Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ÇAYIR MERA EKOLOJİSİ ve SOSYOLOJİSİ
1 Dersin Adı: ÇAYIR MERA EKOLOJİSİ ve SOSYOLOJİSİ
2 Dersin Kodu: TAR3310PDS
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 2
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. EMİNE BUDAKLI ÇARPICI
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: e-posta: ebudakli@uludag.edu.tr
Telefon: 0 224 29 415 14
Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi
Ziraat Fakültesi
Tarla Bitkileri Bölümü
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersi alan öğrencilerin, ülkemizde çok geniş alanları işgal eden fakat çeşitli nedenlerle güçlü potansiyellerinden yaralanılamayan çayır ve mera ekosistemleri ile ilgili olarak onların ekolojik ve sosyolojik özellikleri hakkında gerekli teorik ve pratik bilgileri kazanmış, bu bilgilerini yeniden ülke ekonomisine kazandırmak amacıyla yapılacak çayır ve mera ıslah ve amenajman çalışmalarında etkili bir şekilde kullanabilme düzey ve özgüvenine kavuşmuş, dersteki kazanımlarını bu alanla ilgili üreticilerle paylaşma olgunluğuna erişmiş olmalarını sağlamaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Çayır mera ekosistemleri ve bu sistemleri etkileyen ekolojik faktörler ve bitkiler arasındaki sosyolojik ilişkiler konusunda bilgi sahibi olmak.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Ülkemizde doğal özellikleri bakımından çok geniş mera alanlarının bulunduğunu öğrenir,;
2 Ülkemizde çok farklı ekolojik bölgelerin bulunması nedeniyle değişik çayır ve mera ekosistemlerinin oluştuğunu kavrar,;
3 Çayır ve mera vejetasyonlarının çok sayıda bitki türünden oluştuğunu, bu türlerin çevre ve birbirleri ile olan ekolojik ve sosyolojik ilişkilerinin çok faklı olduğunu öğrenir,;
4 Çayır ve mera ekosistemlerinde sabit çevre koşullarında belli bir stabil yapının oluştuğunu, fakat çevre koşullarında meydana gelebilecek değişimler karşısında stabilitenin bozulduğunu, dinamik karakterin ön plana çıkıp tepkisel gelişmelerin yaşandığını, sosyolojik ve ekolojik ilişkilerde yeni gelişmelerin ve yeni dengelerin ortaya çıktığını anlar,;
5 Ekolojik ve sosyolojik ilişkiler konusunda elde ettiği bilgileri çayır ve mera ıslah ve amenajman çalışmalarında doğru bir şekilde kullanması, üreticilerle bilgilerini paylaşır,;
6 Çayır ve mera ekosistemlerinin esas itibariyle hayvanlara yem sağladığını, ama bunun yanı sıra, toprak ve su muhafazada da çok önemli bir rol oynadıkları, arıcılık, tatlı su balıkçılığı, temiz hava, dinlenme alanı v.b. yararlarının da olduğu bilincine varır.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Çayır ve Mera Ekolojisi ve Sosyolojisi Hakkında Genel Bilgiler Çayır Mera Vejetasyonları ile ilgili Bazı Ekolojik Terimler Bitki Büyüme ve Gelişmesini Sınırlayan Faktörler Çevre Faktörlerinin Gruplandırılması ve Tanıtılması Meralarda bulunan baklagil yem bitkilerinden örnekler
2 Işık Faktörü Işığın Diğer Özellikleri Sıcaklık Faktörü Meralarda bulunan baklagil yem bitkilerinden örnekler
3 Sıcaklık Faktörü Su Faktörü (Suyun Özellikleri, Su Kaynakları ve Bitki) Meralarda bulunan baklagil yem bitkilerinden örnekler
4 Atmosfer Faktörü (Genel Bilgiler ve Rüzgar) Toprak Faktörü (Genel Bilgiler ve Toprak-Bitki İlişkileri) Meralarda bulunan baklagil yem bitkilerinden örnekler
5 Coğrafik ve Topoğrafik Faktörler Yangın Faktörü (Pyrik Faktör) Yangının Pratik Yararları Canlı Faktörler (Biyotik Faktörler) Meralarda bulunan buğdaygil yem bitkilerinden örnekler
6 Coğrafik ve Topoğrafik Faktörler Yangın Faktörü (Pyrik Faktör) Yangının Pratik Yararları Canlı Faktörler (Biyotik Faktörler) Meralarda bulunan buğdaygil yem bitkilerinden örnekler
7 Biyotik Faktörler (Çeşitli İlişkiler, Rekabet, Rekabet İlişkileri, Allelopathy, Myeotrophy, Parazitizm, Simbiotik İlişkiler) Meralarda bulunan buğdaygil yem bitkilerinden örnekler
8 Biyotik Faktörler (Tozlaşma, Bitkilerin Yayılma Biyolojileri) Çayır Mera Ekosistemi (Yapısı, Fonksiyonel Komponentleri) Bitki Birlikleri ve Vejetasyon Meralarda bulunan buğdaygil yem bitkilerinden örnekler
9 Biyotik Faktörler (Tozlaşma, Bitkilerin Yayılma Biyolojileri) Çayır Mera Ekosistemi (Yapısı, Fonksiyonel Komponentleri) Bitki Birlikleri ve Vejetasyon Meralarda bulunan diğer familyalardan örnekler
10 Vejetasyonların Sınıflandırılması Vejetasyonların Gelişimi (Suksesyon) Klimaks Vejetasyonlar Klimaks Çeşitleri Meralarda bulunan diğer familyalardan örnekler
11 Ekosistemin Tüketicileri Ekosistemin Dinamiği ve Enerji Durumu Beslenme Ağı ve Ekosistem Stabilitesi Ekosistem Parametrelerinde Değişim Meralarda bulunan diğer familyalardan örnekler
12 Ekosistem Stabilitesinin Bozulması Ekosistemlerde Üretim Üretim Yönünden Bitkiler Arasındaki Farklılıklar Ekosistemlerde Enerji Dönüşümü ve Bilançosu Meralarda bulunan diğer familyalardan örnekler
13 Ekosistemlerde Biyokimyasal Döngüler CO2 ve Azot Döngüsü Mineral Elementler Döngüsü Meralarda bulunan dikenli türlerden örnekler
14 Çayır ve Mera Vejetasyonlarının Davranışı ve Çevreye Tepkisi Çayır ve Mera Örtüsünün Köklenmesi, Hümüs Birikimi Çayır ve Mera Vejetasyonlarının Yaşlanması ve Kendiliğinden Gençleşmesi Çayır ve Mera Vejetasyonlarının Küçük Canlıları Meralarda bulunan dikenli türlerden örnekler
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1) ANDİÇ Cengiz, Tarımsal Ekoloji-1 (Autoekolojik Esaslar), Tarımsal Ekoloji-2 (Synekolojik Esaslar). Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Erzurum.
(1984).
2) GENÇKAN M. Sadık , Çayır ve Mera Amenajmanı ve Islahı. Ege Üniversitesi Basımevi. Bornova-İZMİR.
(1985).
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 10
Kısa Sınav 2 20
Ödev 1 10
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 5 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Bursa Uludağ Üniversitesi Lisans Eğitim Yönetmeliği ilkelerine göre değerlendirilmektedir.
Açıklama Sonuçlar öğrenci otomasyon sistemi ile saptanan harf notu ile belirlenmektedir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 2 4 8
Ödevler 1 5 5
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 5 5
Diğer 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 6 6
Toplam İş Yükü 95
Toplam İş Yükü / 30 saat 3
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 5 4 0 4 4 3 0 3 0 0 0 0
OK6 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr