Türkler’in Müslüman olmadan evvelki sanat gelenekleri, bu geleneğe kaynaklık eden Orta Asya kültür havzasının yapısı, Türkler’in Müslüman olduktan sonra meydana getirdikleri ilk sanat eserleri ve bu sanat eserlerinin özelliklerini kavratabilmek.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
İslam sanatında Türk ve Asya etkisini kavrayabilme.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Orta Asya kültür havzasının genel yapısını kavrayabilmek. ;
2
Türkler’in Müslümanlık öncesi dinleri ve bu dinlerin sanata etkilerini anlayabilmek.;
3
Orta Asya Türk mezar yapıları hakkında fikir elde edebilmek.;
4
Türkler’in Müslüman olmalarıyla meydana getirdikleri ilk eserleri tahlil edebilme.;
5
Türk mimarisine yön veren etkilerden biri olarak Yurt hakkında fikir alışverişinde bulunabilme.;
6
Uygur ve Göktür sanatının benzer ve farklı yönlerini çözümleyebilme. ;
7
Karahanlı sanatının özelliklerini kavrayabilme.;
8
Asya’daki diğer Müslüman Türk devletlerinin sanatlarını mukayese ebedilme.;
9
Büyük Selçuklu sanatının üzerine oturduğu mirası kavrayabilme.;
10
Orta Asya Türk sanatının Anadolu Türk sanatına etkilerini örneklerle açıklayabilme. ;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Orta Asya kültür havzası ve Türkler
2
Arkeolojik kazılar ve Türk kültür mirası
3
İslamiyet Öncesi Türklerde Din ve Sanat
4
Uygurlar’da Sanat
5
Göktürkler’de Sanat
6
Orta Asya Türk mezar yapıları ve türbe mimarisine etkileri
7
Türkler’de sivil mimari yapıları olarak “Yurt”
8
Karahanlı devrinde Sanat
9
Gazneliler dönemi mimarisi
10
Büyük Selçuklu mimarisi
11
Hindistan’da Türk Mimarisi
12
Babürlüler dönemi mimarisi
13
İlhanlılar dönemi mimarisi
14
Asya Türk İslam Sanatının Anadoluya etkileri
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1. Bahaeddin Ögel, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Ankara 1988. 2. Celal Esad Arseven, Türk Sanatı Tarihi, İstanbul ts. 3. Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, İstanbul 1989. 4. Ernest Diez, Türk Sanatı: Başlangıcından Günümüze Kadar, İstanbul 1946. 5. Yaşar Çoruhlu, Erken Devir Türk Sanatı, İstanbul 2007. 6. Richard N. Frye, The Heritage of Central Asia, NJ 1996.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
100
Toplam
1
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
0
Finalin BAşarıya Oranı
100
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Yazılı sınav.
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
9
126
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
12
12
Toplam İş Yükü
180
Toplam İş Yükü / 30 saat
6
Dersin AKTS Kredisi
6
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU