Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ (CBS)
1 Dersin Adı: COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ (CBS)
2 Dersin Kodu: TOP6936
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 2
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç.Dr. ERTUĞRUL AKSOY
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: yok
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Uludağ Üniversitesi, Ziraat Fakültesi,
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Bölümü
16059 Görükle Kampüsü, Nilüfer/Bursa
Tel: 0-224-2941534
E-posta: aksoy@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) temel prensipleri, CBS’de kullanılan araçlar ve yazılımlar, CBS’nin uygulama alanları, CBS tekniklerinin arazi yönetiminde kullanımı ve diğer tarımsal uygulamaları konularında bilgi ve beceriler kazandırmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Coğrafi Bilgi Sistemi tanımını, temel prensiplerini ve unsurları ile kullanım alanları ile ilgili konuları kavrayabilme.;
2 Ülkemizde ve Dünya’da yaygın olarak kullanılan CBS donanım ve yazılımlarını kullanabilme.;
3 Coğrafi Bilgi Sisteminde veri tabanları ve analizi konularını kavrayabilme.;
4 Toprak, su ve orman gibi önemli doğal kaynakların izlenmesi ve yönetilmesinde Coğrafi Bilgi Sistemi tekniklerini kullanma ve uygulayabilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Giriş Coğrafi Bilgi Sistemi Kavramı ve Tarihi Uzaktan algılama ve CBS laboratuarındaki donanım ve yazılıların tanıtımı ve açıklanması
2 CBS’nin Temel Prensipleri CBS’de kullanılan eski sistemler.
3 CBS’de Bilgisayar Donanımı Veri Girişi ve Çıkışı CBS’de Sayısallaştırıcı ile veri girişi.
4 Uzaysal Veri Tabanı ArcGIS programının ve araçlarının gösterilmesi
5 Vektör Model Vektörel verilerin ve özelliklerinin Arc GIS ortamında sunulması
6 Raster Model Raster verilerin ve özelliklerinin farklı uydu verileri kullanılarak ArcGIS ortamında gösterilmesi
7 Ara Sınav Temel koordinat sistemleri ve CBS.
8 Türkiye’de ve Dünya’da yaygın olarak kullanılan CBS yazılımları NetCAD, ENVI, Geomedia, Global Mapper, ILWIS, ArcGIS.
9 Veri Analizi ve Modelleme Verilerde analiz ve modelleme yöntemlerinin ArcGIS ortamında gösterilmesi
10 Veri girişi ( coğrafik düzeltme, sayısallaştırma, öznitelik tablosu ve tematik harita oluşturma) ArcGIS progranın veri girişi araçlarının gösterilmesi ve veri girişi (örnek toprak ve topoğrafik haritaların sayısallaştırılması) Öğrencilere Ödev Konularının dağıtılması
11 Sürekli yüzey oluşturma (DEM, TIN) Arc GIS programı 3D modülünün anlatılması, sayısal yükseklik eğrileri ( noktaları) DEM ve TIN yüzeylerinin oluşturulması (1. Ödev konusu)
12 3 boyutlu modelleme ve analizler (Eğim, Bakı, Kesit, kazı, dolgu, hacim ve havza bazlı analizler) DEM ve TIN yüzeylerden eğim, bakı vb. verilerinin ve sayısal haritalarının oluşturulması (2. ve 3. Ödev konuları)
13 CBS’de çıktı oluşturma ve Hata kaynakları Arc GIS programının Çıktı aracının tanıtılması ve çıktı haritalarının oluşturması
14 Yarı Yıl sonu Sınavı Uygulama Sınavı Ödev raporlarının ve uygulama sınavının değerlendirilmesi, olası hataların açıklanması.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Aksoy, E. Coğrafi Bilgi Sistemi ders notları.25s.
Chang, K. 2004. Introduction to Geographic Information Systems. McGraw Hill. 400p.
Arctur, D. and Zeiler, M. 2004. Designing Geodatabases:Case studies in GIS data modeling. ESRI press, USA. 393p.
Mitchell, A. 2005. The ESRI Guide to GIS Analysis:Vol.2, Spatial measurements and statistics. ESRI press, USA. 238p.
Burke, R. 2003.Getting to know ArcObjects. ESRI press, USA. 422p.
Maidment, D.R. (editor). 2002. Arc hydro:GIS for water resources. ESRI press, USA. 203p.
Skidmore, A. (editor). 2002. Environmental modelling with GIS and remote sensing. Taylor & Francis, London.268p.
Aranof, S., 1989., An Introduction to Geographic Information Systems, Ottowa.
Burrough, P.A., 1986. Principles of Geographical Information Systems for Land Resurces Assesment. Univ. Of Utrecht, The Netherlands. Clarendon Press, Oxford.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 4 20
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 6 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 4 10 40
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 15 15
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 22 22
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü / 30 saat 4,9
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OK1 5 0 5 5 4 3 0 0 0 0 3 0 0
OK2 4 0 0 5 0 0 0 0 0 0 4 0 0
OK3 4 0 0 5 0 0 0 0 0 0 5 0 0
OK4 4 0 0 5 0 3 0 4 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr