eposta:alici@uludag.edu.tr Oda tel: 0224-2941871 Adres:Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü Görükle/Bursa
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Psikoloji bilimindeki görgül araştırmalarda elde edilen bulguların tanımlanmış, kontrollü ve tekrarlanabilir olması gibi temel yöntemsel özelliklere sahip olması ve istatistiksel olarak incelenmiş olması beklenmektedir. Bu derste, psikoloji bilimindeki ampirik araştırmalarda grupları karşılaştırmaya yönelik yöntem ve istatistiksel analizler ele alınmaktadır. Amaç, lisansüstü eğitim gören öğrencilerin bilimsel çalışmalarda kullanılan yöntem ve istatistik gereçleri kavrayabilmeleri, uygulayabilmeleri, örneklendirebilmeleri, analiz bulgularını yorumlayabilmeleri ve rapor edebilmelerine yardımcı olmaktır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Bilimsel araştırma yöntemlerinden farklı türdeki deneysel desenleri açıklayabilme;
2
Betimsel ve çıkarımsal istatistiksel yöntemlerin benzerlik ve farklarını listeleyebilme;
3
Amaca yönelik uygun araştırma soruları üretebilme;
4
Araştırma sorusuna uygun araştırma desen ve yöntemleri seçebilme;
5
Araştırma desenine uygun istatistiksel analiz yöntemini belirleyebilme ;
6
Araştırma desenlerine göre çeşitli istatistiksel program çıktılarını yorumlayabilme;
7
İstatistiksel bulguları rapor edebilme ;
8
Araştırma bulgularının implikasyonlarına ve sınırlılıklarına örnek verebilme ;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Dersin tanıtımı, deneysel araştırmalara giriş
2
Deneysel yöntemde iç-dış geçerlik
3
Deneysel verilerle karar verme
4
Betimsel ve Çıkarımsal istatistikler
5
Gruplar arası tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
6
Kontrol değişkenli varyans analizi (ANCOVA)
7
Faktöryel varyans analizi (ANOVA)
8
Tekrarlı ölçümlerde varyans analizi (ANOVA)
9
Ders Tekrarı + Arasınav
10
Çok yönlü varyans analizi (MANOVA)
11
Çok yönlü kontrol değişkenli varyans analizi (MANCOVA)
12
Diskriminant analizi
13
Lojistik regresyon
14
Gözden geçirme
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Bulduk, S. (2003). Yeni başlayanlar için psikolojide deneysel araştırma yöntemleri. İstanbul: Çantay Kitabevi. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS, 3rd ed. London: Sage Publications. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson Education Inc.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
20
Kısa Sınav
0
0
Ödev
5
30
Yıl sonu Sınavı
1
50
Toplam
7
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
50
Finalin BAşarıya Oranı
50
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
8
112
Ödevler
5
12
60
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
12
12
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
14
14
Toplam İş Yükü
240
Toplam İş Yükü / 30 saat
8
Dersin AKTS Kredisi
8
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU