1 |
Dersin Adı: |
COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ |
2 |
Dersin Kodu: |
TPR1904 |
3 |
Dersin Türü: |
Zorunlu |
4 |
Dersin Seviyesi: |
Lisans |
5 |
Dersin Verildiği Yıl: |
1 |
6 |
Dersin Verildiği Yarıyıl: |
2 |
7 |
Dersin AKTS Kredisi: |
3 |
8 |
Teorik Ders Saati (saat/hafta): |
1 |
9 |
Uygulama Ders Saati (saat/hafta): |
2 |
10 |
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
11 |
Dersin Önkoşulu |
Yok |
12 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
13 |
Dersin Dili: |
Türkçe |
14 |
Dersin Veriliş Şekli |
Yüz yüze |
15 |
Dersin Koordinatörü: |
Prof. Dr. ERTUĞRUL AKSOY |
16 |
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Doç. Dr. Gökhan ÖZSOY |
17 |
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. Ertuğrul AKSOY Tel: 0-224-2941534 E-posta: aksoy@uludag.edu.tr |
18 |
Dersin Web Adresi: |
|
19 |
Dersin Amacı |
Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) temel prensipleri, CBS’de kullanılan araçlar ve yazılımlar, Doğal kaynakların yönetiminde CBS’nin yeri, önemi ve faydaları, Arazi yönetiminde ve tarımda CBS teknikleri uygulamaları konularında bilgi ve beceriler kazandırmak. |
20 |
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
Arazi ve doğal kaynakların yönetiminde Coğrafik Bilgi Sistem tekniklerini bilir ve uygulayabilir. Bu amaçla bir CBS programını ve araçlarını kullanabilir. |
Hafta |
Teori |
Uygulama |
1 |
Giriş
Coğrafi Bilgi Sistemi Kavramı ve Tarihi
|
Uzaktan algılama ve CBS laboratuarındaki donanım ve yazılımların tanıtımı ve açıklanması |
2 |
CBS’nin Temel Prensipleri |
CBS’nin yapısı, unsurları ve kullanım alanları |
3 |
CBS’de Yazılım, Donanım, Veri Giriş ve Çıktı araçları |
CBS’de veri giriş yöntemleri ve veri girişi. |
4 |
Konumsal (mekânsal) Veri Tabanı |
ArcGIS programının ve araçlarının gösterilmesi |
5 |
Vektör Veri Model |
Vektör verilerin ve özelliklerinin Arc GIS ortamında sunulması |
6 |
Raster Veri Model |
Raster verilerin ve özelliklerinin farklı uydu verileri kullanılarak ArcGIS ortamında gösterilmesi |
7 |
Temel koordinat sistemleri ve önemi |
Temel koordinat sistemleri ve koordinat dönüşüm örnekleri |
8 |
Türkiye’de ve Dünya’da yaygın olarak kullanılan CBS yazılımları ve özellikleri |
Global Mapper, ILWIS, ArcGIS. |
9 |
Veri Analizi ve Modelleme |
Verilerde analiz ve modelleme yöntemlerinin ArcGIS ortamında gösterilmesi |
10 |
Veri girişi ( coğrafik düzeltme, sayısallaştırma, öznitelik tablosu ve tematik harita oluşturma) |
ArcGIS programının veri girişi araçlarının gösterilmesi ve veri girişi (örnek toprak ve topoğrafik haritaların sayısallaştırılması) Öğrencilere Ödev Konularının dağıtılması |
11 |
Sürekli yüzey oluşturma (DEM, TIN) |
Arc GIS programı 3D modülünün anlatılması, sayısal yükseklik eğrileri ( noktaları) DEM ve TIN yüzeylerinin oluşturulması (1. Ödev konusu) |
12 |
3 boyutlu modelleme ve analizler (Eğim, Bakı, Kesit, kazı, dolgu, hacim ve havza bazlı analizler) |
DEM ve TIN yüzeylerden eğim, bakı vb. verilerinin ve sayısal haritalarının oluşturulması (2. ve 3. Ödev konuları) |
13 |
CBS’de çıktı oluşturma ve Hata kaynakları |
ArcGIS programının Çıktı aracının tanıtılması ve çıktı haritalarının oluşturması (4.ödev konusu) |
14 |
Ödev raporlarının sunumu ve değerlendirilmesi |
Ödev raporlarının değerlendirilmesi, olası hataların açıklanması. |
23 |
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Aksoy, E. Coğrafi Bilgi Sistemi ders notları.25s. Chang, K. 2004. Introduction to Geographic Information Systems. McGraw Hill. 400p. Arctur, D. and Zeiler, M. 2004. Designing Geodatabases:Case studies in GIS data modeling. ESRI press, USA. 393p. Mitchell, A. 2005. The ESRI Guide to GIS Analysis:Vol.2, Spatial measurements and statistics. ESRI press, USA. 238p. Burke, R. 2003.Getting to know ArcObjects. ESRI press, USA. 422p. Maidment, D.R. (editor). 2002. Arc hydro:GIS for water resources. ESRI press, USA. 203p. Skidmore, A. (editor). 2002. Environmental modelling with GIS and remote sensing. Taylor & Francis, London.268p. Aranof, S., 1989., An Introduction to Geographic Information Systems, Ottowa. Burrough, P.A., 1986. Principles of Geographical Information Systems for Land Resurces Assesment. Univ. Of Utrecht, The Netherlands. Clarendon Press, Oxford. |
24 |
Değerlendirme |
|