1 | Dersin Adı: | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
2 | Dersin Kodu: | RES3011 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 5 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | - |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Almanca |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. MÜGE GÜLTEKİN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | - |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
mgultekin@uludag.edu.tr +90 (224) 294 25 73 Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Görükle Kampüsü Görükle/Bursa TÜRKİYE |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin bilimsel araştırmalarda kullanılan yöntemleri ve araştırma sürecini tanımaları, belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmeleri için gereken literatür tarama, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini öğrenmelerini sağlamak amaçlanmıştır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Öğrencilere dersin içeriği, amacı ve hedef davranışları ile ilgili bilgilendirmenin yapılması. Bilim, bilimsel yöntem, bilimsellik, bilimsel araştırma ve bilimsel araştırmanin aşamaları, araştırmaya dayalı bilginin nitelikleri, araştırmada bilimsel dil ve geçerlik, güvenirlik kavramları hakkında powerpoint sunum ile anlatımın yapılması. | |
2 | Araştırma yaklaşımlarından nicel ve nitel araştırmanın örneklerle anlatılması. Nitel ve Nicel araştırma yaklaşımlarının karşılaştırılması. Powerpoint sunum ile anlatımın yapılması. | |
3 | Araştırma süreç ve teknikleri kapsamında yer alan “Giriş” başlığının ele alınması. Problem, problem kaynakları, problem seçimi ve ölçütler, değişken kavramının powerpoint sunum ile anlatılması. Bilimsel araştırmalardan örnekler incelenmesi. | |
4 | Araştırma süreci içerisindeki “Giriş” başlığı altında amaç, önem, varsayımlar, sınırlılıklar ve tanımlar konularının powerpoint sunum ile anlatılması. Bilimsel araştırmalardan örnekler incelenmesi. | |
5 | Araştırma süreç ve teknikleri kapsamında yer alan “Yöntem” başlığının ele alınması. Araştırma modeli, evren ve örneklem, örnekleme türleri, örnekleme aşamaları konularının powerpoint sunum ile anlatılması. Bilimsel araştırmalardan örnekler incelenmesi. | |
6 | Araştırma süreci içerisindeki “Yöntem” başlığı altında verilerin toplanması konusunun powerpoint sunum ile anlatılması. Veri kavramı, veri türleri, veri kaynakları ve veri toplama yöntemlerinden Literatür taraması konusunun anlatımının yapılması. Bilimsel araştırmalardan örnekler incelenmesi. | |
7 | Akademik aşırma (intihal), raporlaştırma ve raporlaştırma kriterleri konularında örneklerle anlatım yapılması. Bilimsel araştırmalardan örnekler incelenmesi. | |
8 | Bilimsel araştırmalardan örnekler incelenmesi. Tartışma. | |
9 | Veri toplama yöntemlerinden Anket ve Gözlem yönteminin niteliklerinin, aşamalarının, avantajlarının ve dezavantajlarının powerpoint sunum ile örneklerle anlatılması. Bilimsel araştırmalardan örnekler incelenmesi. | |
10 | Veri toplama yöntemlerinden Görüşme yönteminin niteliklerinin, aşamalarının, avantajlarının ve dezavantajlarının powerpoint sunum ile örneklerle anlatılması. Bilimsel araştırmalardan örnekler incelenmesi. | |
11 | Odak grup görüşmesi, durum (örnek olay) çalışması ve eylem araştırması yöntemleri hakkında örneklerle anlatımların yapılması. Verilerin işlenmesi, çözümü ve yorumlanması (very analizi) konularının powerpoint sunum ile anlatılması. Bilimsel araştırmalardan örnekler incelenmesi. | |
12 | Araştırma süreci kapsamındaki “Bulgular ve Yorum” başlığı altında bulgu türleri, bulguların sunuluşu ve yorumlama aşamaları konularının powerpoint sunum ile anlatılması. Bilimsel araştırmalardan örnekler incelenmesi. | |
13 | Araştırma süreci kapsamındaki “Özet, Yargı ve Öneriler” konusunun powerpoint sunum ile anlatılması. Bilimsel araştırmalardan örnekler incelenmesi. | |
14 | Etik kavramı, araştırma etiği ve araştırmaya katılanlarla ilgili etik sorunlar konularında örneklerle anlatımın gerçekleştirilmesi. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
BALCI, Ali, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2007. BÜYÜKÖZTÜRK, Şener, Ebru Kılıç Çakmak, Funda Demirel, Özcan Erkan Akgün, Şirin Karadeniz, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2010. YILDIRIM, Ali, Hasan Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2005. Ünalan, H. Turgay, Müge Gültekin, S. Esin Erol, Türkiye Kaynaklı Sanat Eğitiminde Makale Bibliyografyası, Maya Akademi Yayınları, 2011, Ankara. Gay, L. R., Geoffrey E. Mills, Peter Airasian, Educational Research, Pearson Merrill Prentice Hall, Ohia, 2006. DAY, Robert, A., Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?, Tübitak Yayınları, Ankara, 1996. GÜLBAHAR; Kural, Muzaffer Üstdal, Bilimsel Araştırma (Nasıl Yapılır Nasıl Yazılır), Beta Yayınevi, İstanbul, 1997. KARASAR, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayıncılık, İstanbul, 2010. DİNLER, Zeynep, Bilimsel Araştırma ve E-Kaynaklar, Ekin Basım Yayın, Bursa, 2012. AKIN, Galip, Bilimsel Araştırma ve Yazım Teknikleri, Tiydem Yayıncılık, Ankara, 2009. CEBECİ, Suat, Bilimsel Araştırma ve Yazım Teknikleri, Alfa Basım Yayın, İstanbul, 2010. ŞENCAN, Hüner, Sosyal ve Davranışsal Bilimlerde Bilimsel Araştırma, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2007. YÜKSEL, Atila, Burak Mil, Yasin Bilim, Nitel Araştırma Neden Nasıl Niçin?, Detay Yayıncılık, Ankara, 2007 KUŞ, Elif, Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri, Anı Yayıncılık, Anlara, 2009. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 16 | 16 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |