Bu derste, öğrencinin modern politik sistemin başlangıcından itibaren Türk demokrasi tarihinin evreleri hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. Bunun yanında toplumda, gerçek anlamıyla demokrasi bilincinin oluşup oluşmadığı ve demokratik değerlerin ne ölçüde içselleştirilebildiği sorunsalları tartışılarak; öğrencilerin içe dönük değerlendirmeler yapmaları hedeflenmektedir
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Türk demokrasi tarihinin süreçlerini kavrar;
2
Siyasi kurumlar hakkında bilgi sahibi olur;
3
Anayasalar hakkında bilgi sahibi olur;
4
Siyasi olayları objektif değerlendirme becerisini kazanır;
5
Geçmişteki siyasi süreci değerlendirerek geleceği öngörme yeteneğini geliştirir ;
6
siyaseti evrensel boyutta yorumlar;
7
Demokrasi kültürünün dünya ve Türkiye’deki gelişimi hakkında bilgi sahibi olur;
8
Toplumdaki demokrasi düzeyini değerlendirecek bilgi birikimine sahip olur ;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
19. Yüzyılda Osmanlı Devletinde siyasal dönüşüm
2
İkinci Meşrutiyet: 1876 Kanuni Esasi
3
İttihat Terakki Cemiyeti ve İkinci Meşrutiyet: 1909 Anayasa değişikliklerinin değerlendirilmesi
4
Mütareke Döneminin siyasal olayları
5
Türkiye Büyük Millet Meclisi
1921 ve 1924 Anayasaları
6
Cumhuriyet Halk Fırkası
7
Siyasal devrimler ve çok partili yaşam denemeleri: TCF + Ara sınav
8
Siyasal devrimler ve çok partili yaşam denemeleri: SCF
9
İkinci Dünya Savaşı sonrası çok partili yaşam
10
Demokrat Parti iktidarı ve demokrasi dışı uygulamalar: Tahkikat Komisyonu
11
1960 Askeri Darbesi ve 1961 Anayasası
12
Türk siyasetinde aşırı sol ve aşırı sağ yapılanma
13
1980 Askeri Darbesi ve 1982 Anayasası
14
1990’lı yıllardaki siyasi gelişmeler ve genel değerlendirme
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
• Tunaya, Tarık Zafer, Türkiye’de Siyasi Partiler 1859-1952, 2. Baskı, Arba Yayınları, İstanbul 1995. • Karpat,Kemal, Türkiye’de Siyasal Sistemin Evrimi, 1876-1980, İmge Kitabevi Yayınları, İstanbul 2007. • Çavdar, Tevfik, Türkiye’nin Demokrasi Tarihi, 4. Baskı, İmge Kitabevi Yayınları, İstanbul 2008. • Özbudun, Ergun, Türkiye’de Parti ve Seçim
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
3
42
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
10
10
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
10
10
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30 saat
3
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU