fundagk@uludag.edu.tr Uludağ Üniversitesi Felsefe Bölümü Fen-Edebiyat Fakültesi, 16059 Görükle, Bursa - Türkiye. Tel: +90 224 2941823
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Öğrencilerin, Ortaçağ’da yaşamış olan filozofların metinlerini inceleyerek, bu filozofların içinde bulundukları düşünsel paradigmayı, tarihsel koşulları, ele aldıkları problemleri, sordukları soruları ve bu sorulara verdikleri cevapları öğrenmeleri hedeflenir.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Öğrencinin, geniş bir zamana ve coğrafyaya yayılmış olan Ortaçağ felsefesinde ele alınan problemler hakkında, filozofların metinlerini incelemek suretiyle bilgi kazanması hedeflenir. ;
2
Platon ve Aristoteles’in Ortaçağ felsefesine etkisinin, Ortaçağ felsefesinin ise Rönesans’a, ve Modern Felsefe’ye etkisinin gösterilmesi yoluyla felsefe tarihine yönelik bütünlüklü bir bakışın sağlanması, kavramsal ve düşünsel çerçevenin zenginleştirilmesi. ;
3
Din-felsefe, iman-akıl, tümel-tikel gibi felsefi kavramların belli bir dönemde ne şekilde ele alındığının incelenmesi suretiyle felsefi kavramlara ilişkin derinlikli bir kavrayış oluşturulması. ;
4
Yapılan okumalar yoluyla, metinlerdeki problemi, argümanları ve çıkarımları tespit etme, metin çözümleme, yorumlama, değerlendirme ve eleştiri yeteneklerinin geliştirilmesi.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Ortaçağ Felsefesi Nedir? Genel özellikleri nelerdir? Belli başlı filozofları kimlerdir?
2
Ortaçağ felsefesinde Aristotelesçilik ve Platonculuk
3
Aristoteles ile Platon’un Ortaçağ Hıristiyan, İslam ve Yahudi felsefelerine etkisi
4
Patristik dönem, Aziz Augustinus genel özellikleriyle ele alınır.
5
Kötülük problemi – Augustinus’un İtiraflar kitabından ilgili metinlerin okunması
6
Zaman kavramı – Augustinus’un İtiraflar kitabından ilgili metinlerin okunması
7
Tanrısal Öngörü Problemi – Boetius’un Felsefenin Tesellisi kitabından ilgili metinlerin okunması
8
Tümeller Problemi – Boetius’un Felsefenin Tesellisi kitabından ve Avelardus’tan ilgili metinlerin okunması
9
İman-akıl ilişkisine dair görüşler – Hıristiyan felsefesi
10
İman-akıl ilişkisine dair görüşler – İslam ve Yahudi felsefesi
11
Bilgi Problemi – Augustinus, Boetius, Aquinalı Thomas
12
Nominalizm problemi – Ockhamlı William
13
İrade problemi – Augustinus, Aquinalı Thomas, John Duns Scotus
14
Hıristiyan, İslam ve Yahudi felsefelerinin genel olarak değerlendirilmesi
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Yeniçağ Biliminin Doğuşu, Alexandre KOYRE Ortaçağ’da Felsefe, Etienne GİLSON Batı Felsefesi Tarihi - Ortaçağ Düşüncesi, W.T. JONES Ortaçağ Felsefesi Tarihi, Ahmet CEVİZCİ Ortaçağ’da Felsefe – Betül ÇOTUKSÖKEN, Saffet BABÜR Ortaçağ Felsefesinin Ruhu – Etienne Gilson
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
2
28
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
14
14
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
20
20
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30 saat
3
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU