Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İSTATİSTİK
1 Dersin Adı: İSTATİSTİK
2 Dersin Kodu: İMÖ3005
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 2
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. DİLEK SEZGİN MEMNUN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Dilek SEZGİN MEMNUN
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof.Dr. Dilek SEZGİN MEMNUN
Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Matematik Eğitimi Anabilim Dalı, 16059
Görükle / Bursa
E-Mail:dsmemnun@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Örneklem, verilerin düzenlenmesi ve analizi; örnekleme dağılımı ve tahmin etme; güven aralığı kavramı; iki kitle ortalamasının farkı için aralık tahmini, iki kitle varyansının oranı için aralık tahmini, binom parametresi, p için aralık tahmini; hipotez testleri, korelasyon ve regresyon konularının öğrenimi.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: İstatistik temel kavramlarını öğrenme, çalışma için gerekli uygun parametrik ve parametrik olmayan istatistiksel analizlerinin kararlaştırılması ve çalışmada kullanımı.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İstatistik ile ilgili temel kavramları öğrenme, İstatistiğin eğitimde ve günlük yaşamdaki önemini bilme;
2 Örneklem kavramını bilme, verilerin düzenlenmesini ve analizini yapabilme;
3 Örnekleme dağılımlarını bilme ve güven aralığı kavramını açıklayabilme;
4 Hipotez testlerini ve kullanım alanlarını öğrenme;
5 Hipotez testlerinin uygulamalarını gerektiren örnekler üzerinde çalışma;
6 Korelasyon ve regresyon analizi uygulamalarını yapabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 İstatistik İstatistiğin önemi İstatistik ve araştırma İstatistiğe ilişkin temel kavramlar Evren (Ana kütle)-Örneklem Veri-Değişken Nicel-nitel değişkenler Sürekli-süreksiz değişkenler Bağımlı-bağımsız değişkenler
2 Ölçme ve ölçekler Sınıflandırma ölçekleri Sıralama ölçekleri Aralıklı ölçekler Oranlı ölçekler Verilerin düzenlenmesi ve analizi İstatistiksel verileri tasnif etme Frekans dağılımları Frekans dağılımlarının tablo ile gösterilmesi
3 İstatistiğin tarihçesi Verilerin düzenlenmesi ve analizi İstatistiksel verileri tasnif etme Frekans dağılımları Frekans dağılımlarının tablo ile gösterilmesi Verilerin gruplandırılması Verilerin grafik ile gösterilmesi Çizgi grafikler Bar grafikler Frekans poligonu Toplamlı frekans-Toplamlı yüzde grafiği Daire grafik
4 Frekans dağılımlarının betimlenmesi Merkezi Eğilim ölçüleri-Aritmetik ortalama-ortanca-tepe değer-yüzdelik Değişkenlik ölçüleri-Ranj-Varyans-Standart sapma-çeyrek sapma-değişim katsayısı-çarpıklık ve basıklık katsayısı
5 Merkezi Eğilim ve Değişkenlik ölçüleri Örnek Uygulamaları Frekans dağılımları örnek uygulamaları Standart normal dağılım Standart puanlar Z-puanı T-puanı
6 Merkezi Eğilim ve Değişkenlik ölçüleri Örnek Uygulamaları Frekans dağılımları örnek uygulamaları Standart normal dağılım Standart puanlar Z-puanı T-puanı
7 Korelasyon analizi ve regresyon analizinin benzerlik ve farklılıkları Regresyon analizi türleri Basit doğrusal regresyon analizi Basit doğrusal regresyon eşitliği ve işlem Tahminin standart hatası Basit doğrusal regresyon analizinde örnek çözümlemeler
8 Merkezi Eğilim Ölçüleri ve Değişkenlik Ölçüleri Örnek Çözümlemeleri Korelasyon Analizi Örnek Çözümlemeleri Basit Doğrusal Regresyon Analizi Örnek Çözümlemeleri Standart Puanlar ve Uygulamaları
9 Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı Çift serili korelasyon katsayısı Nokta çift serili korelasyon katsayısı Dörtlü korelasyon katsayısı Kısmi korelasyon Çoklu korelasyon Hipotez oluşturma ve Hipotez testinin adımları Serbestlik derecesi Örnekleme Dağılımları ve Ortalamanın Güven Aralığı Tahmini Uygun İstatistiğin Seçimi
10 T-testi: Ortalamalar arası farkların test edilmesi Tek örneklem için t-testi Bağımsız örneklemler için t-testi Bağımsız örneklemler için t-testi örnek çözümlemeleri Bağımlı örneklemler için t-testi Etki büyüklüğü Bağımlı örneklemler için t-testi örnek çözümlemeleri
11 Örnekler üzerinden t-testi türünün belirlenmesi ve uygun çözümler Varyans analizi Varyans analizi ile t-testi arasındaki benzerlik ve farklılıklar Varyans analizi - F istatistiği ve Post Hoc karşılaştırmalar F istatistiğinin öğeleri
12 Ki-kare analizi Ki-kare uyum testi Ki-kare bağımsızlık testi Ki-kare uyum ve bağımsızlık testleri arasındaki farklılıklar Örnek ki-kare çözümlemeleri
13 Ortalamalar arası farkların test edilmesi Mann-Whitney U testi Küçük grup/örneklemler için Mann-Whitney U testi Büyük grup/örneklemler için Mann-Whitney U testi
14 Ortalamalar arası farkların test edilmesi Wilcoxon uyumlu çiftler işaretli sıralar testi Kruskal-Wallis testi Friedman ki-kare testi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Büyüköztürk, Ş., Çokluk,Ö. ve Köklü, N. (2019). Sosyal Bilimler için İstatistik. Pegem Akademi, Ankara.
Çakır, F. (2000). Sosyal Bilimlerde İstatistik. Alfa Basım Yayım, Bursa.
Arıcı, H. (2005). İstatistik-Yöntemler ve Uygulamalar. Meteksan, Ankara.
Güler, F. (2006). Temel İstatistik. Beta Basım Yayın, İstanbul.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara ve yılsonu sınavları ile ders içi çalışmalara katılım dikkate alınmaktadır. Değerlendirme sonucundaki başarı durumu bağıl değerlend
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 2 2
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 62
Toplam İş Yükü / 30 saat 2
Dersin AKTS Kredisi 2
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 3 3 3 3 4 5 5 2 2 2 4 5 5 3 3 2
OK2 2 3 3 4 4 5 4 3 2 3 4 5 4 3 3 3
OK3 1 2 3 4 3 4 5 3 3 2 5 5 5 3 1 2
OK4 2 3 3 3 4 5 5 2 2 2 5 4 5 2 2 2
OK5 1 2 2 3 4 4 4 3 3 3 5 5 5 3 3 2
OK6 2 3 3 2 4 5 5 4 3 2 3 4 5 3 3 2
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr