Genel Tanıtım
Türkçe Eğitimi Bölümü, Eğitim Fakültesi bünyesinde ilköğretim okullarının ikinci kademe sınıflarına Türkçe öğretmeni yetiştirmektedir. Bölüm, 1993 yılında eğitim-öğretim çalışmalarına başlamıştır. "Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi" başlığı altında yapılan çalışmalar, 16.08.1997 tarih ve 4306 sayıyla yürürlüğe girmiş, 1997-1998 öğretim yılında da 8 yıllık temel eğitim uygulamasına başlanmıştır. YÖK tarafından hazırlanan paket program, bütün Eğitim Fakültelerinde olduğu gibi bizim fakültemizde de 1998-1999 öğretim yılında uygulanmaya başlanmıştır. 2003-2004 eğitim-öğretim yılından itibaren, Türkçe Eğitimi Ders Programlarında kademeli olarak bazı değişikliklere gidilmek suretiyle daha dinamik bir program oluşturulma çabası içine girilmiştir.
Türkçe Eğitimi Anabilim Dalında Yüksek Lisans için 90-120 arası ECTS, Doktorada 180-240 arası ECRS, 2. Öğretimde (Tezsiz) 120 ECTS kredilik Yüksek Lisansta 2. aşama, Doktorada 3. aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp program yeterlilikleri sağlandığında Türkçe Eğitimi alanında Yüksek Lisans veya Doktora derecesine sahip olunur.
Yüksek Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Yüksek Lisans giriş koşulları
1- Lisans diploması,
2- Lisansüstü giriş sınavından (ALES) gerekli puana sahip olma, (3 yıl geçerlilik süresi aranmakta olup İ.İ.B.F. Bölümleri, Felsefe, Sosyoloji, Psikoloji ve Kamu Hukuku eşit ağırlıklı; İlahiyat Fak. Bölümleri, Türk Dili ve Edb., Arkeoloji, Sanat Tar.,Tarih, Sözel Ağırlıklı ve en az 55 puan olmalıdır. Yabancı uyruklu öğrenciler için ALES belgesi ve Uluslararası alanda geçerli belgeler (GRE, GMAT vb.) geçerli olup puan şartı aranmamaktadır.)
3- Yeterli yabancı dil becerisine sahip olma (UÜDS, KPDS, ÜDS için en az 50
TOEFL IBT için en az 50, TOEFL CBT için en az 130, TOEFL PBT için en az 450 puan
ve eşdeğer diğer sınavlar olmalıdır. Yabancı uyruklu öğrencilerden
(Türkiye’de eğitim görenler hariç) Türkçe bildiklerine dair Tömer belgesi)
Yabancı Uyruklular için
-ALES %50+LIS.BAŞ.ORT.%25+MÜLAKAT %25
Adayların değerlendirme
sonrası aldıkları ağırlıklı toplam puana göre sıralanır ve en yüksek puanlı
adaydan başlanarak kontenjana göre öğrenci alınır.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Yüksek Lisans için mevcut olan dersler en az 21´den fazla 28 (Tezsiz yıllık 16, tezli yıllık 24 olarak belirlenmiştir) doktorada en az 24, en fazla 30 (Tezli yıllık 24 olarak belirlenmiştir) kredi ders alan ve tümünü başarıyla tamamlayan Yüksek Lisansta 100 üzerinden en az 70, Doktorada 75 alan ve konusuyla ilgili alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere Türkçe Eğitimi Alanında Yüksek Lisans/Doktora diploması verilir.
Türk dili ve edebiyatı başta olmak üzere bütünü ile Türk kültür ve sanatını geliştirmek, bu alandaki çağdaş bilgilerlerin edinilmesine zemin hazırlamak, yaratılacak değerlerin evrensel boyutlarda bilimsel temelinin oluşması için çaba harcamak, Atatürk ilkelerinin ve Cumhuriyetimizin temel niteliklerinin kazanılıp benimsenmesi için ortam oluşturmak, bütün bu faaliyetleri yurt ve ulus sevgisi temeline dayandırmak ve aynı nitelikleri taşıyan bireylerin yetişmesi için çaba harcamak.
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1.
Türk dili ve edebiyatı başta olmak üzere, Türk kültür ve sanatını geliştirmek; Türk dilinin ve bu dille yaratılmış olan edebiyat eserlerinin özelliklerini edinebilmek ve edinilen bu özellikleri yapılacak çalışmalara aktarabilmek.
|
2.
Alandaki çağdaş bilgilerlerin edinilmesine zemin hazırlamak, bilimsel araştırmalarda ve mesleki faaliyetlerde çağdaş yöntem ve teknolojilerden yararlanabilmek.
|
3.
Yaratılacak değerlerin evrensel boyutlarda bilimsel temelinin oluşması için çaba harcamak.
|
4.
Atatürk ilkelerinin ve Cumhuriyetimizin temel niteliklerinin kazanılıp benimsenmesi için ortam oluşturmak, bütün bu faaliyetleri yurt ve ulus sevgisi temeline dayandırmak ve aynı nitelikleri taşıyan bireylerin yetişmesi için çaba harcamak.
|
5.
Öğretmen yetiştirirken çağdaş bir görüntü çizebilmek.
|
6.
Mezuniyet sonrasında edindiklerini uygulayabilme yetisine kavuşan bireyler yetiştirebilmek, mezunlarımızın istihdam edildiği kuruluşlarla işbirliği ve etkileşim içerisinde bulunabilmek.
|
7.
Yapılacak çalışmalarda sürekli gelişip yenileşmeyi sağlayabilmek.
|
8.
Türk edebiyatının temel eserlerini tarihi akış içerisinde incelemek, özelliklerini görmek ve bunları yorumlayarak sonuçlara gitmek. Türkçe’nin dil olarak yapısını ve genel özelliklerini öğrenmek, bunları dili kullanırken davranış haline dönüştürmek.
|
9.
Dilin ve edebiyatın Türk kültürünün temeli olduğunu bilmek ve bu temeli koruyup kollamak için çalışmak.
|
10.
Dilin ve edebiyatın eğitim öğretimde malzeme olarak kullanılışını öğrenmek ve bunlarla ilgili uygulamalar yapmak.
|
11.
Türkçe eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olmak.
|
12.
Türkçe eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yetkinliğine sahip olmak.
|
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Mezunlarımız, öncelikli olarak KPSS sonrasında o yılki puan barajını geçtikleri takdirde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okulları II. kademe sınıflarına Türkçe öğretmeni olarak atanabilirler. Bunun yanı sıra mezunlarımız, özel ilköğretim kurumları ile özel dershanelerde de çalışabilir, yayınevlerinde dil danışmanı olarak görev alabilirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar müracaat +mülakat =başarılı olmaları koşuluyla Yüksek Lisans programlarında öğrenim görebilirler.
Yüksek Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar müracaat +mülakat =başarılı olmaları koşuluyla Doktora programlarında öğrenim görebilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Yüksek Lisans
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için derslerin en az %70`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından Yüksek Lisans için en az 70 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.
Doktora
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için derslerin en az %70`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından Doktora için en az 75 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, ve CB harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.
Yüksek Lisans için
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (90-120 AKTS karşılığı) geçmek ve tezini başarıyla tamamlamak gerekmektedir.
Doktora için
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (180-240 AKTS karşılığı) geçmek, yeterlik sınavını ve mesleki eğitim derslerini başarı ile geçmek, hakemli bir dergide makale yayınlamak ve tezini başarıyla tamamlamak gerekmektedir.
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Türkçe Eğitimi Bölümü, 3 yardımcı doçent, 1 öğretim görevlisi Dr., 3 okutman Dr. olmak üzere 7 öğretim elemanı ile eğitim-öğretim faaliyetlerini devam ettirmektedir. Diğer taraftan bölümün öğretim elemanları fakültenin farklı bölümlerindeki alanlarıyla ilgili derslerin yürütülmesine de katkıda bulunmaktadırlar. Öğretim elemanları, derslerin yanı sıra başta lisansüstü çalışmaları olmak üzere, araştırma ve proje gibi faaliyetler içinde de bulunmaktadırlar.
T1: Teori |
U2: Uygulama |
L3: Laboratuvar |