Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ
1 Dersin Adı: OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ
2 Dersin Kodu: ÖZE3001
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi ÖZGE ÖZDEMİR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: -
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi B Blok Görükle, Bursa 16059
Phone: +90 224 2942197
E-mail : nvozyurek@gmail.com
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu derste zihinsel engelli öğrencilere ilk okuma yazma, akıcı okuma, okuduğunu anlama ve yazılı ifade becerilerinin öğretimine ve değerlendirilmesine yönelik bilgilerin kazandırılması ve öğretim uygulamalarının planlanması hedeflenmektedir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İlk okuma yazma öğretimi aşamalarında zihinsel engelli öğrencinin performans düzeyini belirlemek için kontrol listeleri ve ölçüt bağımlı test hazırlayabilme.;
2 Zihinsel engelli öğrencinin performans düzeyine göre ilk okuma yazma öğretimi aşamalarında öğretim süreçlerini hazırlayabilme.;
3 Zihinsel engelli öğrencilerin mekanik yazım hatalarını belirler analizini yapar ve sağaltım planı hazırlayabilme.;
4 Zihinsel engelli öğrencilerin okuma ve yazma hatalarını belirleyerek Aşamalı Dikte Tekniğine göre sağaltım planı hazırlayabilme.;
5 Zihinsel engelli öğrencilerin sesli okuma performansını belirler. Akıcı okuması için uygun sağaltım tekniklerini uygulayarak öğrenci için en etkili sağaltım tekniğini seçebilme ve uygulayabilme.;
6 Metinlerin türlerine göre yapılarını oluşturan bilgi birimlerini isimlendirebilme ve metinleri analiz edebilme. ;
7 Öykü okuma anlamayı değerlendirmek amacıyla ölçüt bağımlı test hazırlayabilme.;
8 Doğrudan öğretim yöntemine göre öykü anlama öğretimini planlayabilme.;
9 Yönlendirilmiş okuduğunu anlama öğretimi, Zihinde Canlandırma, Öykü haritaları yöntemine göre okuduğunu anlama öğretiminin nasıl yapılacağını planlayabilme.;
10 Türkçe kitaplarındaki metinlerde olması gereken özellikleri sıralayabilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Okuma, çözümleme, yazma, mekanik yazma nedir? Okuma yazma için gerekli ön koşul beceriler
2 İlk okuma yazma öğretim aşamaları (cümle tanıma)
3 Kelime tanıma
4 Hece tanıma
5 Ses tanıma
6 Ödevlerin sunulması ve ödevlerle ilgili geri dönütlerin verilmesi
7 Genel Değerlendirme
8 Parçadan bütüne okuma öğretim aşamaları
9 Aşamalı dikte tekniği
10 Yazım hatalarının düzeltilmesi
11 Sesli okuma hızının belirlenmesi ve akıcı okuma sağaltım teknikleri Okuduğunu anlamaya hazırlık
12 Türkçe kitaplarındaki metinlerinde bulunması gereken özellikler
13 Okuduğunu anlama öğretim yöntemleri, metin analizi
14 Doğrudan öğretim yöntemi ile öykü anlama öğretimi Bilişsel strateji öğretimi ile yazılı ifade öğretimi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Güzel, R. (1999). “Doğrudan Öğretim Yönteminin Öykü Anlama Becerisinin Öğretiminde Uygulanması,” Eğitim ve Bilim, 23, 111, 31-41.
Kutlu, Ö (1999) Türkçe Sorularının İncelenmesi, Eğitim ve Bilim, 23, 1
Özmen-Güzel, R. (2005) Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Okuma Hızlarının Metinlerde Karşılaştırlması, Eğitim ve Bilim Dergisi, 30, 25-30.
Özmen, R. ve Doğanay-Bilgi, A. (2005). Zihinsel Engelli Öğrencilerde Aşamalı Dikte Tekniğinin Hece Sonundaki Ünsüzü Doğru Okumada Etkililiği, Milli Eğitim Dergisi, 33, 44-56.
Özmen- Güzel, R. (1999). “Öykü Yapısı Ve Öykü Yapısının Okuduğunu Anlama Öğretiminde Kullanılması,” Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 11,105-119.

Ozmen-Guzel, R. ve Cevik, G. “The Effectiveness Of Antecedent And Consequence Interventions Using Combined And Seperated Formats On Oral Reading Fluency” 14th European Conference on Reading, Zagreb, 2005.
Özmen-Güzel, R. (1999). Zihinsel Engelli Öğrencilerin Okudukları Öyküleri Anlamalarında Doğrudan Öğretim Yönteminin Etkililiği, 9. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Eskişehir.
Özmen-Güzel, R. (2000).Okuduğunu Anlama Seti, YA-PA Yayınları: İstanbul.
Özmen-Güzel, R. (2001).Okuma Becerisi (Ed. L. Küçükahmet), Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Ankara:Nobel Yayınevi.
Özmen Güzel Rüya (2005) The Effectiveness of Modified Cognitive Strategy Instruction in Writing on Mildly Mentally Retarded Turkish Students to Produce Problem/Solution Text,” Exceptional Children,(basımda).
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 2 28
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 30 saat 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 0 3 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 4 0 0
OK2 0 0 3 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0
OK4 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0
OK6 2 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 4 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0
OK8 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0
OK9 0 0 2 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 3 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr