1 | Course Title: | PROBLEMS OF RELIGIOUS EDUCATION IN TURKEY |
2 | Course Code: | ILH3270 |
3 | Type of Course: | Optional |
4 | Level of Course: | First Cycle |
5 | Year of Study: | 2 |
6 | Semester: | 4 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 4 |
8 | Theoretical (hour/week): | 2 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Dr. Ögr. Üyesi MUSTAFA ÖCAL |
16 | Course Lecturers: | |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: | |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | Aims to help students to realize problems that faced in formal and informal education and prepare him/herself for it. |
20 | Contribution of the Course to Professional Development |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Some essential problems which are faced in religious education. | |
2 | Some obstacles which are posed by whom doesnt like religious education. | |
3 | Laicism and liberty of conscience | |
4 | Problems which are faced in religious culture and moral knowledge lessons in elementary and secondary education. | |
5 | Education and education problems in İmam-Hatip high schools. | |
6 | Problem of language that is used in religious education and communication problem. | |
7 | Problem of method in religious education | |
8 | Problems of religious education in family | |
9 | Some problems that are faced in teaching principles of belief in religious culture and moral knowledge education | |
10 | Some problems that are faced in teaching principles of worshipping in religious culture and moral knowledge education | |
11 | Some problems that are faced in teaching moral principles in religious culture and moral knowledge education | |
12 | Essential problems of informal religious education and solution suggestions for them | |
13 | Some problems which are faced in courses of Qur’an and summer courses of Qur’an and solution suggestions for them | |
14 | Problems which are faced by religious officials in preach and hutba which are parts of informal education and solution suggestions for them |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: | ÖZBEK, Abdullah: Din Eğitiminin Problemleri, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, Sayı 6, İstanbul 1999. (s. 113-130) - KARA, İsmail; Din ile Devlet Arasında Sıkışmış Bir Kurum; Diyanet İşleri Başkanlığı, M. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 18, İstanbul 2000, (s. 29-55) - ÖCAL, Mustafa: Dünden Bu Güne Din Görevlileri ve Mesleki Yeterlilikleri, Yaygın Din Eğitiminin Sorunları Sempozyumu, İBAV Kayseri 2003, (s. 45-87) - AYDIN, M. Şevki: Din Eğitim-Öğretiminin Kilit Sorunu: Branşının Uzmanı Öğretmen Eksikliği, Orta Dereceli Okullarda Yürütülen Din Eğitim-Öğretiminin Problemleri (Sempozyum) Kayseri 1998, (s. 270-287) - ÖCAL, Mustafa: Türk Hukuk Mevzuatında Dînî Kurumların Yeri ve Uygulama Biçimi, Avrupa Birliği Sürecinde Dînî Kurumlar ve Din Eğitimi (Sempozyumu), İSAV Tartışmalı İlmî Toplantı, Ensar Neşriyat, İstanbul 2007, (s. 511-559) - GÜRTAŞ, Ahmet: Din Öğretimi ve Laiklik, Cumhuriyetin 75. Yılında Türkiye’de Din Eğitimi ve Öğretimi, Türk Yurdu yay. Ankara 1999. (s. 527-548) - CEBECİ, Suat: Hafızlık Eğitimi ve Sorunları, Değerler Eğitimi Dergisi (ded) c. IV. Sayı 11, Haziran 2006. (s. 27-51) - ÖCAL, Mustafa: Ailede Çocukların Dînî ve Ahlâkî Eğitiminde Karşılaşılan Problemlerin Başlıca Sebepleri ve Çözüm İçin Bazı Teklifler, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, sayı 3, İstanbul 1996, (s. 187-206) - ÖCAL, Mustafa; Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersleri Hakkında Bazı Tespitler ve Teklifler, M.E.G. ve S.Bakanlığı Din Öğretimi Dergisi, sayı 6 (Ocak-Şubat-Mart) Ankara 1986, (s.96-107); sayı 8-9 (Ekim-Kasım-Aralık) Ankara 1986, (s. 51-68). - ÖCAL, Mustafa; Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersleri ve Öğretmenleri (I-II), MEB Din Öğretimi Dergisi, sayı 20 (Temmuz-Ağustos-Eylül), Ankara 1989, (s. 15-23); sayı 21 (Ekim-Kasım-Aralık), Ankara 1989, (s. 26-45). - BARDAKAOĞLU, Ali: İslâm Kültüründe Din ve Vicdan Özgürlüğü, Osmanlı Devletinde Din ve Vicdan Hürriyeti, İSAV Tartışmalı İlmî Toplantı, Ensar Neşriyat, İstanbul 2000, (s. 41-70) - ÖCAL, Mustafa; Türkiye’de Din Politikaları Etkisinde Din Görevlisi Yetiştirme Sorunu, DEM Dergi, 2, Ekim-Kasım-Aralık 2007, (s.72-81). - ÖCAL, Mustafa; Yaz Kur’an Kursları Konusunda Bazı Tespitler ve Değerlendirmeler, Yaygın Din Eğitimi Bağlamında Yaz Kur’an Kursları Sempozyumu (Erzurum 18-19 Kasım 2009) |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 1 | 40 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 60 |
Total | 2 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 40 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 60 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | ||
Information |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 2 | 28 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 8 | 12 | 96 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 | 0 |
Projects | 0 | 0 | 0 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 1 | 1 | 1 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 1 | 1 |
Total WorkLoad | 126 | ||
Total workload/ 30 hr | 4,2 | ||
ECTS Credit of the Course | 4 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |