1 | Dersin Adı: | EPİSTEMOLOJİDE TEMEL PROBLEMLER |
2 | Dersin Kodu: | FEL5103 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 13 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 4 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi Eylem YENİSOY ŞAHİN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof.Dr. A. Kadir ÇÜÇEN, Prof. Dr. Ogün ÜREK |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
eylemsahin@uludag.edu.tr Uludağ Üniversitesi Felsefe Bölümü Fen-Edebiyat Fakültesi, 16059 Görükle, Bursa - Türkiye. Tel: +90 224 2942843 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Felsefe tarihi bilgisi zemininde felsefenin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak felsefi problemleri anlama becerisi kazanmak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Alan bilgisinde en temel konu ve probllemlerin ele alındığı bir ders olduğu için mesleki gelişim için zorunludur. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Günümüzde Bilginin Durumu | |
2 | Antik Dönemde Bilginin Durumu | |
3 | Modern Epistemolojideki Temel Problemler- Descartes, Locke, Berkeley, Hume | |
4 | Modern Epistemolojideki Temel Problemler- Kant ve Kantçı Epistemoloji | |
5 | Amerikan Pragmatizmi | |
6 | Doğalcılık: Quine ve Goldman | |
7 | Edmund Getier ve Gerekçelendirme Sorunu | |
8 | Gettier Sorununa İlişkin Cevap Arayışları:Goldman, Lehrer ve Paxson. | |
9 | Gettier Sorununa İlişkin Cevap Arayışları: Chisholm, Zagzebski | |
10 | Gerekçelendirme Teorileri: İçselcilik-Dışsalcılık | |
11 | Gerekçelendirme Teorileri: Bağlamsalcılık-Bağdaşımcılık | |
12 | Çağdaş Şüphecilik | |
13 | Epistemolojik Erdemler ve Yükümlülükler | |
14 | Değerlendirme |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Fatih S. M. Öztürk (2007), “Epistemolojinin Temel Problemleri”, Felsefe Ansiklopedisi 5 içinde, haz. Ahmet Cevizci, Ankara: Ebabil Yayınları. Hasan Yücel Başdemir (ed., 2011), Epistemoloji: Temel Metinler, Ankara: Hititkitap Yayınevi. Nebi Mehdiyev (haz., 2011), Çağdaş Epistemolojiye Giriş, İstanbul: İnsan Yayınları. Ahmet Cevizci (2020), Bilgi Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları. A.Kadir Çüçen (2017), Bilgi Felsefesi, Bursa: Sentez Yayınları. Alessandra Tanesini (2012), Feminist Epistemolojilere Giriş, çev. G. Demiriz, B. Binay ve Ümit Tatlıcan, Bursa: Sentez Yayınları. Paul K. Mosser (ed. 2018), Epistemoloji, çev. Ve ed. Hasan Yücel Başdemir, Ankara: Adres Yayınları. Edmund L. Gettier, “Is Justified True Belief Knowledge?”, Analysis , Jun., 1963, Vol. 23, No. 6, pp. 121-123. Alvin Goldman “A Causal Theory of Knowing”, The Journal of Philosophy , Jun. 22, 1967, Vol. 64, No. 12, pp. 357-372 Alvin Goldman, “Social Epistemology”, Crítica: Revista Hispanoamericana de Filosofía , Dec., 1999, Vol. 31, No. 93, pp. 3-19. Alvin Plantinga, “Justification in the 20th Century”, Philosophy and Phenomenological Research, Autumn, 1990, Vol. 50, Supplement, pp. 45-71. Laurence Bonjour – “Internalism and Externalism” – Oxford Handbook of Epistemogy, ss. 234 – 263. Linda Zagzebski, “The Inescapability of Gettier Problems”, The Philosophical Quarterly (1950-) , Jan., 1994, Vol. 44, No. 174, pp. 65-73. Lorraine Code, “Taking Subjectivity into Account”, L. Alcoff ve E. Potter (editörler), Feminist Epistemologies içinde, New York: Routledge. Keith Lehrer ve Thomas Paxson, “Undefeated Justified True Belief”, The Journal of Philosophy, Apr. 24, 1969, Vol. 66, No. 8, pp. 225-237. Peter Klein, “SKEPTICISM”, Oxford Handbook of Epistemogy, ss. 336-361. Richard Feldman, “RELIABILITY AND JUSTIFICATION”, The Monist, APRIL, 1985, Vol. 68, No. 2, pp. 159-174 (Dışsalcı, Güvenilirlik ilkesi). Richard Feldman – “Epistemolojical Duties” - Oxford Handbook of Epistemogy, ss. 362 – 384. Richard Foley, “Chisholm and Coherence”, Philosophical Studies: An International Journal for Philosophy in the Analytic Tradition , Jul., 1980, Vol. 38, No. 1, pp. 53-63. Richard Fumerton, Skepticism and Reasoning to the Best Explanation, Philosophical Issues, 1992, Vol. 2, Rationality in Epistemology (1992), pp. 149- 169. Roderick M. Chisholm – “The Indispensability of Internal Justification”, Synthese , Mar., 1988, Vol. 74, No. 3, pp. 285-296 |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Sunu, ders için katılım ve makale yazmak. | |
Açıklama | Her öğrenci dersin içeriğiyle ilgili bir sunu yapacak ve dönem sunu bir ödev veya makale verecektir. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 4 | 56 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Ödevler | 0 | 8 | 136 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 100 | 100 |
Toplam İş Yükü | 390 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 13 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 13 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |