1 | Dersin Adı: | BİREYSEL ÇALGI I |
2 | Dersin Kodu: | MUZ1003 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 1 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | - |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Yrd.Doç.Dr. NESRİN ÖZ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
-Yrd.Doç. Nesrin ÖZ (Keman) Yrd.Doç. Nejdet KALENDER (Keman) Öğr.Gör.Özgür EĞİLMEZ (Keman) Öğr.Gör.Bayazıt AKHUNDOV (Keman) Öğr.Gör.Yusuf HASANOV (Viyola) Yrd.Doç.Dr. Erol DEMİRBATIR (Çello) Öğr.Gör.Elhan NECEF (Çello) Öğr.Gör.Nilüfer YILMAZ (Kontrbas) Öğr.Gör.Ezgi KARA (Flüt) Okt.Murat CEMİL (Gitar) Okt.V.Özgür SAĞLAM (Gitar) Öğr.Gör.Yaşar Kemal ALİM (Bağlama) Öğr.Gör.Göknur YILDIZ (Şan) Öğr.Gör.Çiğdem YİĞİT (Şan) Okt.Gülnihal GÜL (Şan) |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
nesrinoz@uludag.edu.tr Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Görükle Kampüsü Nilüfer/ BURSA TÜRKİYE |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Keman:Kemanda aşamalı olarak teknik alıştırma ve etüdleri, Türk ve Dünya bestecilerinin eserlerinden örnekleri bireysel gelişmeye uygun olarak kemana özgü literatür ile okul müzik eğitiminde öğrenme-öğretme etkinliklerini kapsar. Viyola:Viyola öğretiminde teknik alıştırma ve etütlerle, Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekleri seslendirmeyi; bireysel gelişime uygun olarak Viyolayı öğrenmeyi, çalgıya özgü literatür ile seslendirme-yorumlama yapabilmeyi ve bu çalgıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazandırmayı amaçlar. Viyolonsel:Viyolonsel öğretiminde teknik alıştırma ve etütlerle, Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekleri seslendirmeyi; bireysel gelişime uygun olarak viyolonseli öğrenmeyi, çalgıya özgü literatür ile seslendirme-yorumlama yapabilmeyi ve bu çalgıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazanmayı amaçlar. Kontrbas:Kontrbas öğretiminde teknik alıştırma ve etütlerle, Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekleri seslendirmeyi; bireysel gelişime uygun olarak kontrbası öğrenmeyi, çalgıya özgü literatür ile seslendirme- yorumlama yapabilmeyi ve bu çalgıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazanmayı amaçlar. Flüt:Bu dersin amacı, teknik alıştırma ve etütler yoluyla Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekler seslendirmek, öğrencilerin bireysel gelişimlerine uygun olarak çalgıya özgü literatür ile seslendirme-yorumlama yapmak ve öğrencilere bu çalgıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazandırmaktır. Gitar:Bireysel çalgı eğitimi gitar dersinin amacı; aşamalı olarak teknik alıştırma ve etütleri, Türk ve Dünya bestecilerinin eserlerinden örneklerin bireysel gelişmeye uygun olarak çalgıya özgü literatür ile okul müziği eğitiminde öğrenme öğretme etkinliklerini kapsar. Bağlama:Öğrenciye bağlama ve bağlama ailesi çalgılarının tarihsel gelişimlerini anlatarak teknik özelliklerini kavratmaktır. Şan:Dili doğru kullanarak, ses eğitimi tekniklerine uygun değişik eserleri seslendirme bilgi ve becerilerini geliştirmek. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Keman: Keman dersine ilişkin genel bilgiler, kemanın ve yayın fiziksel yapısı, kemanın ve yayın bakımı ve korunması, keman çalmada doğru duruş ve tutuş. Viyola: Viyola Eğitimi ve Amacı, Viyola ve Tarihçesi. Çello:Viyolonsel Eğitimi ve Amacı. Viyolonsel ve Tarihçesi. Kontrbas:Kontrbas eğitimi ve amacı, kontrbas ve tarihçesi. Flüt:Temel tutuş ve duruş posizyonu. Gitar:Öğrencilerle dersin amacı içeriği ve hedef davranışları ile çalgının tanıtımı tutuş,oturuş ve çalgı hakkında genel temel teknik bilgiler. Bağlama: Bağlama ailesi ve bağlamanın tanıtımı. Şan:Şan için doğru duruş ve ses eğitiminin amacı. | |
2 | Keman: Re ve La tellerinde, düzgün bir yay tutuş ile temiz ve doğru sesler elde ederek çalışılması. Viyola: Viyola ve Yayın Bölümleri, Viyola ve Yayın Kullanımı, Bakımı ve Korunması. Do Anahtarı ve Viyola Yazısı. Çello:Viyolonsel ve Yayın Bölümleri, Viyolonsel ve Yayın Kullanımı, Bakımı ve Korunması. Fa Anahtarı ve Viyolonsel Yazısı. Kontrbas:Kontrbas ve yayın bölümleri, bakımı ve korunması, fa anahtarı ve kontrbas yazısı, kontrbas ve yayın kullanımı. Flüt:Flüt bakımı, temizliği. Gitar:Sağ el tirando (serbest vuruş ya da desteksiz vuruş ) çalışmaları. Bağlama:Oturuş ve bağlamanın tutuşu. Şan: Ses üreten organlar. | |
3 | Keman: Re ve La tellerinde, düzgün bir yay tutuş ile temiz ve doğru sesler elde ederek çeşitli nota sürelerinde çalışılması. Viyola: Viyola İle Doğru Oturuş ve Tutuş Kuralları, Viyolanın ve Yayın Tutulması. Çello:Viyolonsel İle Doğru Oturuş ve Tutuş Kuralları, Viyolonselin ve Yayın Tutulması. Kontrbas:Kontrbas İle doğru duruş ve tutuş kuralları, yay tutuşunun kavratılması. Flüt:Flütün tarihsel gelişimi. Gitar:Sağ el tekniğinin temelini oluşturan tirando vuruş ile ilgili çalışmalar. Bağlama:Bağlı sekizlik tartım kalıbı, la notası ve Tezene vuruşları. Şan: Diyafram destekli nefes tekniği. | |
4 | Keman: Re ve La tellerinde, düzgün bir yay tutuş ile temiz ve doğru sesler elde ederek çeşitli nota sürelerinde çalışılması. Viyola: Yayın Kullanımı. Viyolada Akort Bilgisi ve Parmak Düzenleri.Yay Çekme Uygulamaları. Çello:Yayın Kullanımı. Viyolonselde Akort Bilgisi ve Parmak Düzenleri. Kontrbas:Kontrbasta akort bilgisi ve parmak düzenleri. Flüt:Artikülasyon çalışmaları. Gitar:Sol el tekniği, parmak numaraları ve pozisyon kavramı. Bağlama:Si bemol 2notasını kavratma. Şan:Nefes- ses bağlantısı. | |
5 | Keman: Keman çalmada sol elin pozisyonu, Re ve La tellerinde I. konumda çeşitli yay şekilleriyle temiz ve doğru sesler elde ederek çalışmaların sürdürülmesi. Viyola: I. Konum Bilgisi ve I. Konumda Çalma. Çello:I. Konum Bilgisi. Kontrbas:1.konum 1. derece bilgisi. Flüt:Uzun ses çalışmaları. Gitar:Gitar müziği yazımı. Bağlama:Do notasını kavratma. Şan:Staccato - legato nefes ve alıştırmaları, örnek eserler. | |
6 | Keman: Keman çalmada sol elin pozisyonu, Re ve La tellerinde I. konumda çeşitli yay şekilleriyle temiz ve doğru sesler elde ederek çalışmaların sürdürülmesi. Viyola:Do Majör Tonalite Bilgisi ve Uygulaması. Çello:Do Majör Tonalite Bilgisi. Kontrbas:1 oktav sol majör, sol minör, si minör ve fa diyez minör tonlarında gam ve arpej bilgisi. Flüt:Uzun ses çalışmaları. Gitar:Çift sesli çalışmalar ile akor oluşumları. Bağlama:Bağlı bir sekizlik iki onaltılık tartım kalıbı. Şan:Staccato - legato nefes ve alıştırmaları, örnek eserler. | |
7 | Genel Değerlendirme | |
8 | Keman:Keman çalmada sol elin pozisyonu, La telinde I. konumda çeşitli yay şekilleriyle temiz ve doğru sesler elde etme alıştırmalarının yapılması. Viyola: Temel Yay Teknikleri ve Egzersizleri. Çello:Temel Yay Teknikleri ve Yay Egzersizleri. Kontrbas:Temel yay teknikleri- detache ve legato. Flüt:Uzun ses çalışmaları. Gitar:Müzik kalite ve temel nüans kavramları. Bağlama:Bağlı iki onaltılık bir sekizlik tartım kalıbı. Şan:Ses eğitiminde artikülasyon. | |
9 | Keman: Re ve La tellerinde I. konumda çeşitli yay şekilleriyle( Bütün yay, Alt yarı ve Üst Yarıda) değişik tartımlarla, temiz ve doğru sesler elde ederek düzeyine uygun alıştırma ve etütlerin çalışılması. Viyola: La Minör Tonalite Bilgisi ve Uygulaması. Çello:La Minör Tonalite Bilgisi. Kontrbas:Temel yay teknikleri- detache ve legato. 1.konum 2. Derece bilgisi. Flüt: Sol Major ve Mi minör gamlar, arpejler ve benzer alıştırmalar. Gitar:II. Pozisyon üzerinde çalışmalar ve yarım bare. Bağlama:Re notası ve I. pozisyonu kavratma. Şan:Doğru entonasyonla ses üretme, rezonans bölgelerinde sesi güçlendirme. | |
10 | Keman: Re,La ve Mi tellerinde I. konumda çeşitli yay şekilleriyle( Bütün yay, Alt yarı ve Üst Yarıda) ve legato tekniğine başlangıç yaparak değişik tartımlarla, temiz ve doğru seslerle düzeyine uygun etütlerin çalışılması. Viyola: Sol El Parmak Düzenleri ve Egzersizleri. Çello:Sol El Parmak Düzenleri ve Egzersizler. Kontrbas:1 oktav la majör, mi majör, si majör, si bemol minör ve la bemol majör tonlarında gam ve arpej bilgisi. Flüt:Düzeyine uygun eserlerin seslendirilmesi. Gitar:Gitarda kullanılan farklı tel numaraları unison sesler ve akort. Bağlama: Bağlı dört onaltılık tartım kalıbı. Şan:Seslendirilen eserlerde dönem ve stil özellikleri. | |
11 | Keman: Bütün tellerde I. konumda legato tekniğinin gereklerine uygun değişik tartımlarla, temiz ve doğru seslerle düzeyine uygun etütlerin çalışılması. Viyola: Eser Seslendirme ve Yorumlama. Çello:Seslendirme ve Yorumlama. Kontrbas:Kontrbas çalışma yöntemlerini açıklama, çalışılan etüt ve eserlerle ilgili inceleme. Flüt:Staccato ve Legato. Gitar:Sağ el apoyando tekniği. Bağlama: Dörtlük nota. Şan:Seslendirilen eserlerde dönem ve stil özellikleri. | |
12 | Keman: Bütün tellerde I. konumda detache tekniğinin gereklerine uygun değişik tartımlarla, temiz ve doğru seslerle düzeyine uygun etütlerin çalışılması. Viyola: Viyola Çalışma Yöntemi, Çalışılan Etüt ve Eserlerin Analizi. Çello:Viyolonsel Çalışma Yöntemi. Çalışılan etüt ve eserlerle ilgili inceleme ve analiz. Kontrbas:Çalışılan etütleri ve eseri tekniğine uygun müzikal biçimde seslendirme. Flüt:Fa Major gamlar, arpejler ve benzer alıştırmalar. Gitar:Hafıza çalışmaları, boş tellerin susturulması ve III. Pozisyon. Bağlama:2/4’lük ölçü rakamı. Şan:Eserlerde teknik ve müzikal analiz. | |
13 | Genel Değerlendirme | |
14 | Keman: Bütün tellerde I. konumda Detache ve Legato tekniklerinin bir arada kullanıldığı düzeyine uygun etütlerin çalışılması. Viyola: Etüt ve Egzersiz Çalışmaları. Çello:Etüt ve egzersiz çalışmaları. Sınava Hazırlık.. Kontrbas:Yarıyıl sonu sınavına hazırlık. Flüt: Re minor gamlar, arpejler ve benzer alıştırmalar. Gitar:Müzikal ve teknik problemlerin çözümü ve genel tekrar. Bağlama:Mi notası ve III. pozisyon, Bağlı onaltılık-sekizlik-onaltılık tartım kalıbı. Şan:Korrepetisyon. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Keman:-Günay Edip/Uçan Ali, Çevreden Evrene Keman Eğitimi 1 Dağarcık Yayınları 1980 - Can Ömer, Keman Eğitimi I, Agraf, Ankara, 2000. - Crickboom Mathieu, Violinschule il Violino I, II, Brüxelles-Schott, Freses 1929. -Auer Leopold, Graded Course of Violin Playing Book 1-2 -Cohen Eta, Violin Method, Book 1-2 Viyola:M. REYTIH Etüt Kitabı KREISLER Op. 55 TARTINI Küçük Piyesler CORELLI Küçük Parçalar Çello:J.Werner Praktische Violoncell Schule, S.Lee Etudes, J.Dotzauer Band I. Kontrbas:1- L.Rakov Başlangıç Metodu 2-E.Nanny Band I. Flüt:KÖHLER, Ernesto. Etudes op.33. MOYSE, Marcel. Enseigment Complet de la Flute. MOYSE, Marcel. De La Sonorite: Art et Technique. WYE, Trevor. Practise Book For Flute. ANDERSEN, Joachim. Studies op.33, op.15. Schumann, Robert. Three Romanzen. Mozart, Wolfgang Amadeus, Andante. Gitar:1- AYDINTAN,Ziya.Gitar Metodu I II Evrensel Müzikevi, 1999 2– CEMİL,Murat. Klasik Gitar Metodu Alfa Akademi 2005 3-GÖTZE,WalterLeıchtes Gıtarrenspıel 4- KÜÇÜKAY,Bekir. Gitar Eğitimi I, KESİKLİ,Melih SÖKMEN,Erdem İ.Ü.Konservatuarı 5- NOAD,Frederic.SoloGuitar PlayingI I Omnibus Press 1976, 6- La Guitara Enchantee , Doberman Yppan 1982 7- MİLLS,John . Gitar Metodu , Alkım Yayınevi 8- The guıtar Musıc of Spaın Volume Bağlama:ALİM Yaşar Kemal- Aydın Atalay “Bağlama Metodu 1” , Aktüel Yayınları, 2004, İstanbul Şan:Davran, K., Öztürk,F.G. (2009).Şan İçin Piyano Eşlikli Şarkılar I(1.b), Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara. Egüz, S. (b.y.y) Piyano Eşlikli Halk Türküleri, Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü Yayınları No.1, Ankara. Egüz, S. (b.y.y) Piyano Eşlikli Okul Şarkıları, Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü Yayınları No.1, Ankara. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Baritones, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Bass, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Mezzo- Soprano, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Soprano, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Tenor, G. Schırmer: New York. Şimşek, G. (1997). Şan İçin Piyano Eşlikli Albüm, Ankara. Tuğcular, E. (2011). Şan İçin Piyano Eşlikli Türküler, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 2 | 50 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 1 | 14 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 0 | 2 | 28 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 2 | 1 | 2 |
Diğer | 3 | 1 | 3 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |