Geri Dön Türkçe English Ders Planı Program Yeterlilikleri Ders Planı Rapor
İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği
Genel Tanıtım
1
Programın Kısa Geçmişi
İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi Bölümü (İDÖ), ilk defa, 1997-1998 akademik yılında, İlahiyat Fakültesinde kurularak eğitim-öğretim faaliyetine başlamıştır. 2006-2007 akademik yılında öğretmen yetiştiren bütün bölümlerinin toplandığı Eğitim Fakültesi bünyesine aktarılmış ve bu süreçte programında bazı değişiklikler yapılmıştır.
2
Verilen Derece
İlköğretim Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Eğitimi Uzmanı
3
Derecenin Düzeyi
Yüksek Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Uludağ üniversitesi Lisanüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’nin 7. Maddesinde tanımlanan genel şartlar yanında, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi Bölümü, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi veya İlahiyat Fakültesi lisans diplomasına sahip olmak şartları aranır.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Derslere devam zorunludur. Kayıt sırasında, kamu kurumlarında ve özel sektörde çalışanların derslere devam edebileceklerine dair izin belgeleri istenir.
7
Program Profili
Programın amacı Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi alanında bilimsel araştırma yapma bilgi ve becerisine sahip Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi uzmanı yetiştirmektir. Bu amaçla programda din eğitimi alanındaki gelişmeler takip edilir; kuramsal ve uygulamalı araştırmalar yapılır.
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1. Din eğitimi ve öğretimi alanındaki mevcut bilimsel araştırmaları tanımak
2. Din öğretimindeki farklı uygulamaların gerekçelerini bilmek ve Din öğretimi modellerini birbiriyle karşılaştırmak
3. Çeşitli din ve geleneklerin sahip oldukları inanç esaslarına dayalı olarak sergiledikleri ibadet, ayin, ritüel ve dinsel tutumları karşılaştırmalı olarak inceleyebilmek
4. Bireysel ve toplumsal yaşamda gözlenen tutum ve davranışların zemininde yer alan dinsel kaynakların farkında olmak
5. Öğretme-öğrenme sürecindeki yeni yaklaşımları temel özellikleri bakımından analiz etmek.
6. Kişisel, eğitsel, mesleki gelişimini sürekli olarak izleme becerisine sahip olmak
7. Uygulamaya dönük bilimsel araştırma yapabilmek
8. Soysal ve beşeri bilimlere yönelik yenilik ve gelişmeleri takip ederek, bu alanlardaki aktivitelere katılmak
9. Bilimsel düşünme, sorgulama ve analiz yeteneğini geliştirmek
10. Evrensel ahlâki değerlerin öğretimi konusunda rehberlik edebilmek
11. Dinlere ait temel kaynakların eğitim materyali olarak kullanımı konusunda yöntem geliştirebilmek
12. Din öğretimindeki yaklaşımların öğretme-öğrenme sürecinde etkili bir biçimde uygulanması için dikkat edilmesi gereken hususlar konusunda görüş geliştirmek
BECERİ Bilişsel - Uygulamalı
  • Bilimsel düşünme, sorgulama ve analiz yeteneğini geliştirmek
  • Dinlere ait temel kaynakların eğitim materyali olarak kullanımı konusunda yöntem geliştirebilmek
  • Bireysel ve toplumsal yaşamda gözlenen tutum ve davranışların zemininde yer alan dinsel kaynakların farkında olmak
  • Din öğretimindeki farklı uygulamaların gerekçelerini bilmek ve Din öğretimi modellerini birbiriyle karşılaştırmak
BİLGİ Kuramsal - Uygulamalı
  • Din eğitimi ve öğretimi alanındaki mevcut bilimsel araştırmaları tanımak
  • Din öğretimindeki yaklaşımların öğretme-öğrenme sürecinde etkili bir biçimde uygulanması için dikkat edilmesi gereken hususlar konusunda görüş geliştirmek
  • Öğretme-öğrenme sürecindeki yeni yaklaşımları temel özellikleri bakımından analiz etmek.
YETKİNLİK Alana Özgü Yetkinlik
  • Uygulamaya dönük bilimsel araştırma yapabilmek
  • Çeşitli din ve geleneklerin sahip oldukları inanç esaslarına dayalı olarak sergiledikleri ibadet, ayin, ritüel ve dinsel tutumları karşılaştırmalı olarak inceleyebilmek
  • Kişisel, eğitsel, mesleki gelişimini sürekli olarak izleme becerisine sahip olmak
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
  • Evrensel ahlâki değerlerin öğretimi konusunda rehberlik edebilmek
  • Soysal ve beşeri bilimlere yönelik yenilik ve gelişmeleri takip ederek, bu alanlardaki aktivitelere katılmak
BECERİ Bilişsel - Uygulamalı
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Bilimsel düşünme, sorgulama ve analiz yeteneğini geliştirmek 1,2,3
Bireysel ve toplumsal yaşamda gözlenen tutum ve davranışların zemininde yer alan dinsel kaynakların farkında olmak 1,2,3
Din öğretimindeki farklı uygulamaların gerekçelerini bilmek ve Din öğretimi modellerini birbiriyle karşılaştırmak 1,2,3
Dinlere ait temel kaynakların eğitim materyali olarak kullanımı konusunda yöntem geliştirebilmek 1,2,3
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
2- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme.
3- Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.

1-Beşeri bilimler alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
2-Beşeri bilimler alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
3-Beşeri bilimler alanında karşılaşılan sorunları en uygun araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak çözümler.
4-Beşeri bilimler alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
BİLGİ Kuramsal - Uygulamalı
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Din eğitimi ve öğretimi alanındaki mevcut bilimsel araştırmaları tanımak 1,2
Din öğretimindeki yaklaşımların öğretme-öğrenme sürecinde etkili bir biçimde uygulanması için dikkat edilmesi gereken hususlar konusunda görüş geliştirmek 1,2
Öğretme-öğrenme sürecindeki yeni yaklaşımları temel özellikleri bakımından analiz etmek. 1,2
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2- Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.

1-Beşeri bilimler alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
2-Beşeri bilimler alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
3-Beşeri bilimler alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
4-Beşeri bilimler alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
YETKİNLİK Alana Özgü Yetkinlik
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Çeşitli din ve geleneklerin sahip oldukları inanç esaslarına dayalı olarak sergiledikleri ibadet, ayin, ritüel ve dinsel tutumları karşılaştırmalı olarak inceleyebilmek 1,2,3
Kişisel, eğitsel, mesleki gelişimini sürekli olarak izleme becerisine sahip olmak 1,2,3
Uygulamaya dönük bilimsel araştırma yapabilmek 1,2,3
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
2- Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
3- Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.

1-Beşeri bilimler alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
2-Beşeri bilimler alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
3-Beşeri bilimler alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme ve uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Evrensel ahlâki değerlerin öğretimi konusunda rehberlik edebilmek 1,2,3,4
Soysal ve beşeri bilimlere yönelik yenilik ve gelişmeleri takip ederek, bu alanlardaki aktivitelere katılmak 1,2,3,4
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
2- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
3- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
4- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.

1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
2-Beşeri bilimler alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
3-Beşeri bilimler alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerilerini kullanarak toplumda kültür ve sanat duyarlılığını geliştirir.
4-Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
5-Beşeri bilimler alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Programından mezun olanlar, lisans mezunlarının çalıştığı alanlarda ilave haklara sahip olabilirler. Örneğin; öğretmenler, kariyer basamaklarında yükselme sınavından muaf tutulurlar.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Programdan mezun olanlar, doktora programlarına başvuruda bulunabilir.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %50 yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 70 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC (70) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.
12
Mezuniyet Koşulları
Programdan mezun olup diploma alabilmek için, öğrencinin; 1-Ders planındaki 24 krediyi tamamlamış olması, 2-Seminer ve tez çalışmasında başarılı olması gerekir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Program (Bölüm) Başkanı: Prof. Dr. M. Akif Kılavuz
İletişim: +90 2242960411
Bologna Koordinatörü: Doç Dr. Bülent Şenay
Tel: 0224 2940983
E-mail: bshanay@uludag.edu.tr & bulend1@gmail.com
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi
İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi Bölümü
Görükle Kampüsü TR-16059 Bursa
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
İDÖ Yüksek Lisans Programına devam eden öğrenciler, U.Ü kampüsündeki tüm olanaklardan (kütüphane, yemekhane, yurtlar, spor tesisleri, öğrenci kulüpleri vb.) faydalanabilirler, ayrıca eğitim fakültesi bünyesinde bulunan kütüphane ve bilgisayar laboratuarlarından faydalanabilirler.
T1: Teori U2: Uygulama L3: Laboratuvar
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr