1 | Dersin Adı: | SAYILAR TEORİSİ I |
2 | Dersin Kodu: | MAT5203 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İSMAİL NACİ CANGÜL |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Prof.Dr.İsmail Naci CANGÜL Prof.Dr.Osman BİZİM |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Uludağ Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi Matematik Bölümü, 16059 Görükle Bursa-TÜRKİYE 0 224 294 17 51 tekcan@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere lisans düzeyi üzerinde temel sayılar teorisi konularını ve bu konularla ilişkin bazı temel teoremleri vermektir |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Ön bilgiler, ders hakkında kısa tanımlamalar | |
2 | Cebirsel sayılar, cebirsel gruplar ve indirgeme teoremleri | |
3 | Sonlu cisimler ve bu cisimler üzerinde cebirsel işlemler | |
4 | Asal sayılar ve bu sayıların sayısı | |
5 | Legendre sembolü ve bunun ikinci dereceden kongrüanslar ile olan ilişkisi | |
6 | Gauss tamsayılar halkası | |
7 | Gauss asal sayıları, Galois grupları ve toplamları | |
8 | Halkalar ve halkaların birimleri | |
9 | Halkaların birimleri ile Pell denklemlerinin tamsayı çözümleri arasındaki ilişki | |
10 | Farey dizileri | |
11 | Kuadratik formlar ve bu formların GL(2, Z) ve SL(2, Z) grupları ile olan ilişkisi | |
12 | Pozitif tanımlı ve indefinite kuadratik formlar | |
13 | Minkowski teoremi ve uygulaması | |
14 | Z[exp(2pi/ n)] halkası |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
[1] J. Buchmann and U. Vollmer. Binary Quadratic Forms: An Algorithmic Approach. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, 2007. [2] D.A. Buell. Binary Quadratic Forms, Clasical Theory and Modern Computations. Springer-Verlag, New York, 1989. [3] H.M. Edward. Fermat's Last Theorem: A Genetic Introduction to Algebraic Number Theory. Graduate Texts in Mathematics, vol. 50, Springer-Verlag, 1977. [4] D.E. Flath. Introduction to Number Theory. Wiley, 1989. [5] R.A. Mollin. Quadratics. CRS Press, Boca Raton, New York, London, Tokyo, 1996. [6] R.A. Mollin. Fundamental Number Theory with Applications. Chapman&Hall/ CRC, 2008 |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 14 | 5 | 70 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 225 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 7,5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7,5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |