Ders Öğretim Planı
ÇAĞDAŞ TEFSİR METODOLOJİSİ
1 |
Dersin Adı: |
ÇAĞDAŞ TEFSİR METODOLOJİSİ |
2 |
Dersin Kodu: |
TIB6108 |
3 |
Dersin Türü: |
Seçmeli |
4 |
Dersin Seviyesi: |
Doktora |
5 |
Dersin Verildiği Yıl: |
1 |
6 |
Dersin Verildiği Yarıyıl: |
2 |
7 |
Dersin AKTS Kredisi: |
6 |
8 |
Teorik Ders Saati (saat/hafta): |
3 |
9 |
Uygulama Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
10 |
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
11 |
Dersin Önkoşulu |
|
12 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
13 |
Dersin Dili: |
Türkçe |
14 |
Dersin Veriliş Şekli |
Yüz yüze |
15 |
Dersin Koordinatörü: |
Dr. Ögr. Üyesi MUSTAFA BİLGİN |
16 |
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Yrd. Doç. Dr. Mustafa BİLGİN |
17 |
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Yrd. Doç. Dr. Mustafa BİLGİN musbil@hotmail.com 0224 243 10 66-60124, U.Ü. İlahiyat Fakültesi |
18 |
Dersin Web Adresi: |
|
19 |
Dersin Amacı |
Çağdaş tefsir hareketlerinin, tefsir metodolojisi açısından tüm yönleriyle anlaşılması amaçlanmaktadır. |
20 |
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
|
21 |
Ders Öğrenme Kazanımları |
1 |
Modernitenin tefsir ilmi üzerindeki yansımalarını kavrayabilme.;
|
2 |
Çağdaş tefsir hareketlerini tanıyabilme.;
|
3 |
Çağdaş tefsir hareketlerinin ortaya çıkış süreçleri hakkında bilgi sahibi olabilme.;
|
4 |
Çağdaş tefsirlerin metot ve muhteva sorunlarını kavrayabilme.;
|
5 |
Çağdaş tefsir hareketlerinin artı ve eksi yönlerini tespit edebilme.;
|
6 |
Klasik tefsir kültürü üzerinde değerlendirmede bulunabilme.;
|
7 |
Çağdaş tefsir hareketleri üzerinde değerlendirmede bulanabilme.;
|
8 |
Tefsir hareketlerini birbirleriyle karşılaştırabilme.;
|
9 |
Çağdaş tefsir kaynaklarını metot ve muhteva yönüyle tanıyabilme.;
|
10 |
Çağdaş tefsirleri, metot ve muhteva açısından, bilimsel kriterler çerçevesinde değerlendirebilme.;
|
|
Hafta |
Teori |
Uygulama |
1 |
Kur’ân, Tefsir ve Modernité (“Modernité’nin tefsir ilmi üzerindeki yansımaları”) |
|
2 |
Ekolleşmiş ve ekolleşmekte olan çağdaş tefsir hareketleri |
|
3 |
Çağdaş tefsir hareketlerinin muhteva ve metot sorunları |
|
4 |
Çağdaş tefsir metodolojisinin görünümü |
|
5 |
Kur’ân’ın İlâhiyât Bilimleri ile tefsiri: Temel İslâm Bilimleri ile tefsiri (“Klâsik tefsir kültürünün revizyonu”) |
|
6 |
Kur’ân’ın İlâhiyât Bilimleri ile tefsiri: Din Bilimleri ile tefsiri (“Din olgularının din bilimlerinin verileri ile temellendirilmesi ve açıklanması”) |
|
7 |
Kur’ân’ın Fen Bilimleri ile tefsiri (“Bilimsel tefsir ekolü ve metodu”) |
|
8 |
Kur’ân’ın Dil ve Edebiyat Bilimleri ile tefsiri: (“Edebî / Beyânî tefsir ekolü ve metodu”) |
|
9 |
Kur’ân’ın Dil ve Edebiyat Bilimleri ile tefsiri: Dilbilim (Linguistique) ve Anlambilim (Sémantique) merkezli arayışlar |
|
10 |
Kur’ân’ın Yenilikçi (Moderniste) yaklaşımla tefsiri: (“Modernist tefsir ekolü ve metodu”) |
|
11 |
Kur’ân’ın sapkın (hérétique) görüşlerle tefsiri (“İlhâdî / Mezhebî tefsir ekolü ve metodu”) |
|
12 |
“Kur’ân’ın Kavramsal Tefsiri” ve “Konulu Tefsir” çalışmaları (“Konulu tefsir ekolü ve metodu”) |
|
13 |
“Kur’ân’ın tarihselliği ve evrenselliği” tartışmaları (“Kur’ân tefsirinin değişir ve değişmezleri”) |
|
14 |
Kur’ân’ın Yorumbilimsel (Herméneutique) tefsiri çalışmaları |
|
23 |
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Nâsır Abdülkerim el-Akl, el-Medresetü’l-Akliyyetü’l-Hadîse fî Zav’i’l-Akîde (basılmamış yüksek lisans tezi, dnş. Abdurrahman Umeyre), Riyad 1399 2. el-Cevherî, el-Kur’ân ve’l-Ulûmu’l-Asriyye, Mısır 1951 3. Hind Çelebî, et-Tefsîru’l-İlmî li’l-Kur’âni’l-Kerîm, Tunus 1985 4. Nasr Hâmid Ebû Zeyd, el-İtticâhu’l-Aklî fi’t-Tefsîr, Beyrut 1982 5. Mustafa Muhammed el-Hadîdî et-Tayr,, İtticâhu’t-Tefsîr fi’l-Asri’l-Hadîs, Beyrut 1974 6. Muhammed Ahmed Halefullah, el-Kur’ân ve Müşkilâtu Hayâtiyâ’l-Muâsıra, Kahire 1967 7. Muhammed Mahmud el-Hicâzî, el-Vahdetü’l-Mevzûiyye fi’l-Kur’âni’l-Kerîm, Kahire 1390 |
24 |
Değerlendirme |
|
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYISI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
Yıl sonu Sınavı |
1 |
100 |
Toplam |
1 |
100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı |
0 |
Finalin BAşarıya Oranı |
100 |
Toplam |
100 |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları |
|
Açıklama |
|
25 |
|
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi [Saat] |
Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler |
14 |
3 |
42 |
Uygulamalı Dersler |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
|
|
|
Ödevler |
0 |
|
|
Projeler |
|
|
|
Arazi Çalışmaları |
|
|
|
Arasınavlar |
|
|
|
Diğer |
|
|
|
Yarıyıl Sonu Sınavları |
|
|
|
Toplam İş Yükü |
|
|
|
Toplam İş Yükü / 30 saat |
|
|
|
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
|
26 |
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU |
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
PY9
|
PY10
|
PY11
|
PY12
|
OK1
|
0
|
3
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
OK2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4
|
0
|
2
|
OK3
|
0
|
0
|
0
|
3
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
OK4
|
0
|
5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5
|
4
|
OK5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5
|
0
|
OK6
|
0
|
5
|
5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5
|
0
|
OK7
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4
|
5
|
OK8
|
0
|
4
|
0
|
3
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
OK9
|
0
|
4
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5
|
0
|
0
|
0
|
OK10
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5
|
4
|
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları |
PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: |
1 Çok Düşük |
2 Düşük |
3 Orta |
4 Yüksek |
5 Çok Yüksek |