYYÇ-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı) TYYÇ-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme) TYYÇ-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği) TYYÇ-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik) TYYÇ-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1 Türk dili ve edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır; alan yazını bilgisini edinir. 1 1 3 1,2,3
2 Geleneksel ve çağdaş dil ve edebiyat kuramlarını ileri düzeyde öğrenir. 1 1 3 3 3
3 Türk dili ve edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 1 2 1, 3 1
4 Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 1 2 1 2
5 Türk dili ve edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri, yazarları, şairleri tanır ve eserleri yorumlama/çözümleme becerisi kazanır. 1 1 3
6 Türk dilinin tarihî gelişimini temsil eden farklı alfabelerle yazılmış temel metinleri okur, çeviri yazısını yapar ve günümüz Türkçesine aktarır. 1
7 Türk dili ve edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. 1 1 1, 3 3
8 Türk dili ve edebiyatıyla ilgili konularda bireysel ve/veya grup içinde akademik düzeyde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 1 1, 2 1, 2, 3 1, 2, 3 1, 2 2
9 Yazım ve konuşma kurallarını uygular, topluluk karşısında sözlü sunum yapma becerisine sahip olur. Dilin yanlış kullanımına karşı farkındalık kazanarak toplumu bilinçlendirir. 1 1, 2 2 1, 2, 3
10 Öğretim programında bulunan alan dışı derslere katılarak bilgi ve becerisini artırır. Türk dili ve edebiyatının diğer bilim ve sanat dallarıyla ilişkisini irdeler. 1 3 3 1, 2, 3
11 Yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. 1 3 3 1, 2 , 3 1, 2
12 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci kazanır. 1 2 2 2 1 3
8.3
PROGRAM YETERLİLİĞİ - TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) İLİŞKİSİ
Program Yeterliliği TAY-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı) TAY-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı) TAY-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme) TAY-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği) TAY-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik) TAY-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1 Türk dili ve edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır; alan yazını bilgisini edinir. 1 3 3 1,2,3 4
2 Geleneksel ve çağdaş dil ve edebiyat kuramlarını ileri düzeyde öğrenir. 1 1 3 3 3 4
3 Türk dili ve edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 1 2 1,3 1
4 Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 1 2 1 2 3
5 Türk dili ve edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri, yazarları, şairleri tanır ve eserleri yorumlama/çözümleme becerisi kazanır. 1 1 3 3,4
6 Türk dilinin tarihî gelişimini temsil eden farklı alfabelerle yazılmış temel metinleri okur, çeviri yazısını yapar ve günümüz Türkçesine aktarır. 1
7 Türk dili ve edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. 1 1 1,3 3
8 Türk dili ve edebiyatıyla ilgili konularda bireysel ve/veya grup içinde akademik düzeyde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 1 1,2 1,2,3 1,2,3 1,2
9 Yazım ve konuşma kurallarını uygular, topluluk karşısında sözlü sunum yapma becerisine sahip olur. Dilin yanlış kullanımına karşı farkındalık kazanarak toplumu bilinçlendirir. 1 1,2 2 1,2,3 3
10 Öğretim programında bulunan alan dışı derslere katılarak bilgi ve becerisini artırır. Türk dili ve edebiyatının diğer bilim ve sanat dallarıyla ilişkisini irdeler. 1 3 3 1,2,3 1,3
11 Yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. 1 3 3 5
12 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci kazanır. 1 2 2 2,3 1 2
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Mezunlarımız, Milli Eğitim Bakanlığı´na bağlı ortaöğretim ve liselerde, özel okullarda ve dershanelerde öğretmenlik yapabilmektedirler. Bunun dışında öğretim üyesi olarak akademik yaşamlarına devam edebilmekte veya üniversitelerde Türk dili okutmanı olarak çalışabilmektedirler. Ayrıca Kültür Bakanlığı´nda, TRT´de, basın-yayın organlarında, yayınevlerinde, çeşitli bakanlıklarda, yurt dışı eğitim ve kültür kurumlarında, arşivlerde görev alabilmektedirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunu olma ve ALES, ÜDS sınavlarından yeterli puana sahip olma şartı aranır.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70´ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için 1 ara sınav ve 1 yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.
12
Mezuniyet Koşulları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünün başarıyla tamamlanması gerekir. Ortalaması 2.00/4.00 olan ve en az 240 AKTS´yi tamamlayan öğrenci başarılı sayılır.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Program Başkanı: Prof. Dr. Hülya Taş
E-posta: htas@uludag.edu.tr
Tel: +90 29 41 817
Program Koordinatörü: Prof. Dr. Özlem Ercan
E-posta: ozlemercan@uludag.edu.tr
Tel: +90 2941811
B.U.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi
TDE Bölümü
16059 Nilüfer/Bursa/TÜRKİYE
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Bölümümüzün akademik kadrosu 8 profesör, 2 doçent, 5 doktor öğretim üyesi, 1 öğretim görevlisi, 3 araştırma görevlisinden oluşmaktadır. Öğrenim süremiz 4 yıl / 8 yarıyıldan oluşur. Lisans öğretimi I. ve II. Öğretim olmak üzere tam zamanlı yürütülmektedir. Lisans öğretimine ek olarak yüksek lisans ve doktora programları da bulunmaktadır. Bölümde 6 derslik yer almaktadır.
16
T1: Teori U2: Uygulama L3: Laboratuvar
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr