Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ
1 Dersin Adı: COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ
2 Dersin Kodu: TPR1904
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 1
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 2
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ERTUĞRUL AKSOY
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Doç. Dr. Gökhan ÖZSOY
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. Ertuğrul AKSOY
Tel: 0-224-2941534
E-posta: aksoy@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) temel prensipleri, CBS’de kullanılan araçlar ve yazılımlar, Doğal kaynakların yönetiminde CBS’nin yeri, önemi ve faydaları, Arazi yönetiminde ve tarımda CBS teknikleri uygulamaları konularında bilgi ve beceriler kazandırmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Arazi ve doğal kaynakların yönetiminde Coğrafik Bilgi Sistem tekniklerini bilir ve uygulayabilir. Bu amaçla bir CBS programını ve araçlarını kullanabilir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Coğrafi Bilgi Sistemlerinin tanımı, temel prensipleri, unsurları ve kullanım alanları ile ilgili konuları bilir.;
2 Ülkemizde ve Dünya’da yaygın olarak kullanılan CBS donanım ve yazılımlarını bilir ve kullanabilir. Çeviri sonuçları Comprehend the subjects of ;
3 Coğrafi Bilgi Sisteminde veri tabanları ve analizleri konularını kavrayabilir.;
4 Toprak, su ve orman gibi önemli doğal kaynakların izlenmesi ve yönetilmesinde Coğrafi Bilgi Sistemi tekniklerini bilir ve uygulayabilir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Giriş Coğrafi Bilgi Sistemi Kavramı ve Tarihi Uzaktan algılama ve CBS laboratuarındaki donanım ve yazılımların tanıtımı ve açıklanması
2 CBS’nin Temel Prensipleri CBS’nin yapısı, unsurları ve kullanım alanları
3 CBS’de Yazılım, Donanım, Veri Giriş ve Çıktı araçları CBS’de veri giriş yöntemleri ve veri girişi.
4 Konumsal (mekânsal) Veri Tabanı ArcGIS programının ve araçlarının gösterilmesi
5 Vektör Veri Model Vektör verilerin ve özelliklerinin Arc GIS ortamında sunulması
6 Raster Veri Model Raster verilerin ve özelliklerinin farklı uydu verileri kullanılarak ArcGIS ortamında gösterilmesi
7 Temel koordinat sistemleri ve önemi Temel koordinat sistemleri ve koordinat dönüşüm örnekleri
8 Türkiye’de ve Dünya’da yaygın olarak kullanılan CBS yazılımları ve özellikleri Global Mapper, ILWIS, ArcGIS.
9 Veri Analizi ve Modelleme Verilerde analiz ve modelleme yöntemlerinin ArcGIS ortamında gösterilmesi
10 Veri girişi ( coğrafik düzeltme, sayısallaştırma, öznitelik tablosu ve tematik harita oluşturma) ArcGIS programının veri girişi araçlarının gösterilmesi ve veri girişi (örnek toprak ve topoğrafik haritaların sayısallaştırılması) Öğrencilere Ödev Konularının dağıtılması
11 Sürekli yüzey oluşturma (DEM, TIN) Arc GIS programı 3D modülünün anlatılması, sayısal yükseklik eğrileri ( noktaları) DEM ve TIN yüzeylerinin oluşturulması (1. Ödev konusu)
12 3 boyutlu modelleme ve analizler (Eğim, Bakı, Kesit, kazı, dolgu, hacim ve havza bazlı analizler) DEM ve TIN yüzeylerden eğim, bakı vb. verilerinin ve sayısal haritalarının oluşturulması (2. ve 3. Ödev konuları)
13 CBS’de çıktı oluşturma ve Hata kaynakları ArcGIS programının Çıktı aracının tanıtılması ve çıktı haritalarının oluşturması (4.ödev konusu)
14 Ödev raporlarının sunumu ve değerlendirilmesi Ödev raporlarının değerlendirilmesi, olası hataların açıklanması.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Aksoy, E. Coğrafi Bilgi Sistemi ders notları.25s.
Chang, K. 2004. Introduction to Geographic Information Systems. McGraw Hill. 400p.
Arctur, D. and Zeiler, M. 2004. Designing Geodatabases:Case studies in GIS data modeling. ESRI press, USA. 393p.
Mitchell, A. 2005. The ESRI Guide to GIS Analysis:Vol.2, Spatial measurements and statistics. ESRI press, USA. 238p.
Burke, R. 2003.Getting to know ArcObjects. ESRI press, USA. 422p.
Maidment, D.R. (editor). 2002. Arc hydro:GIS for water resources. ESRI press, USA. 203p.
Skidmore, A. (editor). 2002. Environmental modelling with GIS and remote sensing. Taylor & Francis, London.268p.
Aranof, S., 1989., An Introduction to Geographic Information Systems, Ottowa.
Burrough, P.A., 1986. Principles of Geographical Information Systems for Land Resurces Assesment. Univ. Of Utrecht, The Netherlands. Clarendon Press, Oxford.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 20
Kısa Sınav 0 0
Ödev 4 20
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 6 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama Başarı için dersin uygulamalarına katılmak, ödev teslim etmek vize sınavı ve final sınavından gereken puanları almak gerekir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 1 14
Uygulamalı Dersler 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 4 4 16
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 15 15
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 24 24
Toplam İş Yükü 112
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,23
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 5 0 4 0 5 4 0 5 0 0 0
OK2 4 5 0 0 3 4 5 0 5 0 0 0
OK3 4 5 0 5 5 5 5 0 0 0 0 0
OK4 5 5 0 3 5 5 4 0 5 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr