Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
DRAMA
1 Dersin Adı: DRAMA
2 Dersin Kodu: OKU2018
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 2
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi ELVAN ŞAHİN ZETEROĞLU
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: eszeteroglu@uludag.edu.tr, 224 2942218, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, A Blok, Okul Öncesi A.B.D., 16059 Nilüfer,Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Drama dersinin amacı okul öncesi öğretmeni adaylarının grup etkileşimi içinde tiyatro ve drama tekniklerini kullanarak, olay ve durumlarla ilgili yarattıkları doğaçlama oluşum süreçlerini canlandırmaktır. Dersin bir başka amacı oyunlar ve canlandırmalar yoluyla öğretmen adayları arasındaki uyum, güven ve iletişimi sağlamak ve sonra eğitici hedeflere ulaşmak, farklı öğretim yöntemleri içinde dramanın aşamalarından yararlanarak öğretmen adaylarına ilköğretimde aktif bir eğitim ortamı yaratma becerisi kazandırmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Drama, dramatizasyon, dramatik oyun canlandırma gibi başıca temel kavram ve terimler bilgisine sahip olabilme.;
2 Drama ve diğer disiplinler arasında ilişki kurabilme.;
3 Drama ve tiyatro tekniklerini kullanabilme.;
4 Eğitimde dramanın önemini, gerekliliğini kavrayabilme.;
5 Hayal gücünü, yaratıcılığını ve estetik duyarlılığını geliştirebilme.;
6 Kendine güven duyarak bir topluluk karşısında rahat hareket edebilecek mesleki beceriyi kazanabilme.;
7 İçinde bulunduğu grup üyeleri ile sözlü ve sözsüz iletişim kurabilme ;
8 Yazılı ve sözlü olarak , beden dilini de kullanabilecek biçimde kendini ifade edebilme .;
9 Drama yöntemini kullanarak ilköğretim düzeyinde bir bilgi ya da konunun öğretiminde yaratıcı drama süreçlerinden yararlanarak etkinlikler düzenleyebilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Ders içeriği hakkında genel bilgi ve kaynakların tanıtımı. Dönem boyunca öğrencilerin araştırıp seminer olarak sınıf ortamında sunacakları konu başlıklarının öğrencilere paylaştırılması. Grup iletişimi sağlamaya yönelik olarak grubun birbirini tanımasını sağlayacak ısınma ve iletişim etkinlikleri. İsim çalışmaları: Gruba kendi adını söyleme. Gruptan birinin adını söyleme. Kendini gruba tanıtma/yürürken tanışma etkinlikleri / değerlendirme
2 İletişimi geliştirecek, hayal gücünü kullanmaya dönük ısınma etkinlikleri. Değerlendirme çalışmaları. Ritimle yürüme. Birlikte yürüme etkinliği. Eşim ne giyinmiş oyunu. Vücudumuzun organları ile hayali resim çizme. Gevşeme- Değerlendirme
3 Dram, drama, dramatizasyon, dramatik oyun, tiyatro, gibi kavram ve terimlerin irdelenmesi. Dramadaki kavram/terimlere yönelik verilen makalelerin irdelenmesi. Örnek uygulamaların yapılması. Basit ikili-üçlü doğaçlamalar. Değerlendirme aşamasında her grup bir başka grubun dramasına dönük eleştirilerini sunar.
4 Dramanın aşamaları Dramanın aşamalarına uygun olarak bir drama sürecin gerçekleştirilmesi. ? Isınma ? Canlandırma ? Değerlendirme aşamalarına yönelik tüm grupla çalışma.
5 Eğitimde drama ve öğrenme-öğretme ilişkisi Drama ve öğretim programı ilişkisi Disiplinlerarası çalışmalar Okulöncesi düzeyinde bir drama sürecini planlama. Bunun için dikkat edilmesi gereken noktaların sınıfta görüşülmesi. Disiplinlerarası çalışmalar için örnek uygulamaların, etkinliklerin planlanması ve sınıfta tartışılması.
6 Drama teknikleri Rol oynama-rol değiştirme-donuk imge-fotoğraf karesi-düşünce takibi-sıcak sandalye-bilinç koridoru-dedikodu halkası-rol içinde yazma gibi tekniklere dönük canlandırmaların gerçekleştirilmesi.
7 Tiyatro ve Drama Tiyatro ve drama arasındaki benzerliklerin ve farklılıkların sınıfta tartışılması. Dramadan yola çıkılarak bir tiyatro oyununun gerçekleştirilebilmesi için nelere dikkat edilmesi gerektiği üzerinde durulması, önerilerin sunulması. Performans çalışmaları.
8 Rol kartları Grupla birlikte rol kartları hazırlama. Bunun için gerekli unsurların dikkate alınması. Hazırlanan kartlarla yaşama dair gerçek durumların canlandırılması. Her canlandırmada bir problem durumun yaratılması, kartlara yansıtılması ve canlandırmaların sonunda problemin çözümüne dair sonuçların ortaya konulması ve sınıfça değerlendirmelerin yapılması.
9 Forum tiyatro Forum tiyatrosu tekniği ile sınıfta yaşamdaki gerçek durumların canlandırılması.
10 Dramada maskelerin kullanımı Dramada maskelerin önemine değinilmesi. Farklı bir ifade aracı olarak maskelerin kullanımı ve çocuklara aktarımı. Atık malzemeler kullanılarak maskeler yaratılması ve bunları kullanarak canlandırmaların yapılması.
11 Drama ve sanatlar ilişkisi Görsel sanatlardan yola çıkılarak sanatsal resimlerin incelenmesi ve buradan hareketle doğaçlamaların yapılması. Gerçek durumların canlandırması bunun için bir problem durumunun yaratılması gerektiği üzerinde durulması.
12 Doğaçlama tekniği Doğaçlamada dikkat edilecek noktaların açıklanması. Örnek uygulamalar: Ne- nerede-ne oluyor-ne zaman. Bir mekandaki durumların canlandırılması.
13 Drama ve Yazınsal Türler Roman ya da öyküde anlatılan bir durumdan yola çıkılarak süreç dramasının uygulanması. Her hangi bir kaynaktan seçilen olay ya da durumdan bir kesit alınarak, bu kesiti yapılacak canlandırmanın ön hikayesi olarak kabul ettikten sonra bu ön hikayeyi yaratan farklı nedenlerle bu ön hikayenin doğurabileceği farklı durum ve sonuçların canlandırılması
14 Drama ve Müzik İlişkisi Sözsüz müziklerden ya da klasik müziğin ritimlerinden yola çıkarak yürüme- dans-devinim çalışmaları. Dinlediği bir müziğe öykü yazma. Müziğin kişilerde bıraktığı izlenim ve etkinin sınıfta konuşulması. Yaratılan öykülerin sınıfta okunması ardından seçilen öykülerin gruplar tarafından canlandırılması.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Altay Ergün. 2001. Çocuk Oyunları Antolojisi. Alfa yayınları. İstanbul.
Aral Neriman ve diğ. 2000. Eğitimde Drama. Ya-pa Yayınları. İstanbul
Gökçen Fatma Çiğdem. 1999. Oyunlarla Öğrenelim.Ya-pa Yayınları. İstanbul
Gönen Mübeccel.1999. Çocuk Eğitiminde Drama. Epsilon Yay.
Levent Tamer.1993. Niçin Tiyatro. Gündoğan Yay. Ankara.
Önder Alev.1999. Yaşayarak Öğrenme İçin Eğitici Drama.Epsilon Yay. İstanbul.
Özdemir Nutku. 1998. Oyun Çocuk Tiyatro. Özgür Yay. İstanbul.
Adıgüzel Ömer 2006. Yaratıcı Drama. Naturel Yay. Ankara.
Üstündağ Tülay 2001. Yaratıcı Drama Öğretmenimin Günlüğü. Pegem Yayıncılık. Ankara.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 8 6 48
Ödevler 0 2 4
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 4 4
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 8 8
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 3 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0
OK9 5 0 0 5 0 5 3 0 0 4 0 5 0 5 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr