Prof. Dr. Behçet Kemal YEŞİLBURSA E-posta: bkyesilbursa@uludag.edu.tr Telefon: 0 224 2941856 Adres: Fen-Edebiyat Fakültesi, Tarih Bölümü, Görükle Kampüsü, 16059 Nilüfer-Bursa
18
Dersin Web Adresi:
http://tarih.uludag.edu.tr/
19
Dersin Amacı
Geçmişten günümüze dünyadaki demokrasi ve insan hakları konusunda yapılan mücadeleleri, meydana gelen değişim ve dönüşümleri ele almak
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Derste geçmişten günümüze dünyadaki demokrasi ve insan hakları konusunda yapılan mücadeleleri, meydana gelen değişim ve dönüşümleri ele alınır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Eski Yunan’dan günümüze demokrasi kavramını ve geçirdiği aşamaları kavrar;
2
Bir siyasal rejim olarak demokrasiyi yönetimini kavrar;
3
Demokrasinin özelliklerini ve bir rejim olarak temel ilkelerini kavrar;
4
Demokrasinin diğer rejimlerle karşılaştırmasını yapar;
5
Dünya’da insan hakları kavramının ortaya çıkışını ve gelişimini kavrar;
6
İnsan hakları konusunda geçmişten günümüze yapılan mücadeleleri kavrar;
7
Demokrasi ile ilgili evrensel belgeleri ve kurumları tanır;
8
İnsan hakları ile ilgili evrensel belgeleri ve kurumları tanır;
9
Demokrasinin önemini kavrar;
10
Günümüzde uygulanan demokrasi çeşitlerini karşılaştırır;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Dersin amacı ve dersle ilgili kavramlar
2
Eski Yunan’da demokrasi kavramı ve yönetimi
3
Demokrasinin tarihçesi ve dünyada demokrasi hareketleri
4
Demokrasinin temel koşulları ve demokrasi biçimleri
5
Demokrasilerde siyasi partiler, seçim ve seçim sistemleri
6
Çağdaş Batı demokrasileri
7
Parlamento ve parlamenter demokrasinin gelişimi
8
İngiltere’de parlamenter demokrasinin tarihçesi ve günümüzdeki işleyişi
9
Amerika Birleşik Devletlerinde parlamenter demokrasi
10
Fransa’da parlamenter demokrasinin tarihçesi ve günümüzdeki işleyişi
11
Türkiye’de parlamenter demokrasinin kısa tarihçesi
12
İnsan hakları kavramı ve tarihsel gelişimi
13
İnsan hakları ile ilgili uluslararası belgeler
14
Günümüzde insan hakları ve temel hak ve özgürlükler meselesi
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Ali Öztekin, Siyaset Bilimine Giriş, Siyasal Kitabevi, Ankara 2000. İsmail Doğan, Vatandaşlık, Demokrasi ve İnsan Hakları, Pegem, Ankara 2002. David Beetham, Demokrasi ve insan Hakları, çev. Bilal Canatan, Liberte Yayınları, İstanbul 2014. Andrew Clapham, İnsan Hakları, çev. Hakan Gür, Dostkitabevi, Ankara 2010.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
100
Toplam
1
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
0
Finalin BAşarıya Oranı
100
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Her dönem bir final sınavı.
Açıklama
Ayrıca ödev ve derse katılım göz önünde bulundurulur.
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
10
6
60
Ödevler
0
10
20
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
10
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
28
28
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30 saat
5
Dersin AKTS Kredisi
5
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU