Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Biyoloji Bölümü, Görükle Kampüsü, Nilüfer/BURSA 16059 aycanbilisik@uludag.edu.tr 0224.2941854
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Dersin amacı öğrenciye Çiçekli Bitkilerin Tozlaşma Biyolojisi ile ilgili olarak çok yönlü bilgi verilmesi ve farklı bakış açıları kazandırılmasıdır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Öğrencilerin bitkilerin üremesi açısından doğal süreçlerden olan tozlaşma olayını, önemini, Bitki-tozlayıcı ilişkilerini, evrim ve koevolüsyona dayalı çeşitliliğin temellerini öğrenmeleri ileriki yaşamlarında ekosistem dengelerine farklı bakış açıları geliştirmeleri açısından faydalı olacaktır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Bitkilerde tozlaşma olayını kavrayabilme;
2
Bitki-tozlayıcı ilişkilerini kavrayabilme;
3
Çiçeklerde evrim ve çeşitliliğin temellerini kavrayabilme;
4
Tozlaşma vektörlerini kavrayabilme;
5
Tozlayıcı davranışlarını kavrayabilme;
6
Tozlaşmanın sağlık ve ekonomik açıdan önemini kavrayabilme;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Tozlaşma Biyolojisine giriş
2
Çiçek yapısı, çiçekli bitkilerde hayat siklusu
3
Döllenme ve Uyuşmazlık
4
Çiçekler, Tozlaşma ve Evrim
5
Çiçekler ve Çeşitlilik
6
Tozlayıcıların çeşitliliği ve evrimi
7
Abiyotik tozlaşma
8
Biyotik tozlaşma
9
Zoogaminin farklı formları (böcekler)
10
Zoogaminin farklı formları (kuşlar, memeliler)
11
Tozlayıcılık stratejileri, işaretleme, iletişim
12
Tozlaşma sendromu, biyoçeşitlilik ve tehlike altındaki türlerin korunması
13
Bitki tozlaşmasının insan sağlığı açısından önemi
14
Bitki tozlaşmasının ekonomik açıdan önemi
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
D. P. Abrol. 2011. Pollination Biology: Biodiversity Conservation and Agricultural Production. Springer Science & Business Media Waser N.M. & Ollerton J. 2006. Plant-pollinator interactions. From specialization to generalization. The University of Chicago Press, Chicago. Freeman, S. & Herron J.C. Çev.Ed. Çıplak B., Başıbüyük H.H., Karaytuğ S., Gündüz İ.. 2002. Evrimsel Analiz. Palme yayıncılık, Ankara. Wilson, J.S. & Carril O.M. The bees in your Backyard. D&N Publishing,UK
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
30
Kısa Sınav
0
0
Ödev
1
10
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
3
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır.
Açıklama
-
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
4
56
Ödevler
1
16
16
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
10
10
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
10
10
Toplam İş Yükü
130
Toplam İş Yükü / 30 saat
4
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU