Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Tezsiz Yüksek Lisans Programı (İ.Ö.)
Genel Tanıtım
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Yüksek Lisans Programı 2016 yılından itibaren Eğitim Bilimleri Enstitüsünde Türkçe Eğitimi Bilim Dalı bünyesinde yürütülmektedir.
Bu programda 90 ECTS kredilik programın başarılı bir şekilde tamamlanması ve program yeterliliklerinin sağlanması halinde Tezsiz Yüksek Lisans derecesi verilir.
Yüksek Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Tezsiz Yüksek Lisans Programına, 25 Haziran 2014 tarih ve 29041 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Uludağ Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği”nin 9/1. maddesinin a, b, c, ç, d, 12. maddesinin 1., 2., 3., 4., 5. bentleri ve 14. maddesinin 1., 2., 3., 4., 5. ve 6. bentlerinde yer alan koşullara göre öğrenci kabul edilmektedir.
Adayların yüksek lisans programına başvurabilmek için Türkçe Eğitimi (Öğretmenliği), Sınıf Öğretmenliği, Okulöncesi Öğretmenliği, Yabancı Diller Eğitimi, Filoloji, Dilbilim, Mütercim - Tercümanlık alanlarının lisans programlarından mezun olmaları gerekmektedir.
Tezsiz yüksek lisans programına, Uludağ Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine göre gerçekleştirilen lisansüstü eğitime giriş sınavıyla öğrenci kabul edilir. Programın öğretim dili Türkçedir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Programın ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 30 kredilik (90 AKTS karşılığı) ders alan ve tümünü başarıyla tamamlayan, 100 üzerinden en az 70 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve konusuyla ilgili bir alanda hazırladığı dönem projesini başarıyla bitiren öğrencilere tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Tezsiz Yüksek Lisans Programının amacı, bu alanda eğitim, öğretim ve üst düzey araştırma yapabilecek bilgi, beceri, tutum ve deneyime sahip, eleştirel düşünebilen, özgüveni yüksek ve alanıyla ilgili yenilikleri ulusal ve uluslararası ölçekte takip edebilecek yeterliliklere sahip uzman bireyler yetiştirmektir.
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1.
Çağdaş alanyazın vasıtasıyla yabancı dil öğretimine ilişkin güncel yaklaşımlardan, ulusal ve uluslararası bilimsel gelişmelerden, çağdaş teknolojilerden haberdar olur ve bunları yabancı dil olarak Türkçe eğitimi süreçlerinde hayata geçirebilir
|
2.
Yabancı dil öğretimi kapsamındaki kuramlarla gerçek yaşamda gereksinim duyulan dil yetileri arasında bağlantı kurabilir.
|
3.
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi konusunda eğitsel bilgilerini artırır.
|
4.
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
|
5.
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
|
6.
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir.
|
7.
Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
|
8.
Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
|
9.
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir.
|
10.
Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
|
BECERİ |
Bilişsel - Uygulamalı |
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
- Çağdaş alanyazın vasıtasıyla yabancı dil öğretimine ilişkin güncel yaklaşımlardan, ulusal ve uluslararası bilimsel gelişmelerden, çağdaş teknolojilerden haberdar olur ve bunları yabancı dil olarak Türkçe eğitimi süreçlerinde hayata geçirebilir
- Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
- Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
- Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
- Yabancı dil öğretimi kapsamındaki kuramlarla gerçek yaşamda gereksinim duyulan dil yetileri arasında bağlantı kurabilir.
- Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
- Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir.
- Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi konusunda eğitsel bilgilerini artırır.
- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir.
|
BİLGİ |
Kuramsal - Uygulamalı |
- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir.
- Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
- Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
- Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
- Çağdaş alanyazın vasıtasıyla yabancı dil öğretimine ilişkin güncel yaklaşımlardan, ulusal ve uluslararası bilimsel gelişmelerden, çağdaş teknolojilerden haberdar olur ve bunları yabancı dil olarak Türkçe eğitimi süreçlerinde hayata geçirebilir
- Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
- Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir.
- Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi konusunda eğitsel bilgilerini artırır.
- Yabancı dil öğretimi kapsamındaki kuramlarla gerçek yaşamda gereksinim duyulan dil yetileri arasında bağlantı kurabilir.
|
YETKİNLİK |
Alana Özgü Yetkinlik |
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
- Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir.
- Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
- Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
- Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir.
|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir.
- Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
- Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir.
- Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
- Yabancı dil öğretimi kapsamındaki kuramlarla gerçek yaşamda gereksinim duyulan dil yetileri arasında bağlantı kurabilir.
- Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir.
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
- Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
- Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
- Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir.
|
Öğrenme Yetkinliği |
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
- Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
- Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
- Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir.
- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir.
- Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
|
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Mezunlar, kamu veya özel kurum ve kuruluşlarda araştırmacı, uzman öğretmen ve danışman olarak istihdam edilmektedir.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Tezsiz Yüksek Lisans Programını başarı ile tamamlayanlar, ön koşulları sağlamaları halinde diğer üniversitelere bağlı eğitim bilimleri enstitülerindeki doktora programlarında veya yakın programların doktora programlarında öğrenimlerine devam edebilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için kuramsal derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmek zorunluluğu vardır. Öğrenciler her ders için en az bir ara sınavı ile yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı % 50, yarıyıll sonu sınavının katkısı ise % 50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmektedir. Yarıyıl sonu sınavından en az 40 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler, o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları ise şartlı başarılı kabul edilmektedir. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) en az 2,0 olması gerekir.
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (90 AKTS karşılığı) 4,00 üzerinden en az 2,00 ağırlıklı not ortalaması elde ederek başarmak ve hazırlanan bir dönem projesinin kabul onayının alınmış olması gerekmektedir.
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı
Görükle / Nilüfer / BURSA
Tel: 0224 2942220
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, 1 profesör, 2 doçent, 2 yardımcı doçent, 3 okutman Dr., 2 araştırma görevlisi olmak üzere 10 öğretim elemanı ile eğitim-öğretim faaliyetlerini devam ettirmektedir.
Eğitim ve öğretim etkinlikleri teknik donanımlı dersliklerle yürütülmektedir.Üniversitemiz merkez kütüphanesi, süreli yayınlar ve online veri tabanları bakımından oldukça zengindir. Öğrencilerimiz tarafından Uludağ Üniversitesi Merkez Kütüphanesi ve Eğitim Fakültesi Kütüphanesi etkin olarak kullanılmaktadır.
T1: Teori |
U2: Uygulama |
L3: Laboratuvar |