Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
AYAK SAĞLIĞI ve NALLAMA TEKNİKLERİ I
1 Dersin Adı: AYAK SAĞLIĞI ve NALLAMA TEKNİKLERİ I
2 Dersin Kodu: AAAZ207
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Önlisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 2
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi GÜLŞEN GONCAGÜL
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Deniz Seyrek İntaş, Doç. Dr. Nureddin Çelimli
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. Deniz Seyrek İntaş
U.Ü. Veteriner Fakültesi Hayvan Hastanesi
Cerrahi Anabilim Dalı, Görükle Yerleşkesi
16059 Görükle / Nilüfer, BURSA
e-mail: denizsi@uludag.edu.tr
Tel. 0224 294 0836
18 Dersin Web Adresi: http://mennanpasinli.uludag.edu.tr/
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı spor ve iş atının ayak sağlığı, ayak bakımı ve hastalıklardan korunma konularında temel bilgiler vererek nal hazırlama ve nal çakma tekniğine altyapı oluşturacak bilgi ve becerileri kazandırmaktır
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İnterdisipliner çalışmayı ve konsültasyon yapmayı öğrenir ve veteriner hekimleriyle iyi diyalog kurabilir;
2 Uygun ve iyi bir nalbanthane için gerekli şartları bilir ve alet-ekipmanı ve özelliklerini tanır;
3 Nallama ile ilgili malzeme bilgisine sahiptir ve bunları işleme tekniklerini bilir;
4 Sağlıklı bir at için gerekli nal ve alternatif tırnak koruyucularını tanır ve uygular;
5 Tay ve erişkin atlarda tırnak bakımını yapar ve ayak hastalıklarından korunmak için alınması gereken önlemleri bilir;
6 Tay ve atlarda diagnostik amaçlı tırnağın kesilip düzeltmesini uygular ve bu esnada ayağın ve tırnağın anatomik yapısını ve mihanikiyetini hesaba katar ;
7 Atın amudiyetini, tırnak şeklini, ayak eksenini ve yürüyüşünü tanır ve değerlendirir;
8 Atın nallama öncesi ve sonrasında amudiyet, yürüyüş ve topallık yönüyle değerlendirmesini yapar, hatalı tırnak aşınması ve kötü tırnak kalitesini tanır;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Nalbant – veteriner hekimi ilişkileri ve işbirliği Nalbanthane ziyareti (teknik gezi)
2 Nalbanthane tipleri: Sabit ve gezici nalbanthaneler ve özellikleri, Nalbanthane levazımatı: nalın hazırlanmasında ve nal çakımında kullanılan alet-ekipman Nalbanthane alet-ekipmanın tanıtılması, gözden geçirilmesi, fonksiyonlarının öğrenilmesi ve kullanılması
3 Malzeme bilgisi: sınıflandırma, demir ve çelik, alüminyum, sentetik materyaller, yapıştırıcılar, yanıcılar, yardımcı maddeler, malzemelerin işlenmesinde uygulanan teknikler Malzeme işleme uygulaması
4 Nal çeşitleri (normal ve özel nallar, nalı bölümleri), mıhlar, mıhsız koruyucular (takıp çıkarılan nallar, yapıştırmalı nallar vb.) Değişik nal tiplerinin incelenmesi
5 At ayağının fonksiyonel anatomisi (kemikler, kaslar, tendolar, eklemler, fascialar vs.), at tırnağının yapısı (kapsula, tırnağın taşıyıcı yüzeyi, pododermanın yapısı, lineaalba, kan damarları ve sinir dokusu) At ayağının anatomisinin piyes üzerinde pekiştirilmesi
6 Amudiyet (ön ve arka ekstremitelerin ön, yan ve arkadan değerlendirilmesi) Atlarda bacak duruşlarının değerlendirilmesi
7 Ayak duruşları (normal duruş, hatalı duruşlar, hatalı duruşların düzeltilmesi), atlarda bozuk (deforme) tırnak yapıları, nedenleri ve etkileri, ayak ekseni Atlar üzerinde tırnak şeklinin ve kalitesinin değerlendirilmesi
8 Atın hareketi (ırklara ve kullanım amacına göre yürüyüş tipleri, tempo vs.) Yürüyüş tipleriyle ilgili video seyretme
9 Yürüyüşün değerlendirilmesi (normal adımın fazları, tırnak hareketini etkileyen faktörler, adım atış bozuklukları, tırnağın mihanikiyeti) Atlardahareket halinde yürüyüşün değerlendirilmesi
10 Topallıklar (sınıflandırılması, görünümü ve tanınması) Topallık tanısıyla ilgili video seyretme
11 Tay ve genç atlarda tırnak bakımı (tay tırnağının yapısı ve düzeltilmesi) amudiyet bozuklukları (hiperfleksiyon, hiperekstensiyon ve açısal bozukluklar Atlarda ayak bakımı ve temizlik, tırnak kesme uygulaması (post mortem)
12 Erişkin atın tırnak bakımı (düzenli, günlük tırnak bakımı, özel tırnak bakımı ve düzeltilmesi), tırnağın normal ve hatalı aşınması ve uzaması, tırnağın kalitesi ve ona etki eden faktörler Atlarda ayak bakımı ve temizlik, tırnak kesme uygulaması (post mortem)
13 Nallanacak atın değerlendirilmesi: duruşta, harekette ve nallamadan sonraki değerlendirmeler Nallama uygulamasının izlenmesi
14 Sağlıklı bir atın nallanmasının tekniği ve aşamaları: atın tutulması, nalın sökülmesi, tırnağın kesilip düzeltilmesi, nalın tırnağa adaptasyonu, mıhların çakılması Nallama uygulamasının izlenmesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: - Der Huf. Lehrbuch des Hufbeschlags. Litzke LF, Rau B (Ed.) EnkeVerlag Stuttgart, 6.baskı, 2012, 978-3-8304-1074-4.
- The equine distal limb. An Atlas of Clinical Anatomy and Comparative Imaging, Denoix J.M, Manson Publishing/The Veterinary Press, 2002.
- Farbatlas Huf, Anatomie und Klinik, Pollitt Ch. (Budras K-D, Hertsch B), Schlütersche, Berlin, 1999.
- Diagnosis and management of lameness in the horse, Ross MW, Dyson SJ, Saunders, Elsevier, St. Louis, 2003
- Equine sports medicine and surgery, Hinchclif KH, Kaneps AJ, Geor RJ, Saunders, 2004
- The Horse Shoeing Book, Humphrey M, J.A. Allen & Co. Ltd., London, 1995.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 35
Kısa Sınav 1 5
Ödev 1 10
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 4 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 7 7
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 10 1 10
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 90
Toplam İş Yükü / 30 saat 3
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 5 3 5 1 3 3 5 5 5 5 5
OK2 5 5 3 4 1 3 3 5 5 5 5 5
OK3 4 5 2 3 1 2 3 5 2 4 5 3
OK4 5 5 4 5 1 4 1 5 2 5 5 5
OK5 5 5 4 5 1 5 2 5 5 5 5 5
OK6 5 5 2 5 4 5 2 5 4 5 4 5
OK7 5 5 3 5 4 5 2 5 4 4 4 5
OK8 5 5 2 4 4 5 2 5 4 4 4 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr