1 |
Dersin Adı: |
DİL EDİNİMİ |
2 |
Dersin Kodu: |
ING2012 |
3 |
Dersin Türü: |
Zorunlu |
4 |
Dersin Seviyesi: |
Lisans |
5 |
Dersin Verildiği Yıl: |
2 |
6 |
Dersin Verildiği Yarıyıl: |
4 |
7 |
Dersin AKTS Kredisi: |
4 |
8 |
Teorik Ders Saati (saat/hafta): |
3 |
9 |
Uygulama Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
10 |
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
11 |
Dersin Önkoşulu |
Yok |
12 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
13 |
Dersin Dili: |
Türkçe |
14 |
Dersin Veriliş Şekli |
Yüz yüze |
15 |
Dersin Koordinatörü: |
Dr. Ögr. Üyesi ÇİĞDEM KARATEPE |
16 |
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Öğr Gör Tuba Ekin |
17 |
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
ozlem1@uludag.edu.tr |
18 |
Dersin Web Adresi: |
|
19 |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı
1- Öğrencilerin uygulamalı dilbilim alanının bir alt dalı olarak dil edinim alanının tanıtmak.
2- Öğrencilerin bu alanda yapılmış belli başlı çalışmaları öğrenmelerini sağlamak.
3- Ana dil edinimi ve İkinci edinimi kuramlarını tanıtmak.
|
20 |
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
|
Hafta |
Teori |
Uygulama |
1 |
Dersin konularına ve kaynakçaya giriş |
|
2 |
Popular ideas in SLA.
10 farklı varsayım hakkında tartışma yapılır.Bunlar,
a- Diller genellikle başkalarını taklit yoluyla öğrenilir.
b- Ebebeynler çocuklarının yaptığı dil hatalarını çoğunlukla düzeltir.
c- Yüksek IQ sahibi insanlar iyi bir dil öğrencisidir.
d- İkinci dil ediniminde en önemli etken güdülenmedir.
e- İkinci dil dersi okul müfredatında ne kadar başlarsa öğrencilerin başarılı olma şansı o kadar yüksek olur.
f- İkinci dilde yapılan hataların çoğu anadilin etkisi ile olur.
g- Öğretmenler öğrencilerin hatalarını hemen düzeltmeliler.
h- Öğretmenler öncelikle basit dil yapılarını öğretmeliler.
i- Öğretmenler sadece öğrencilerin bildiği dil yapılarını içeren ders materyali kullanmalı.
j- Öğrenciler kendilerine öğretileni öğrenir
|
|
3 |
0-2 yaş arası dönemde iletişim gelişimi
Niyetli iletişimin (intentional communication) gelişimi
Bebek yetişkin iletişimi (Caregiver’s speech)
Erken yaşta zihinsel gelişim ve iletişim becerileri gelişimi
|
|
4 |
Ana dil edinimi
Dil gelişim evreleri:
Morfem edinimi (Brown 1973)
Olumsuz cümle gelişimi (Bloom & Lahey 1978)
Soru yapısı gelişimi (Bloom & Lahey 1978)
|
|
5 |
Öğrenme teorileri
Davranışcılık
Chomsky & Innatisim (Doğuştan gelen dil yetisi)
Vygotsky & Piaget Interactionists (Çocuğun çevre ve yetişkinlerle olan iletişiminin dil gelişimine etkisi)
|
|
6 |
İşlevsel Yaklaşımlar (Functional Approaches)
Zihinsel gelişim ve Dil gelişimi (Bloom ve Slobin)
Sosyal iletişim ve dil gelişimi
Çocuklukta dilin sosyal işlevlerinin edinilmesi
|
|
7 |
5-10 Yaş Arası Dil Gelişimi
Hikaye anlatabilme, olmuş bir olayı anlatabilme
Deiktik kelimelerin (this, that, here, a/ an & the) kullanılabilmesi
|
|
8 |
Theorising about the mind kavramının gelişimi ve dil gelişimi (empati kurabilme becerisi) |
|
9 |
Yaş ve Dil Edinimi Kritik Yaş Hipotezi
Beyinin iki yarıküresi arasında iş bölümünün başlaması ve dil gelişimi (Hemispheric Laterisation)
Bu sürecin aksana etkisi
Zihinsel Olgunlaşma ve dil gelişimi (Piaget)
Duyuşsal etkenler ve dil gelişimi
|
|
10 |
İkinci Dil Edinimi Kuramları
Krashen
McLaughlin’inin Attention-Processing (Dikkat süreci) Modeli
Bialystok’un Implicit ve Explicit (Örtük ve Açık dil becerisi/ bilgisi) Modeli
|
|
11 |
İkinci Dil Ediniminde Duyuşsal Faktörlerin Rolü I
Zeka, aptitutde (yetenek), kişilik özellikleri.
|
|
12 |
İkinci Dil Ediniminde Duyuşsal Faktörlerin Rolü II
Güdülenme ve dile karşı tutum, öğrenci tercihleri, öğrenci inanışı, yaş.
|
|
13 |
Ara dil gelişimi ve özelikleri
Morfem gelişimi
Olumsuz cümle kurma becerisinin gelişimi
Soru sorma becerisinin gelişimi
Sıfat cümlesi kurma gelişimi
|
|
14 |
Konuların özetlenerek tekrarlanması |
|