Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
DİL EDİNİMİ
1 Dersin Adı: DİL EDİNİMİ
2 Dersin Kodu: ING2012
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi ÇİĞDEM KARATEPE
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Öğr Gör Tuba Ekin
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: ozlem1@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı 1- Öğrencilerin uygulamalı dilbilim alanının bir alt dalı olarak dil edinim alanının tanıtmak. 2- Öğrencilerin bu alanda yapılmış belli başlı çalışmaları öğrenmelerini sağlamak. 3- Ana dil edinimi ve İkinci edinimi kuramlarını tanıtmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Anadil edinimi, ikinci dil edinimi ve yabancı dil edinimi kavramlarını bilir. ;
2 Anadil edinimi kuramlarını anlar ve yorumlar.;
3 İkinci Dil edinimi kuramlarını anlar ve yorumlar.;
4 Anadil ve ikinci dil edinimi kuramları arasındaki farkı bilir. ;
5 Anadil ve ikinci dil edinimi süreçleri arasındaki farkı bilir.;
6 İkinci dil edinimi ve yabancı dil öğreniminin süreçleri arasındaki benzerlikler ve farklılıkları anlar.;
7 Dil öğretiminde bireysel farklılıkların önemini bilir ve bunlar hakkında yorum yapar.;
8 Bilgi iletişim teknolojilerini ve internet kaynaklarının kullanarak dil edinimi konularında araştırma yapabilir. ;
9 Alanla ilgili bir konuda bilgisayar teknolojisini kullanarak power-point sunum hazırlayabilir. ;
10 Alanla ilgili bir araştırma konusunu İngilizce sözlü olarak aktarabilir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dersin konularına ve kaynakçaya giriş
2 Popular ideas in SLA. 10 farklı varsayım hakkında tartışma yapılır.Bunlar, a- Diller genellikle başkalarını taklit yoluyla öğrenilir. b- Ebebeynler çocuklarının yaptığı dil hatalarını çoğunlukla düzeltir. c- Yüksek IQ sahibi insanlar iyi bir dil öğrencisidir. d- İkinci dil ediniminde en önemli etken güdülenmedir. e- İkinci dil dersi okul müfredatında ne kadar başlarsa öğrencilerin başarılı olma şansı o kadar yüksek olur. f- İkinci dilde yapılan hataların çoğu anadilin etkisi ile olur. g- Öğretmenler öğrencilerin hatalarını hemen düzeltmeliler. h- Öğretmenler öncelikle basit dil yapılarını öğretmeliler. i- Öğretmenler sadece öğrencilerin bildiği dil yapılarını içeren ders materyali kullanmalı. j- Öğrenciler kendilerine öğretileni öğrenir
3 0-2 yaş arası dönemde iletişim gelişimi Niyetli iletişimin (intentional communication) gelişimi Bebek yetişkin iletişimi (Caregiver’s speech) Erken yaşta zihinsel gelişim ve iletişim becerileri gelişimi
4 Ana dil edinimi Dil gelişim evreleri: Morfem edinimi (Brown 1973) Olumsuz cümle gelişimi (Bloom & Lahey 1978) Soru yapısı gelişimi (Bloom & Lahey 1978)
5 Öğrenme teorileri Davranışcılık Chomsky & Innatisim (Doğuştan gelen dil yetisi) Vygotsky & Piaget Interactionists (Çocuğun çevre ve yetişkinlerle olan iletişiminin dil gelişimine etkisi)
6 İşlevsel Yaklaşımlar (Functional Approaches) Zihinsel gelişim ve Dil gelişimi (Bloom ve Slobin) Sosyal iletişim ve dil gelişimi Çocuklukta dilin sosyal işlevlerinin edinilmesi
7 5-10 Yaş Arası Dil Gelişimi Hikaye anlatabilme, olmuş bir olayı anlatabilme Deiktik kelimelerin (this, that, here, a/ an & the) kullanılabilmesi
8 Theorising about the mind kavramının gelişimi ve dil gelişimi (empati kurabilme becerisi)
9 Yaş ve Dil Edinimi Kritik Yaş Hipotezi Beyinin iki yarıküresi arasında iş bölümünün başlaması ve dil gelişimi (Hemispheric Laterisation) Bu sürecin aksana etkisi Zihinsel Olgunlaşma ve dil gelişimi (Piaget) Duyuşsal etkenler ve dil gelişimi
10 İkinci Dil Edinimi Kuramları Krashen McLaughlin’inin Attention-Processing (Dikkat süreci) Modeli Bialystok’un Implicit ve Explicit (Örtük ve Açık dil becerisi/ bilgisi) Modeli
11 İkinci Dil Ediniminde Duyuşsal Faktörlerin Rolü I Zeka, aptitutde (yetenek), kişilik özellikleri.
12 İkinci Dil Ediniminde Duyuşsal Faktörlerin Rolü II Güdülenme ve dile karşı tutum, öğrenci tercihleri, öğrenci inanışı, yaş.
13 Ara dil gelişimi ve özelikleri Morfem gelişimi Olumsuz cümle kurma becerisinin gelişimi Soru sorma becerisinin gelişimi Sıfat cümlesi kurma gelişimi
14 Konuların özetlenerek tekrarlanması
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Brown, H. D. 1994. Principles of language learning and teaching. London: Prentice Hall.
Finch, G. (2000). Linguistic terms and concepts. London McMillan Pub.
Berko Gleason, J. 1989. The development of language. Columbus, Ohio: Merrill.
Lightbown, P. & Spada, N. 1999. How languages are learned. Oxford: OUP.
Saville-Troike, M. 2012. Introducing Second Language Acquisition.
Wood, D. 1998. How children think and learn Oxford: Blackwell.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 4 20
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 6 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 6 8 48
Ödevler 4 10 40
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 6 6
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 30 saat 4,87
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr