Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim- İş Eğitimi Anabilim Dalı Nilüfer/BURSA rasimbasak@uludag.edu.tr
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Bu ders, okul öncesi eğitiminde sıradışı yeteneğe sahip, üstün potansiyele sahip istisnai öğrencilerin eğitimine yönelik bir derstir. Üstün nitelikli öğrenciler akranlarından farklı olarak özel ilgi, ve ihtiyaçlarına yönelik farklı eğitim stratejileri gerektirmektedirler. Bu ders kapsamında öğretmen adayları, üstün yetenekli öğrencilerin tanımlanması, saptanması ve onların eğitimi için gerekli strateji ve modelleri öğrenirler.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
“Üstün zekalılar”, “Üstün yetenekliler”, gibi kavramların anlamlarını ve bilimsel sınıflandırılmalarını öğrenirler.;
2
Üstün yetenekliler eğitiminde genellikle kullanılan “tanımlama” ve “saptama” stratejilerini öğrenirler.;
3
Üstün Yeteneklilerin eğitiminde gruplandırma ve tanımlama için kullanılan modelleri öğrenirler.;
4
Öğrenci özellikleri, karakteristiği ve ihtiyaçları doğrultusunda farklı yetenek tipleri ve gruplarını öğrenirler.;
5
Özellikle üstün yetenekliler için geliştirilmiş olan eğitim yaklaşımları ve stratejilerini ve bunları uygulamayı öğrenirler.;
6
Üstün yeteneklilere yönelik, tavsiye edilen, geliştirilmiş modeller üzerinden, okul öncesi eğitimine yönelik stratejiler geliştirmeyi öğrenirler.;
7
Üstün yeteneklilere yönelik, eğitim-öğretim sürecinde karşılaşılabilecek muhtemel problemlere yönelik çözüm stratejileri geliştirmeyi öğrenirler.;
8
Üstün yeteneklilere yönelik, eğitim planları geliştirmeyi ve müfredat yaklaşımlarını öğrenirler.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Ders içeriği ve kapsamı, kullanılacak kaynakların açıklanması.
Yetenek ve Üstün Yetenek nedir?
“Gifted” kavramı ne anlama gelir?
Bu kavramlar arasında ne gibi farklar vardır?
2
Üstün nitelikli (gifted) öğrencilerin özellikleri.
3
Üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri, özel yetenek tipleri ve grupları.
4
Howard Gardner’ın “Çoklu zeka kuramı” (Multiple Intelligences).
5
Üstün Niteliklilerin saptanması ve tanımlanması. Bu konudaki modeller, yaklaşımlar ve stratejiler.
6
Yeteneğin saptanması ve tanımlanması. Yetenek grupları, sınıflandırması ve özel yetenek grupları.
7
Öğretim planı tasarlama ve hazırlanması.
8
Öğretim planı tasarlama ve hazırlanması.
9
Program planlama ve Hızlandırma stratejileri. Öğrenme stillerinin öğretimi.
10
Program tasarımı ve planlaması. Zenginleştirme ve gruplama stratejileri. Liderlik, duygusal gelişim ve öğrenme süreçleri, karakter gelişimi.
11
Bireye ve Bireysel uygulamaya yönelik modeller ve öğretim stratejileri. Yaratıcılık ve yaratıcı süreç. Yaratıcılığın büyümesi için öğretim stratejileri.
12
Müfredat tip ve modelleri. Renzulli’nin Üçlü Zenginleştirme Modeli. Okul düzeyinde ve çapında zenginleştirme modeli.
13
Kültürel çeşitlilik ve düşük sosyo-eknonomik ailelerden çocuklar: Gizli kalmış, görünmeyen yetenekler.
14
Düşük Başarı: Düşük başarının teşhis ve tanısı Kız öğrencilerin kültürel sebeplerle düşük başarısı.
Çocuk yetiştirme ve aile.
Öğretim planı ve program değerlendirme.
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Johnson, J. (2006). Creative arts for young children. New York: Delmar. Clark, G., & Zimmerman, E. (2004). Teaching talented art students. New York: Teachers College Press. Van Tassel-Baska, J. (1994). Comprehensive curriculum for gifted learners. Boston: Allyn and Bacon. Davis, G. A., & Rimm, S. (2004). Education of the gifted and talented. New York: Allyn and Bacon.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
4
56
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
20
20
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
32
32
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30 saat
5
Dersin AKTS Kredisi
5
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU